• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Trashank
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 819
T

Trashank

Tänkte köpa en hästbuss och nu undrar jag om det är någon som har förslag på vilket märke som är säkrast.

Sv: Hästbuss

Hur menar du hästbuss? Det finns ju små B-kortslastbilar och stora C-kortsbussar/lastbilar? Skillnaden är att de små B-kortsbilarna finns särskilda modeller att köpa, så att säga, medan jag skulle säga att alla eller i princip alla stora C-kortsbussar/lastbilar görs på beställning så det går inte att tala om märken på samma sätt. Visst finns det standarder där också, men jag vill påstå att det varierar mera på de stora bilarna.

Både vad gäller B- och C-kortsbilarna så byggs skåpet på ett befintligt chassi från tex. Renault, Merceders, Scania osv. Bilens säkerhet för förare och passagerare är ju inte samma sak som skåpets säkerhet för hästen. Och skåpet brukar aldrig byggas av den som byggt chassit så en säker bil (chassi) behöver inte per automatik betyda säkert skåp och tvärt om. Så frågan är ju hur du menar med säker?

Ska erkännas att jag inte sen kan svara på vilken som är säkrast, men jag ville visa på problemet med att svara på frågan över huvud taget. Så att du kan precisera dig lite.

Hoppas du kan reda ut din undran.

Vad jag menar att den ska vara stadig på vägen och att hästarna ska stå säkert utan att det känns svajigt. Jag har inte bestämt om det ska vara för B eller C kort. Det beror på vilken som har mest utrymme. Helst vill jag få plats med minst 5 hästar.

en c korts bil är väl i regel större så den borde väl ha bättre utrymme..
på mitt förra jobb hade vi en umebuss, renault master 2-hästars.
Behövde vi ha fler hästar med så slängde vi på en A45 bakom :)

ska du ha plats för 5 hästar eller fler så lär du nog få gå upp mot lastbilshållet.

Ska du få med 5 hästar så blir det helt klart en lastbil i c-klassen.
Följdfråga är om du har körtkort till det? Eller någon annan?

I stort sett omöjligt att köra fem hästar samtidigt på b-kort såvida det inte är mycket små ponnyhästar. Fem hästar som väger 500 kilo vardera kräver en lastvikt på 2,5 ton tex och gränsen för lätt lastbil är väl fortfarande 3,5 ton. Då skulle lastbilen inte få väga mer än 1 ton och min volvo kombi väger mer än så.

En lastbil/hästbuss som rymmer fem hästar av större modell, på B-kort tror jag inte finns. Det största jag vet utan att behöva c-kort är fautras 4hästars släp men då gäller BE och en rejäl bil och det är fortfarande ett släp, ingen buss.

Senast ändrad:

På B-kort får du oftast med dig en häst lagligt, två om de är små (eller ponny) och bilen är rätt. Alternativet är att köpa en b-kortsbil och ta BE-behörighet så du kan ha två i släp, då får du med dig fyra hästar.

Vad jag menar att den ska vara stadig på vägen och att hästarna ska stå säkert utan att det känns svajigt. Jag har inte bestämt om det ska vara för B eller C kort. Det beror på vilken som har mest utrymme. Helst vill jag få plats med minst 5 hästar.

En lastbil är ju självklart stadigare för hästarna än en B-kortsbil och ska du ha med dig 5 hästar är ju inte en B-kortsbil att tänka på som Lovisaleonora sagt. Det är i princip omöjligt rent konstruktionsmässigt att komma upp i en maxlast som ger möjlighet till två stora hästar plus allt annat man behöver ha med sig i form av utrustning, foder och icke att förglömma: Passagerare i bilen!

Jag har BE och CE kort (plus lite till). Jag får väl ta mig ut till olika handlare och höra vad dem har att erbjuda. Tack för tipsen i alla fall.

Det tänkte jag inte på. Då börjar jag där så får vi se vad det slutar med. Tack:laugh:

Liknande trådar

Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
457
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 854
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 213
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Tuggbensfavoriter
  • Bråkande hundar