hästchock och sårtvätt?!

A

Achron

Ponnyn slet sig för ett par timmar sedan och sprang skräckslagen runt hela gården i skenande galopp med grimskaftet hängandes efter sig. Vi lyckades inte få stopp på henne och ett par gånger går hon omkull på asfalterad väg.

Det var fruktansvärt och de minuterna som det pågick var de längsta i mitt liv. Efter ett par minuter får vi trotsallt tag på henne och lyckas lugna ner henne relativt mycket.

Hon har ett par ganska så ordentliga skrapsår på kroppen vilka jag tvättat med sårtvätt och håller två ögon på. De är väldigt ytliga och inte alls djupa. Jag har iaf tagit in henne i stallet för att jag ville att hon skulle slippa flugorna och värmen där ute, och hoppades att hon kanske kunde ta det lite lugnt där inne, hon står inte ensam där utan har sin bästa kompis alldeles intill.

Men hon ser verkligen inte ut att må bra, hon står och skakar och vill inte äta. Ett par tuggor av höet tar hon dåochdå, men hon ser väldigt trött och hängig ut, mycket mer än vad som är vanligt för henne.

Jag är jätteorolig, är hon chockad? Vad ska jag isåfall göra?
Och kan man klara av skrapsår själv eller behöver en veterinär tillkallas? Hon har täcke på sig för jag tänkte att hon kanske ska hållas varm, behöver hon det eller ska jag ta av det?

jag är jätteorolig, tänkte att jag skulle avvakta till imorgon och se hur hon mår då men jag vet inte ifall jag klarar det?

Sv: hästchock och sårtvätt?!

Kolla temp, andningsfrekvens och puls och ifall hästen är halt.
Är allt detta inom normalvärden så tror jag inte att du får ut någon veterinär i kväll oavsett hur orolig du är...

Nog kan de vara lite "förvånade" och upprörda efter en sådan stressituation, så att de inte äter förrän de stressat av.

Om man översätter det till människospråk så skulle jag säga att hästen är chockad och då är det bra att värma dem. Vet dock inte hur en häst beter sig när den är chockad men med tanke på vad som hänt vore det väl inte helt otroligt. Skulle nog inte mata hästen dock utan kanske vänta till morgondagen. Äter de när de inte har full koll kan de få tex foderstrupsförstoppning.

Hoppas att det löser sig!

Hon är betydligt lugnare, piggare och gladare.
Men fysiskt så ser hon sämre ut.

Hon har ett ganska så rejält skrapsår på v-lår. Och nu är VB svullet.
Skrapsåret är ytligt, det är inte djupt alls utan det ser mest ut som att hon har skrapat av lite hud.

Ska hon fortsätta stå inne?
Vad göra med benet?

Hur är det svullet? Senan? Kotan? Är hästen halt? Är hon halt skulle jag låta henne stå inne i någon/några dagar för att se om hältan/svullnaden går över. Det bästa vore sjukhage iofs. Är hästen inte halt kan den nog gå ut i hagen men sitter svullnaden kvar efter några dagar så kanske det är dags att fundera på veterinär/klinikbesök.

Jag har läst/hört (minns inte vart) att sockervatten ska vara bra för hästar i chock.

Någon som har koll på sanningshalten?

SessCa skrev:
Jag har läst/hört (minns inte vart) att sockervatten ska vara bra för hästar i chock.

Någon som har koll på sanningshalten?

Jag tror faktiskt att det är svårt att få i en häst i chock något sockervatten. Eller något alls faktiskt.

Min ungponny hamnade i chock i höstas. Hon hade rullat fast i hagen mot ett träd, kämpat så mycket att det blivit en stor grop som hon inte kunde ta sig ur.

När vi hittade henne så var hon helt apatisk. Vi lyckades rulla runt henne(en liten C ponny tack o lov) och fick upp henne på benen. Kollade så att alla ben var hela. Tog henne till stallet och väl inne i boxen så lade hon sig och var apatisk igen! Helt okontaktbar.

Riktigt otäckt! Jag har hållt på med hästar i många år men aldrig råkat ut för detta, hade ingen aning om hur jag skulle göra men jag tog ett gäng filtar och la på henne samt bad min sambo gnugga henne medans jag rusade upp till huset för att ringa veterinären.

Veterinären(som har en bra bits resväg hit) sa att det enda vi kunde göra var att försöka få igång cirkulationen på henne. Täcka på henne och gå ut o gå. Vilket vi försökte, men hon bara lade sig, ville inte alls gå. Hon var helt tom i blicken.
Vi försökte att gå lite mer, men det gick inte alls bra. Tog in henne i stallet igen och hon lade sig direkt. Vi fortsatte att gnugga henne bå kroppen och benen. Hennes ben var iskalla!

Ringde jourveterinären och ville att dom skulle komma ut, vi pratade en stund och jag berättade vad som hänt. Hon sa att vi skulle fortsätta att försöka få igång cirkulationen och hoppas på det bästa! Vet trodde inte att hon skulle kunna hinna fram i tid för att hjälpa oss att få Nicki tillbaka till livet. Men just när vi talar om resvägen så ställer sig Nicki upp och intresserar sig för sitt hö. Vi drog en lättnadens suck! Faran verkade vara över.. och det var den!
Men fy farao vad otäckt det var! Hoppas verkligen att jag slipper uppleva det igen!

Vad som hänt om vi inte hittat henne så fort vill jag inte ens tänka på. Bara en stund innan vi hittade henne så hade jag vart ut i hagen för att kolla till dom, gick sedan in för att äta och sen skulle vi ta in, då låg hon där. Det kanske hade gått max 20 minuter.

En häst i riktig chock stänger av cirkulationen och så småningom även andning och hjärta. Så det gäller att få i gång cirkulationen så fort som möjligt.

Försökte då när detta hände att få tag på information om detta på nätetr men hittade inte så mycket. Däremot så fick jag hjälp av Martha här på forumet som svarade på mitt inlägg då.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Vi har fyra unghingstar som går på lösdrift hos en kompis i går morse när hon tittade till dom på morgonen var allt lugnt och de stod...
2
Svar
23
· Visningar
5 159
Senast: Malacki
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 001
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama