Hästen är inåttåad...

N

Nickan

Vad kan detta ställa till med? Och finns det ngt man kan göra? Hovlagaren borde väll kunna räta upp det endel?

Tacksam för svar :)

hej min ena är det. en hovis sa till mig att man kan spara mer på yttersidan, så att det rättar till sig lite, en annan sa att det inte går att göra nåt åt en fullvuxen häst.
har oxå hört att man kan rikta skoarmen på ett speciellt sätt.

Man ska absolut INTE försöka räta upp en vuxen häst. Det enda som händer då är att man får belastningsskador och hältor som följd. Det är viktigt att man har en bra hovslagare som gör "det bästa av situationen" utan att försöka förändra någonting för det går inte.

Du måste mena tvärtom att man ska spara på insidan för att höja där belastningen blir. Verkar du mer där "sjunker" ju hoven där och ännu mer belastning läggs på insidan. (prova att göra en armhävning med långfingrarna riktade mot varandra och känn vart belastningen blir...

Visst måste det bli så eller tänker jag fel??!!
Men jag håller med om att man ska inte hålla på och trixa med vuxna hästar för det kan skapa slitskador på andra ställen.

Mitt föl är lite uttåad, och där är hovis noga att ta bort på utsidan, dvs spara insidan, så det låter tokigt att man ska göra det även på en intåad häst!

Men som Pauling sa, är hästen vuxen ska man INTE laborera med hovställningen, det leder bara till ledinflammationer på andra ställen.

Jaa det här var komplicerat för min uppskruvade hjärna känner jag. jag har säkert fel men jag fattar inte hur det blir rätt annars, kan någon reda ut VARFÖR vore jag tacksam.

Kan det vara så här att en utåttåad fölunge är lätt (eller mer) X-bent och verkar man då mer på utsidan läggs knäets belastning utåt och i en långsam process alteftersom fölet väser rätas benet ut. Och det samma för en inåttåad fölis som blir åt det hjulbenta hållet osv osv...

Men på en vuxen häst är lederna redan "iväxta" i sitt läge vare sej det är rätt eller fel och senor och annat anpassade till benställningen därför är det försent att börja laborera!!??

Kan det vara så kanske??...

Hmm.. nu gissar jag igen... men jag gick just en kurs och blev diplomerad sadelinprovare, och då fick vi lära oss en hel del om vilka skador en häst kan få av en illa inpassad bomsadel. Om en häst får smärta av sin sadel bakom bogbladen, så kan den för att skydda sig ändra ställningen på bogbladen så att de inte ska komma åt sadeln... Bla läste jag om en liten häst som så fort man lade på sadeln drog upp skulderbladen OCH BLEV INÅTTÅAD och stapplade omkring... Nu tänker jag att en häst kanske kan "fastna" i den här ställningen med skulderbladen, om den under mycket lång tid har en för trång sadel...? Kan du inte ta ut en duktig massör eller equiterapeut som kan titta om man kanske kan "få loss" skulderbladen? Naturligtvis kan ju hästen vara byggd så också.. Men det kan väl vara värt att kolla upp?

Vet många hästar som är inåttåade. Vanligtvis så ger det inga problem mer än skönhetsfel. Är hästen vuxen så är det för sent att göra någonting åt det med hovslagarens hjälp, det enda han kan göra är att verka hoven "rätt", alltså inte så att hoven ser ut som på en häst med korrekt benställning utan han måste verka efter hur hästen ser ut i benen, annars kan det bli problem.

e hästen redan vuxen kan de var riskit at göra det eftersom den kommer att belasta annorlunda,men har man en duktigt hovslagare och hästen rids balans så kan då att rätta en del.

Blir väl ungefär samma svar som de andra skrivit..

Favina är rejält inåttåad, finns ingenting at göra. Ett föl kan man påverka och förhoppningsvis få rak igen - men en gammal häst...ja de får helt enkelt se ut så. Börja inte försöka fixa till det om din häst är äldre, det kan straffa sig i längden!

Hos en inåttåad häst ligger belastningen på utsidan av hoven. Alltså slits utsidan mer och inåtåningen förstärks.
Tvärtom hos en utåttåad häst.
Sen beror det också på var "brytningen" i benet (vilken led) sitter osv, hur hästen lyfter och sätter ner hoven.

Men kan förändra en felaktig benställning upp till 1-1½ års ålder ungefär. Efter det kan man bara göra små och väldigt långsiktiga förändringar.

Man ska verka så att inga tåaxlar är brutna (för då blir det felbelastningar på leder och skelett), men så att felställningen är minimal. En häst som har en felställning måste man verka ofta eftersom felställningen i sig själv förstärks när hästen rör på sig och sliter på hoven/skon.

Efter 6-12 månader är tillväxtzonerna i hästens ben helt slutna, du kan bara påverka benställningen på ett föl upp till 3 månader efter födsel. Så är det med det....

Det ställer väl inte till med så väldans mkt men inåttåade hästar brukar briljadera (stavas det så)?

Min ena är också lite inåttåad. Läste faktisk nånstans att hästen ble mer hållbar då?? Vet inte om det stämmer, men det anses inte som nåt allvarligt fel.

Fio, du menar att den behöver strykkappor.. ;) I norge så kalla vi det biljardering tror jag... Jag brukar säga att hästen strykar sig... :smirk:

Jag läser om hästens anatomi, och min lärare Göran Åkerström som är veterinär och föreståndare för hovslagarskolan i Skara säger att det är så och jag tror att han har rätt bra koll på det...

På en vuxen häst ska man ALDRIG försöka påverka benställningen!!!!!
Försöker man göra det så leder det ofelbart till belastningsskador, såsom kotledsinflammationer och annat skit!

Det är HELT korrekt som harmonia (rätt namn??) skrev, tillväxtzonerna i de nedersta lederna sluts vid ca 6 månaders ålder, så OM man över huvudtaget ska laborera med besntällningar så MÅSTE man vara FÄRDIG med detta innan 6 månaders ålder!

Det ENDA man ska göra med hästar som har avvikande benställningar är att se till att de BELASTAR sina hovar rätt.
Hästen strävar alltid efter att sätta ner hovbenet plant mot marken. När den lyckas med det så är belastningen jämn i alla lederna och risken för förslitningar är minimal.
Genom att studera hästen i rörelse kan man se om den sätter ner hoven jämnt eller om yttersidan sätts ner markant före insidan (MYCKET vanligt fel... :crazy:). Efter att ha studerat hästen i rörelse så verkar man hovarna till den vinkel där hoven belastas så jämnt osm möjligt och landar plant mot underlaget när hästen går.
Lyckas man med detta så har man största möjligheterna till hållbarhet, OAVSETT vilket håll tårna pekar åt!
(att det sen ofta blir en "synvilla", så det ser ut som att man lyckats rätta till benställningen en del ÄR bara en synvilla... )

Min häst är inåttåad, 14 år, gått som ridskolehäst samt tälvingshäst i lättare klasser. Har aldrig haft några besvär av sina ben.
Min hovslagare resonerar precis som Ameo, att hovbenet ska sättas ner rakt. Dessutom upplever jag det som att ju mer hästen utvecklas i ridningen, desto mindre biljarderar hon (för biljarderar gör hon!) och desto jämnare slits hovarna.

Så förutom en bra hovslagare ska man nog sträva efter god ridning (som om man inte skulle göra det annars, men ni förstår nog...).

Men det måste ju också variera mellan raser? Ett fullblod är ju färdigvuxen mycket tidigare än en islänning tex.

Han är nog en väldigt trovärdig källa ;)

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 101
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 009
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 226
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2