hästen är sjuk nu.. vet ej hur ja ska göra?

F

Frejja

hej all
täbkte höra med er vettigt hästfolk om ni vet vad man kan göra med en snorig hostig häst? vad kan man ge? , jag ska börja ge vitlöks fludium nu, finns det nå mer?

Tydligen så hade hon 38.3 grader feber? om det är feber vid den graden, har för mig at´t det är 37-38 grader....normalt.

det var en kompis som skulle rida idag, hon ringde nu och sa att hon blivit sjuk, såg trött ut i ögonen och så.

meningen är att hon ska få skriitas ut på långa prommisar nåra dagar, vad ycker ni om det??

Det är typ en smita som går i stallet flera hästar har vart sjuka :crazy:

Sv: hästen är sjuk nu.. vet ej hur ja ska göra?

Skulle du vilja ut och gå med feber?

Låt hästen vila, håll koll på tempen och om febern inte är nere om ett par dagar och/eller snoret borta om en vecka - ta ut veterinär.

En sak att tänka på för framtiden: Tempa hästen då och då, så vet du vad som är normaltemp för just henne.

Hoppas pålla blir frisk!

självklart skulle jag inte vela gå ut o gå i feber, men jag tänkte att hästen kanske kan gå ut å gå nån gång iaf, så hon inte blir stel?

Kan hon inte gå i hagen då? Där rör hon ju sig så mycket/lite hon vill.

Om det är smitta som går i ditt stall så kanske du skall höra med en veterinär så att inte din häst också har blivit sjuk i samma smitta. Låter ju lite misstänksamt när den snorar och hostar.

Sedan kan säkert veterinären råda dig i frågan om hur och om du skall motionera hästen.

Hoppas din pålle blir frisk.

joo hon kan nog gå i hagen. men den är inte så jätte stor, det är det som är ett problem :crazy:

Om det är smitta som går i ditt stall så kanske du skall höra med en veterinär så att inte din häst också har blivit sjuk i samma smitta. Låter ju lite misstänksamt när den snorar och hostar.

Sedan kan säkert veterinären råda dig i frågan om hur och om du skall motionera hästen.

Hoppas din pålle blir frisk.

tack! det hoppas jag med :)

Rådgör med veterinär fortast möjligt, det finns ju dessvärre än del rätt läskiga och smittsamma sjukdomar, har ni el ngn annan häst i stallet varit ute och tränat/tävlat?

Jag tycker absolut inte att din häst ska ut på några promenader just nu. Om tempen går ner till under 38 grader kan hon går ut på skrittpromenader under förutsättning att hon inte hostar och snorar alltför mycket.

Rådgör med veterinär fortast möjligt, det finns ju dessvärre än del rätt läskiga och smittsamma sjukdomar, har ni el ngn annan häst i stallet varit ute och tränat/tävlat?

jaa, nästan alla tävlar i stallet

Jag tycker absolut inte att din häst ska ut på några promenader just nu. Om tempen går ner till under 38 grader kan hon går ut på skrittpromenader under förutsättning att hon inte hostar och snorar alltför mycket.

men kan jag beta med henne? det tar typ 3 minuter att gå dit

Utevistelse, gärna i hage med gräs så eventuellt snor rinner ner och ut genom nosen. Hästen får röra sig i den takt den själv vill, samtidigt som den får vara ute i god miljö med frisk luft.

Hästar med luftvägssjukdomar tycker jag ska vara ute så mycket som möjligt, inomhus reagerar de lätt även på en bra stallmiljö.

Kontakta veterinären hade jag gjort så fort hästen visat feber, veterinären vet om det går något i trakten.

Utevistelse, gärna i hage med gräs så eventuellt snor rinner ner och ut genom nosen. Hästen får röra sig i den takt den själv vill, samtidigt som den får vara ute i god miljö med frisk luft.

Hästar med luftvägssjukdomar tycker jag ska vara ute så mycket som möjligt, inomhus reagerar de lätt även på en bra stallmiljö.

Kontakta veterinären hade jag gjort så fort hästen visat feber, veterinären vet om det går något i trakten.

jaa, jag kanske kan fråga nån i stallet om dom vet nån bra veterinär, vet bara nåra, har aldrig behövt tillkalla en väterin´är, men jag vet några stycken

Ja du kan beta henne men led henne då, rid inte.

Såg nu att du finns i mitt område. Förslag på veterinärer är då: Distriktsveterinärerna (i Valbo), Jan Wallner, Roland Oltner eller Edmundsson (Älvkarleby). ATG-kliniken vid travet är en annan möjlighet men dit måste man åka.

Var står hästen? Är det en haflinger?

Senast ändrad av en moderator:

jaa, jag kanske kan fråga nån i stallet om dom vet nån bra veterinär, vet bara nåra, har aldrig behövt tillkalla en väterin´är, men jag vet några stycken

Vaccinerar du aldrig din häst?eller kollar tänderna på den?tänkte när du skriver att du aldrig behövt ta ut vet.

Ja du kan beta henne men led henne då, rid inte.

Såg nu att du finns i mitt område. Förslag på veterinärer är då: Distriktsveterinärerna (i Valbo), Jan Wallner, Roland Oltner eller Edmundsson (Älvkarleby). ATG-kliniken vid travet är en annan möjlighet men dit måste man åka.

Var står hästen? Är det en haflinger?

jaa, det är en hafflinger, hon står i stall persborg :)

Oltner är bäst enlig dom jag pratat med, för Edmundsson är så svår att få tag i :smirk:

Vaccinerar du aldrig din häst?eller kollar tänderna på den?tänkte när du skriver att du aldrig behövt ta ut vet.

jag har haft henne i ett halvår, raspa tänderna och vacinera ska vi göra i november och december;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 684
Senast: manda
·
Hästvård Mitt sto var i somras på betäckning. Där fick hon en lättare förkylning med hosta, snor och lite feber ett par dagar. Kollad av vet som...
Svar
0
· Visningar
930
Senast: Novalisa
·
Skola & Jobb Jag hoppas kunna börja jobba några timmar i veckan inom en överskådlig framtid men vet verkligen inte alls vad jag ska leta efter eller...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 587
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 384
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023