Hästbrist på polisrytteriet i Stockholm – en avelsfråga

Polisrytteriet uttrycker nu en oro om att tillgången på hästar som är lämpliga för tjänst är låg. Man ser en trend i att de hästar som föds upp idag avlas på allt mer blod och tävlingsegenskaper, medan polisen söker hästar med lugnare och tryggare temperament.

Tror inte ardenner skulle fungera. En polishäst behöver nog kunna växla snabbt upp och ner. Ardenner är väl mer sävlig och avlad för att dra tungt och långsamt under längre tid.
Hm då är de annorlunda än andra kallblod jag ridit (som tex kallblodstravare på turritt, full kareta galopp hur länge som helst) som varit mer av expresståg utan stoppknapp, (de verkar behöva mycket explosiv energireserv för att kunna släpa tungt?). Vilket jag inte heller känner kanske är jättekul om de får panik.

Det finns gott om Kallblodstravare och en hel del NSV som ligger mellan 160-165 cm. För att då inte ta med t.ex. Shire i diskussionen.

Jag misstänker att man helt enkelt är så fokuserad på SWB att man inte förmår tänka utanför boxen med halvblod alls...

Betänk att riddarnas hästar var mer av kallblodstyp.
Det var först under barocken, när bepansringen minskade och till slut försvann, som man förädlade mha av orientaliska hästar för att få fram lätta rörliga hästar.
Hmm, jag som hade för mig att de gärna red arabhästar de fiskat upp på korstågen och spanska hästar/Andalusier av typer som sedan blev Criollon i Sydamerika. När det står om tex att Shire kanske utvecklats ur destriern (även om Shires inte funnits förrän på 1700-talet) står det även att den då var nättare och typ minimigräns på 153 cm hög. Men när man kollar destriers är de mer -vilken häst som helst ras, specialtränad hingst och 142-152 cm höga. (Vilket är högt med tanke på att Karl XII kavallerihästar några hundra år senare iofs i Sverige ofta verkar legat under den höjden.) Analys av deras rustningar verkar peka på 152-163 höga.

Så även om de skulle vara ursprunget till våra dagars kallblodsraser så har ju dessa sedan avlats för att dra saker i flera hundra år sedan dess.

Folk som sysslar med tornerspel verkar brukar rida hästar som är runt 155-160 av diverse kompakta raser, lite olika sådana och quarter.

Senast ändrad:
Hm då är de annorlunda än andra kallblod jag ridit (som tex kallblodstravare på turritt, full kareta galopp hur länge som helst) som varit mer av expresståg utan stoppknapp, (de verkar behöva mycket explosiv energireserv för att kunna släpa tungt?). Vilket jag inte heller känner kanske är jättekul om de får panik.
Kallblodstravare är avlade för att springa fort.

Hmm, jag som hade för mig att de gärna red arabhästar de fiskat upp på korstågen och spanska hästar/Andalusier av typer som sedan blev Criollon i Sydamerika. När det står om tex att Shire utvecklats ur destriern står det även att den då var nättare och typ minimigräns på 153 cm hög.
Ja det stämmer. Det är mycket märkligt att den här myten om att riddarna red kallblod överlever år efter år. Om man inte tror på det så kan man ju enkelt titta på vilka hästar det är som utför skolorna ovan mark, alltså vilka som är skolade i stridskonst, det är inte kallblod utan spanska hästar.

Hmm, jag som hade för mig att de gärna red arabhästar de fiskat upp på korstågen och spanska hästar/Andalusier av typer som sedan blev Criollon i Sydamerika. När det står om tex att Shire kanske utvecklats ur destriern (även om Shires inte funnits förrän på 1700-talet) står det även att den då var nättare och typ minimigräns på 153 cm hög. Men när man kollar destriers är de mer -vilken häst som helst ras, specialtränad hingst och 142-152 cm höga. (Vilket är högt med tanke på att Karl XII kavallerihästar några hundra år senare iofs i Sverige ofta verkar legat under den höjden.) Analys av deras rustningar verkar peka på 152-163 höga.

Så även om de skulle vara ursprunget till våra dagars kallblodsraser så har ju dessa sedan avlats för att dra saker i flera hundra år sedan dess.

Folk som sysslar med tornerspel verkar brukar rida hästar som är runt 155-160 av diverse kompakta raser, lite olika sådana och quarter.
Och de hade ju sådana här hästar :) https://en.wikipedia.org/wiki/Irish_Hobby väldigt snabba och viga. Kanske brittiska delen av foundation för engelskt fullblod. De som också, precis som shettisen kanske bar de dubbla snabba genuppsättningen.

The Irish Hobby is an extinct breed of horse developed in Ireland prior to the 13th century.[1] The breed provided foundation bloodlines for several modern horse breeds, including breeds as diverse as the Connemara pony and the Irish Draught.[2]

Mares of Irish Hobby breeding may have been among the native horse breeds of Ireland that provided foundation stock for the Thoroughbred. There is a great deal of evidence that the Irish Hobby was imported to England and Scotland for various activities, including racing, "...they be so light and swift."[1]

This quick and agile horse was also popular for skirmishing, and was often ridden by light cavalry known as Hobelars. Hobbies were used successfully by both sides during the Wars of Scottish Independence, with Edward I of England trying to gain advantage by preventing Irish exports of the horses to Scotland. Robert Bruce employed the hobby for his guerrilla warfare and mounted raids, covering 60 to 70 miles (97 to 113 km) a day.[4]

Polisen kanske borde köpa Irländsk sporthäst :) det gör de kanske iofs redan.

Senast ändrad:
Kallblodstravare är avlade för att springa fort.
Ja onekligen och enligt mina erfarenheter otvivelaktigt så även i galopp...

Som tur är så är deras fulla kareta inte lika snabb som ett fullblods, även om den pågår rejält länge och de verkar kunna vara väldigt uthålliga.

Problemet var ju stoppknappen då, vilket jag såvitt jag erfarit har funnits på fullblod :) och det där med att när paniken väl kommit... Eller ens bara om de vill ignorera en i största allmänhet. Däremot såklart helt underbart i övrigt.

Ja det stämmer. Det är mycket märkligt att den här myten om att riddarna red kallblod överlever år efter år. Om man inte tror på det så kan man ju enkelt titta på vilka hästar det är som utför skolorna ovan mark, alltså vilka som är skolade i stridskonst, det är inte kallblod utan spanska hästar.
Exakt och på en bild på en riddare från tiden i fråga :)

1690806565787.png

Mewn det där med skolorna ovan mark, kom ju 1500- 1600-talet.

Det var inte riddarnas hästar, utan flera hundra år senare.

Kallblod användes till att dra kanoner och förflytta manskap i krig. Strid man mot man utfördes på varmblodiga hästar, föregångare till de iberiska raserna, ofta med en del arab i.

Kallblodstravare har renodlats på att "springa fort" i helst trav, rakt fram.
Kallblodstravare har med åren fått mindre och mindre av stoppknapp, och man har även avlat med gentypning som grund för att stärka travgenerna.

Brukshäst-typen avlas med tanke på hög dresserbarhet istället för "springa fort". En körhäst/arbetshäst utan stoppknapp är en katastrof i vardande.

Även Om NSV Brukshäst och Kallblodstravare har en gemensam bakgrund, så är det idag väldigt olika raser.

Även före den officiella rasklyvningen 1964-1965, så avlades det i praktiken två olika typer av häst.

Den ena typen var/är en arbetshäst, med hög rörlighet och stor uthållighet, och den andra typen var/är en häst med "tävlingshuvud" och passande kropp för att springa fort på travbanan.

Lite som Finnhästen fortfarande anses som en ras, fast med tre typer av häst inom rasen.

Det fanns få eller inga varmblodiga hästar i Europa före 1300-1400 talet.

Några enstaka "araber" (hingstar) kom med de första korstågen.

Det tar flera hundra år innan de där mer ädla hästarna av varmblodstyp blir gängse.

Du menar alltså att man stred man mot man på kallblod innan det?
Ja, eller på kallblodskorsningar, som gjorts med hjälp av importerade "orientaliska" hingstar. Men sådant var mycket ovanligt före de första korstågen.

I numerär var de få av de stridande som stred uppsuttet. Den stora numerären var "fotsoldater".

Den uppsuttna stridskonsten, med skolade hästar som förmår vara ett vapen i sig, kräver att rustningen har försvunnit från både människa och häst. Handeldvapen som komplement till värja/svärd var också viktigt i sammanhanget.

Det tidiga 1000-1100-talets riddare bar ringbrynja, som inte var särskilt tung, hade lätt beväpning, jämfört med 1300-1400 talets tunga heltäckande rustningar i "plåt".

Om vi ska vara på det humöret hade väl Karl XII (1700-tal, känd för bla sina beridna styrkor) stor del Ölandsponnys, dvs något liknande nutida russ.
Men de red till slagfältet som jag förstått det, inte man mot man på slagfältet - skillnaden mellan nordeuropeisk och sydeuropeisk krigföring.

Både percheron och shire har ursprung i "tunga" hästar som användes under senmedeltidens tungt rustade tornerspelsriddare. De var lägre, precis som att folk var väldigt mycket kortare då, men definitivt inte av någon varmblodstyp. De riktiga varmblodshästar som fanns i någon stabil mängd var araber/berber, och de var ändå ovanliga. Det engelska fullblodet var liksom inte "uppfunnet" då. (Om vi pratar västeuropeisk historia.)

Både percheron och shire har ursprung i "tunga" hästar som användes under senmedeltidens tungt rustade tornerspelsriddare. De var lägre, precis som att folk var väldigt mycket kortare då, men definitivt inte av någon varmblodstyp. De riktiga varmblodshästar som fanns i någon stabil mängd var araber/berber, och de var ändå ovanliga. Det engelska fullblodet var liksom inte "uppfunnet" då. (Om vi pratar västeuropeisk historia.)
Min poäng var att den typen av strid handlade om transport eller möjligtvis om "attack rakt fram". Det var inte lika rörliga stridshästar som de som användes för strid man mot man. Sen är väl tornerspelet som vi känner till det en medeltida (och senare) underhållningsform vid hoven mer än strid? När det gäller polishästar utgår jag från att det är andra egenskaper som krävs och att polisen själva har koll på vad de behöver.

Om vi ska vara på det humöret hade väl Karl XII (1700-tal, känd för bla sina beridna styrkor) stor del Ölandsponnys, dvs något liknande nutida russ.
Ja men det var väl för att det verkligen var brist på hästar då pga alla krig?
Det var klippare eller apostlahästarna
Det fanns inte hästar nog och Karl XII var inte nöjd i alla fall inte om man läser boken Hästens tid

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 861
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka