Hästen är halt..

C

Chough

Löshoppade min häst i söndags som jag har haft lite mer än en vecka.
Han har gått väldigt lungt hela tiden.. första dagarna red vi honom inte, resten av dagarna har han mest ridits ut och bara gått dressyr i ridhus kortare stunder.

I alla fall så löshoppade vi, hästen är 5 år och är antagligen varken löshoppad eller hoppad uppsutten mycket på.
Han förstog inte så mycket i början utan stannade mest på hindret, vände, sprang runt o lekte o bockade o racade.
När han väl hoppade hoppade han jättefint.
Vi tog det ganska lugnt, hoppade som max 1.10 två språng sen gick vi ner till 90 igen.

Som sagt, han sprang mest runt och bockade, racade, bytte galopp, och gjorde tvärnit typ "slidestops". :smirk:

Efteråt satte jag på lera på frambenen.

Igår kommer jag till stallet och får veta att hästen är halt på höger fram. Han har även puls.
En ganska kunnig i stallet trodde att han hade fått sig en sträckning eller liknande och att vi skulle avvakta några dagar...

Hur lång tid kan det ta? Är det farligt för framtiden?
Hästen är ju 5 år och vill inte få sämre hållbarhet för att han busade lite... :crazy:

kan tillägga att hästen innan den kom till oss är besiktad av holländsk (även röntgad där) veterinär, dansk veterinär (dansk polisens intresse) och svensk veterinär.

\"Tagit det lugnt\"

Jag tycker inte att det låter som om du har tagit det så lugnt med din nya häst.

En femåring som flyttar till ett nytt ställe - och ev. nyimporterad från Holland..? - skulle jag personligen låta ta det mkt lugnare första tiden. Första veckan kan det räcka med att den får bo i sig i sitt nya stall och sin nya hage. Gå lite promenader för att lära känna varandra. Det kan för många hästar (speciellt unga hästar) vara NOG stressande med en ny miljö, nya människor, ev. nya hagkompisar.

Så jag tycker väl i o f s inte att 5-åringen har haft en speciellt LUGN förstavecka. En femåring rids normalt inte speciellt mycket mer än vad du har gjort denna första vecka. Några pass på ridbana, några pass ut i skogen och så en eller ett par vilodagar per vecka.

Tyvärr har jag väldigt dålig erfarenhet av importerade hästar - många, faktiskt de allra flesta jag känner till i "normal" prisklass har visat sig ha fel och hältor som i flera fall lett till utdömning.

Det kan ju vara en enkel vrickning som läker fort men jag skulle nog för säkerhets skull kolla upp hästen noga på klinik per omgående så att man inte åker på otrevliga bakslag. Att en importerad häst blir halt efter ett kort tag sätter upp ordentliga varningsflaggor hos mig i alla fall.

Re: \"Tagit det lugnt\"

Jag har suttit på hästen fem gånger sedan han kom.. Som sagt två första dagarna fick han bara gå i hagen (ensam, släpper inte ut en ny häst med andra hästar det första jag gör). Tyvärr så har vi inte så bra hagmöjligheter för tillfället och då rider jag hellre på hästen så att den får röra sig. 1 gång har han ridits i ridhuset förutom löshoppningen. resten av gångerna ridits ut/skrittats ut.
hästen har inte ens blivit svettig...
tycker det är bättre för en så ung häst att få komma ut lite än att stå inne i ett mörkt stall större delen av dygnet...

men men.
jag har också halvtaskiga erfarenheter av importer. Hade en förut som visade sig ha spatt.
Men jag kan inte förstå det på den här hästen eftersom vi har alla röntgenplåtar och så många veterinärer har kollat honom.
:crazy:

Låter som om en sträckning.

Är han inte mycket hoppad tycker jag också att han fick hoppa lite väl högt och att det nog var i häftigaste laget att löshoppa honom så snart. Det tar rätt rejält på hästen och allt var ju nytt för honom; du, hindrena, ridhuset omständigheterna osv.

Jag har också en femåring import (importerades som 4-åring)och när hon kom till mig lät jag henne stå en vecka för att hon inte skulle behöva vänja sig vid allt för många saker samtidigt. Satte sedan igång henne väldigt försiktigt (kanske lite väl försiktigt...) Tyckte det var viktigare att hon gjorde sig hemmastadd.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av importer men min gumma har i alla fall inte varit halt (har iofs röntgat henne här hemma också av "min" vet.).

Summan av kardemumman är väl att jag inte tycker att du skall vara allt för orolig det är inte konstigt om han överansträngt sig lite. Är han inte bra efter en vecka hade jag tagit ut veterinär.
Det trista är bara att han nu får stå (inne?) och ladda upp energi.

Okidoki.

Ja nu står han i boxhage på dagen och annars i boxen.

Jag kände på benet idag efter att jag promenerat lite med honom. Då var det varmt på skenan men inte nere vid kotan eller hoven. Jag har känt på senorna och där ömmar han inte.

Ska vänta några dagar och se...

Jag tror att du lugnt kan avvakta ett par dagar och se om det blir bättre.
Om hästen är så noggrant genomgången av flera veterinärer så tror jag mest på överansträngning.
Jag håller med andra här som tycker att det var lite väl häftiga höjder för en ohoppad häst.
Däremot tycker jag inte alls att du har tagit i för mycket med ridningen i övrigt.
Jag tycker att det är bättre att rida hästen lugnt redan från början än att låta den stå och ladda och bli överpigg tills man tänker börja rida den, då de ofta är pigga ändå i nya miljöer.
Jag är väl en hemsk människa för jag red min nya häst redan dagen efter att han kom :) och han verkar inte ha mått dåligt av det. :)

Kände att du nog fått lite väl mycket skäll (och pekpinnar)...

Hoppas han blir frisk snart så att du kan njuta av din nya vän! Att ha häst är ju inte alltid enkelt men underbart.

råkade någ uttrycka mig fel i första inlägget..
Han är hoppad ordentligt regelbundet i en månad hos en (enligt mig) väldigt duktig ryttare. Han älskar att hoppa och har även lärt sig hoppa kombination hyfsat.
Han har aldrig stannat under ryttare, däremot rivit.

Men okej, jag kanske hoppade honom lite för högt, men det var det iofs ingen tränare i stallet som tyckte.. :smirk:

Men om han är regelbundet hoppad så tycker inte jag att det var så högt.
Jag tolkade ditt inlägg som att han inte var det:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 803
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
605
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar