Hästen är rädd för mig.

C

__chantea__

Ingen häst har tidigare varit rädd för mig och jag har ALDRIG någonsin slagit eller hotat en häst på något viss.
Men för ca ett år sedan på en ridskola möte jag en jätte fin och inteligent ponny men som genast vissade sig vara rädd för mig. Han vissade ögonvitorna skrappade i golvet med hoven så fort jag kom i närheten även fast jag pratade lugnade med den och närmade mig långsamt. Jag har läst att man inte ska kolla hästen i ögonen vilket jag inte gjorde men han vissade direkt ett skrapt ogillande till mig trots att han inte tycker om någon annan heller men dock inte såhära. Vad kan detta bero på? :crazy:

Vissa hästar är väldigt svåra när det gäller "bemötandet", oftast tar det tid innan de litar på någon, speciellt om allt är nytt och kanske mycket stoj.
Sen är det ju i bland så också att en del hästarhar väldigt svårt för att lita på folk och kräver ett speciellt sätt att bli handskad med.
Var och en häst har sitt sätt.Hoppas det löser sig!

Du kanske är lik någon som har gjort hästen illa. Vi hade en häst i vårat stall som var livrädd för män efter att ha blivit ialla behandlad av en man (förra ägaren).

Sådär har en del hundar varit mot mig...en förklaring kan vara att om man är en intuitiv människa som kan läsa djuren djupt...att en del djur blir rädda för såna människor då dom oftast inte är stablila och vill inte bli "avslöjade" och att försvar är bästa anfall...

det har nog inget med dig att göra eg.
Som ovanstående sa du kan vara lik nån som har skrämt honom,
du kan ha haft nån viss lukt på dig som påmminde om nåt läskigt eller så. Men som du skrev, han gilalr ingen annan heller, alltså har nåt hänt. fortsätt och prata med honnom och så, men bara korta stunder i taget. efter ett tag ser han att han kan slappna av och lita på dig :)

Alla människor har ju sin speciella doft,så det är kanske nått med din doft som han förknippar med något hemskt.Inte för att jag är någon expert men ibland är det ju så.

Det där har jag också varit med om, och tror du kan ha rätt. Vissa djur får man väldigt mysko signaler ifrån, man blir nästan nervös/stirrig själv. Det där har jag inte riktigt lärt mig hantera ännu.

något läskit kanske hände samtidigt som hästen såg dig första gången...?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama