Hästen är helt plötsligt nervös och orolig???

M

Munkis1

Hej allihopa!

Vet ej om någon kan hjälpa mig men det är alltid bra
att höra andras idéer.
Det är så att jag har en travare som det har varit en hel del jobb med.. Var väldigt olydig i början men sen ett halvår tillbaka har han blivit väldigt lätt att hantera och rida, genom att jag har hanterat honom mycket och skolat honom i dressyr.
Sedan 1 månad tillbaka har han en yngre skötare som rider ca 3 ggr i veckan. Senaste dagarna hade hon haft honom utan att jag varit där och "dubbelkollat" hur han mådde och då såg han helt plötsligt mager och hängig ut. Hade även magen "nervöst" uppdragen.
Var där i flera timmar och försökte få honom att slappna av.
Han var orolig och lyssnade inte alls, stod inte still. och sprang runt i boxen. hade heller inte ätit upp gårdagens kvällsmat är alltid mkt hungrig annars..
Pysslade med honom och efter ett par timmar var han lite lugnare. Gav mycket hö som senare var uppätet dagen efter.
När jag skulle rida honom dagen efter var han också olydig och stirrig.
Mina funderingar är. Kan det vara så att han blivit orolig när jag inte hade hanterat honom så mycket på ett tag.
Skötaren har haft honom mycket, och som jag vet så är hon inte alls så bestämd. Läser mkt horsemanship och det är väll så att hästarna mår dåligt utan en ledare?
Han verkar inte må fysiskt dåligt. Någon som har någon idé?

Tack..

Sv: Hästen är helt plötsligt nervös och orolig???

Det kanske kan va så att när skötaren ska rida så kanske hon stressar igenom borstning och sadling bara slarvar och sen typ ger sig ut i full fart och rider som en blådåre!
Bara en idé!

Jag tänker lite som Royal... Är du säker på att hon tar väl hand om honom??
Det kan ju vara något annat, men det är ju de verkar ju vara i samband med att hon börjat sköta honom som han har blivit förändrad...
Hur tycker hon att han är?? Upplever hon att han är stressig m.m.??

Skötaren är snäll och noga vad jag vet, men jag tror att
hon är lite obestämd bara. Vilket kanske gör honom otrygg.
Nu har vi dock konstaterat att han har blivit skrämd av plogbilen
som kommer varje dag nästan och även sopbilen.
Han har fönstret bakom sig, precis vid vägen, och blir orolig av att det låter så av stora fordon plus att de har helljuset på.
Vi ska prova att sätta för fönstret och hoppas att det går bra.

hej
jag har en häst som är rädd för smällare och raketer, kan det inte vara det? Hon reagerar likadant varje år, när smällandet börjar i mitten av december, vandrar runt i boxen, stirrar rakt framför sig, plöjer runt i stallgången, äter inte sin mat, men nu har hon börjat att återgå till det normala igen. En tanke bara...:)

Mithra skrev:
hej
jag har en häst som är rädd för smällare och raketer, kan det inte vara det? Hon reagerar likadant varje år, när smällandet börjar i mitten av december, vandrar runt i boxen, stirrar rakt framför sig, plöjer runt i stallgången, äter inte sin mat, men nu har hon börjat att återgå till det normala igen. En tanke bara...:)
Håller med dig här, min är helt olik sig i slutet av december och kring valborgsmäss. Han är så stressad av allt smällande, mat vad betyder det? Då kan han inte hålla koll på alla ljud! Min vill inte ens gå in i stallet.

Jag har oxå en fd travare. Har upptäckt att han blir osäker när han inte har en tydlig ledare. Jag försökte tidigare att vara kompis med honom och då utvecklade han dåliga vanor och blev mycket stingsligare. Nu håller jag en distans och visar tydligt att jag bestämmer och han är mycket lugnare. Kan mycket väl vara så att din häst blir osäker av den för snälla skötaren. Vissa hästar kan man inte vara kompis med utan man måste vara ledare.

Att sätta för fönstret verkar vara en god idé. Men han kanske forfarande kommer bli rädd av ljudet, som kommer förbi så nära honom?
Prova ett tag, och funkar det inte, byt box kanske.

musen21 skrev:
Jag har oxå en fd travare. Har upptäckt att han blir osäker när han inte har en tydlig ledare. Jag försökte tidigare att vara kompis med honom och då utvecklade han dåliga vanor och blev mycket stingsligare. Nu håller jag en distans och visar tydligt att jag bestämmer och han är mycket lugnare. Kan mycket väl vara så att din häst blir osäker av den för snälla skötaren. Vissa hästar kan man inte vara kompis med utan man måste vara ledare.
Som jag med andra ord:angel:
Förut var jag av principen att jag var kompis med Harry ingen av oss bestämde över den andra bla bla...
När jag sedan fick lära mig hur man "bestämmer" över hästen, så förändrades han totalt! Han blev lugn, avslappnad, modig m.m.
Förr var det jämt något han var rädd för, nu är han alltid cool och bryr sig inte om något:D

Det där med raketerna har jag inte tänkt på kanske kan va nått.
Han har i alla fall blivit mycket lugnare nu när vi satte för fönstret.
Och när jag har varit hos honom mer.
Känner igen honom igen:)

Även att man visar vem som bestämmer gör nog sitt.
Hästar trivs ju med att man är ledaren, även om alla inte förstår det.
Tack för alla råd!

Mvh/Sanna

En sak som kan göra att hästen uppfattas som osäker eller nervös, är magnesiumbrist. Har man kollat det månne? Detta kan förändra en häst bara från en dag till en annan.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
971
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar