Hästen är stel i rumpan

Zevzan

Trådstartare
Min häst har sedan någon dag varit lite stel i bakkärran, har försökt motionera lite lätt från marken . Hovslagaren kommer om 3 dagar, ska vänta och se om det blir någon skillnad.

Om han fortsätter vara stel, vad skulle ni rekommendera? Ta ut en veterinär eller en typ kiropraktor?

Min häst har sedan någon dag varit lite stel i bakkärran, har försökt motionera lite lätt från marken . Hovslagaren kommer om 3 dagar, ska vänta och se om det blir någon skillnad.

Om han fortsätter vara stel, vad skulle ni rekommendera? Ta ut en veterinär eller en typ kiropraktor?
Självklart veterinär först. Du kan åtminstone ringa och rådfråga en.

Vad tänker du att hovslagaren ska kolla ?
Svar på frågan: självklart veterinär först om hästen är ofräsch så tillvida att den inte rör sig rent .

Dock så vet jag ju inte vad du avser med begreppet "stel i bakkärran" ? Kan ju betyda många saker, allt från att hästen känns akut påverkad, till att nån bara känner någon liten avvikelse ?

Vad tänker du att hovslagaren ska kolla ?
Svar på frågan: självklart veterinär först om hästen är ofräsch så tillvida att den inte rör sig rent .

Dock så vet jag ju inte vad du avser med begreppet "stel i bakkärran" ? Kan ju betyda många saker, allt från att hästen känns akut påverkad, till att nån bara känner någon liten avvikelse ?

Då hans hovar blir långa börjar han röra dig lite annars och tror han blev lite långskodd sist.
När han rört sig en stund kommer han igång. Någon som inte känner hästen skulle nog inte märka att det var någon fel men jag som känner han ser det. Inte mycket men bara lite.

@Zevzan ? Jag har svårt att förstå ditt inlägg ?
Varför skulle hästen bli stel i bakkärran pga att skoningen gått några extra veckor ? Eller vad menar du med "långskodd" ? :confused:

Om hästen inte är halt så kan du ju givetvis anlita någon Equiterapeut . Men om det handlar om skoningen så bör du ju först se till att få den fixad och se hur hästen isåfall blir efter vettig hovvård/skoning tänker jag . Det är väl även i samma linje du själv tänkt .

Senast ändrad:
@Zevzan ? Jag har svårt att förstå ditt inlägg ?
Varför skulle hästen bli stel i bakkärran pga att skoningen gått några extra veckor ? Eller vad menar du med "långskodd" ? :confused:

Om hästen inte är halt så kan du ju givetvis anlita någon Equiterapeut . Men om det handlar om skoningen så bör du ju först se till att få den fixad och se hur hästen isåfall blir efter vettig hovvård/skoning tänker jag . Det är väl även i samma linje du själv tänkt .

För långa och snea hovar gör ju att han inte kan röra sig " som vanligt". Mycket kan faktiskt komma ifrån hovarna också om det är fel vinkel o.s.v. därför tänkte jag se om det blir skillnad.

Han är inte halt. Känns som en Equiterapeut nästan kan fixa bättre om han skulle ha slitit något snett eller är öm i muskler? Han använder benen 100% Men tar inte riktigt ut alla steg som vanligt

@Zevzan vi har kanske lite olika referensramar tänker jag ?
För mig så ang hovvård och skoningsintervaller så händer det inte /ska inte hända det du tror kan vara anledning . Dvs för mig existerar inte händelsen att hästen går utom lämplig skointervall eller skos av någon som inte skor den så den blir lång eller obalanserad mellan skointervallerna .

I mitt fall har jag, på en annars helt okomplicerad och skadefri häst utifrån dess behov, just sko och hovmässigt 5 veckors intervall sommarhalvåret och 6 v Intervall resten av året. Bokar alltid upp skotiderna 2 perioder framåt med min hovslagare som har väldigt fullt schema. Hen gör samma med sina övriga kunder.

Det är verkligen viktigt på många hästar att inte boka skoning/verkning lite utifrån "minne" utan verkligen följa vettiga intervaller .

Nu blev det lite OT - men ändå i sammanhanget .
Se till att få din häst kollad och skodd först av hovslaharen om den inte är halt precis som du själv är inne på .

Senast ändrad:
@Zevzan vi har kanske lite olika referensramar tänker jag ?
För mig så ang hovvård och skoningsintervaller så händer det inte /ska inte hända det du tror kan vara anledning . Dvs för mig existerar inte händelsen att hästen går utom lämplig skointervall eller skos av någon som inte skor den så den blir lång eller obalanserad mellan skointervallerna .

I mitt fall har jag, på en annars helt okomplicerad och skadefri häst utifrån dess behov, just sko och hovmässigt 5 veckors intervall sommarhalvåret och 6 v Intervall resten av året. Bokar alltid upp skotiderna 2 perioder framåt med min hovslagare som har väldigt fullt schema. Hen gör samma med sina övriga kunder.

Det är verkligen viktigt på många hästar att inte boka skoning/verkning lite utifrån "minne" utan verkligen följa vettiga intervaller .

Nu blev det lite OT - men ändå i sammanhanget .
Se till att få din häst kollad och skodd först av hovslaharen om den inte är halt precis som du själv är inne på .

Vi har regelbundet var 6 vecka med en hovslagaren jag tycker om, sist hade han tyvärr inte tid och var tvungen att ta en annan och då blev jag inte nöjd:/

Han har sedan tidigare snea hovar som börjar räta till sig ( gått barfota lite väl länge innan jag köpte honom) hovslagaren har sagt att denna justering kan ställa till det vissa fall också :/

Min första tanke är korsförlamning. Det kan vara olika kraftigt.

Då borde han väl inte springa runt i hagen som en galning stundvis, eller börja röra sig bättre efter 30 min i arbete?

du frågade o jag svarade.
Står inte i ditt första inlägg att hästen springer dom en galning i hagen eller rör sig bättre efter 30 mk. I arbete. Hur ska vi läsare veta det.
Ta ut veterinär så får du svar. Eller boka veterinär klinik tid.

du frågade o jag svarade.
Står inte i ditt första inlägg att hästen springer dom en galning i hagen eller rör sig bättre efter 30 mk. I arbete. Hur ska vi läsare veta det.
Ta ut veterinär så får du svar. Eller boka veterinär klinik tid.

Tänkte mest bara på att om det är en korsförlamning är ju muskeln trasig (?) och därav borde man ju ha ont och inte vilja att röra sig? Har ingen erfarenhet av just detta.

Det borde han väl å andra sidan inte om det vore hovarna/skoningen heller..?

Jag vet inte, bara en tanke.
Om dom är galna kanske det blir spänningar där han står och han blir stel vilket lättar när han får bli varm i kropp.

Somsagt jag är ju inte säker på vad det är. Han kan lika gärna bara sträckt sig eller vad som helst.
Han blir iallafall lite bättre för varje dag

Jag vet inte, bara en tanke.
Om dom är galna kanske det blir spänningar där han står och han blir stel vilket lättar när han får bli varm i kropp.

Somsagt jag är ju inte säker på vad det är. Han kan lika gärna bara sträckt sig eller vad som helst.
Han blir iallafall lite bättre för varje dag

Utan att säga att det är det din häst har så tex spatt är ofta så att hästen kräver lång uppvärmning och känns stel innan dess.

Det är inte normalt alldeles oavsett att en häst behöver värmas upp i 30 min för att kännas fin, känns/ser stel ut i bakdelen etc. Springa som små tossingar i hagen kan de flesta hästar så länge de inte har extremt ont.

Så - du bör kolla upp din häst på klinik. Det är enda sättet att veta. Den dåliga skoningen kan påverka men är knappast hela svaret.

Jag får känslan du inte riktigt vill ta den till veterinär/tänka att det är något "större fel" på den? Är det så och är det i så fall för du är rädd vad de ska hitta, ekonomin eller något liknande?

Utan att säga att det är det din häst har så tex spatt är ofta så att hästen kräver lång uppvärmning och känns stel innan dess.

Det är inte normalt alldeles oavsett att en häst behöver värmas upp i 30 min för att kännas fin, känns/ser stel ut i bakdelen etc. Springa som små tossingar i hagen kan de flesta hästar så länge de inte har extremt ont.

Så - du bör kolla upp din häst på klinik. Det är enda sättet att veta. Den dåliga skoningen kan påverka men är knappast hela svaret.

Jag får känslan du inte riktigt vill ta den till veterinär/tänka att det är något "större fel" på den? Är det så och är det i så fall för du är rädd vad de ska hitta, ekonomin eller något liknande?

Då min erfarenhet av veterinär inte är speciell bra då dom alltid säger " vänta några dagar och hör av dig om det inte blir bättre"
Vi har haft ett par allvarligare olyckor där dem kollat hästen sagt ställ i sjukhage och dagarna efter har dem inte kunnat stödja benet och varit tvungna att avlivas.

Att en häst har sträckt sig eller liknande är inte speciellt ovanligt så därför väntar vi lite och ser om det ska bli bättre, blir det inte bättre så självklart ringer vi ju dom.

Då min erfarenhet av veterinär inte är speciell bra då dom alltid säger " vänta några dagar och hör av dig om det inte blir bättre"
Vi har haft ett par allvarligare olyckor där dem kollat hästen sagt ställ i sjukhage och dagarna efter har dem inte kunnat stödja benet och varit tvungna att avlivas.

Att en häst har sträckt sig eller liknande är inte speciellt ovanligt så därför väntar vi lite och ser om det ska bli bättre, blir det inte bättre så självklart ringer vi ju dom.

Nu pratade jag om hältutredning på klinik.

Men varför inte ta en BRA veterinär? Frågan är ju inte om du ska ta en dålig veterinär eller välja annan profession. Självklart ska veterinär alltid vara första valet om man misstänker problem hos hästen.

Ang sträckt sig. Så faktiskt enda gången under alla år någon av mina sträckt sig såpass att de blev halta och hade besvär som märktes var en fläkning. Det krävdes veterinär för att bli bra.

Hästen är inte HALT. Har har ren takt när han går. Han tar fina steg men något stel. Idag var det knappt märkbart för mitt öga heller.

Vi har en veterinär i stan som tar sig an hästar. Dit kommer en veterinär som är bättre om ben endast vissa tisdagar.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 072
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 964
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar