Hästen äter inte upp!

S

Skalmeje

Kusen har inte ätit upp varken kraftfoder eller hö på 3 veckor!! Lämnar alltid ca 1/3..............fattar ingenting! Vet har kontrollerat tänderna och inget är fel där. Han har inte tappat hull.....än.

Spelar ingen roll hur mycket han får eller hur lite. 2 morötter, äter lite på varje lämnar resterna.

Nån som har någon erfarenhet av detta? Har klurrat på detta ett bra tag nu,vet.hade inte heller någon aning.

Sv: Hästen äter inte upp!

Hej
Du skriver inget om hur mycket grovfoder din häst får, den kanske är mätt?
Går den på gräs finns det lite att äta ute för den?
Hur mycket får den i sig/dag?

Utan Kraftfoder klarar sig de flesta hästar med normalt hull. Men jag tycker det låter som om hästen har magproblem. Matvägrar eller äter minimalt gör mitt sto då hon har ont i magen/ på våren då hon skall börja brunsta.
Du som hästägare känner oftast din häst bäst, är detta ett onormalt beteende för din häst så kanske det är dags att bli lite orolig, går hästen och pillar i sig rötter med sand och grus ute? Kan det var magsår eller att hästen pillar i sig sand och grus vilket samlas i tarmarna?

/B

får mat 3 ggr dag 1,5 kg kraftfoder 10-12 kg hö. Detta är inget normalt beteende har aldrigt gjort så förr

går i grushage och jag har kontrollerat skiten för sand. Inte ett korn kunde jag hitta......

Mätt! ja tänk om det var så enkelt! Denna kuse är en gam och brukar käka det mesta som bjuds............även maskmedel!

Magsår? Ja, jag är öppen för alla förslag

Hur gammal är hästen?
Har ni ändrat något i stallmiljön?

Är häsen relativt ung, och allt är som vanligt där hemma så skulle jag också kolla upp magen..
Kanske ta blodprov. Något virus?
Är hästen pigg och glad i övrigt?

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
3 054
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 484
Senast: Ajda
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 821
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka