Hästbehandlare

Sv: Hästbehandlare

låter som han håller på med kinesologi?

Om hästen som flashligts tex accepterar massage - tycker jag att de ä rväldigt bra på att ge en allmän status också märker problem på tidigt stadium

Lite allmänt svar men hästar som har så stora problem som ni beskriver brukar behöva en helrenovering och sjukgymnastik

Om det var till mej också så nej, det tror jag inte. Vet inte om du känner till hur den typen av KF fungerar som främst fullblodsston får? Det är över snabbt och hästen ska tränas snabbt igen och då handlar det inte om krampande muskler längre, men att förebygga på olika sätt.

HOn har alltså inga skadade muskler eller så, kanske lät så men det handlar det inte om.

ja dels är man olika känslig och sedan kan ens problem vara stelhet - eller en inflammerad muskel - och den senare gör ont

jag är helt med på att ofta kan man få mindre ont av att röra sig - särskilt omman är stel och inte inflammerad

sådant arbete ökar ju genomblodningen och forslar bort slaggprodukterna så musklerna fungerar bra igen

Ja precis, en inflammation, sträckning, övertänjning med bristningar osv är ju något helt annat än stelhet, pga statiskt arbete vid dator tex, det kan nog bli en inflammation så småningom kanske men ren stelhet är väl just slaggprodukter som ska ut.

låter som han håller på med kinesologi?

Om hästen som flashligts tex accepterar massage - tycker jag att de ä rväldigt bra på att ge en allmän status också märker problem på tidigt stadium

Ja jag tror man måste gå på hur hästen upplever det, i första hand. Men jag sökte på "thumper" och det är en helt annan sort än vi har, mycket klumpigare och då förstår jag tveksamheten. Svårt att beskriva vår, men den är en sort som tydligen använts bla i sjukgymnastik på sjukhus, på människor alltså, men varit eftersökt bland hästtränare också.

Det är en apparat som man hänger på sej själv sen har man som en kort böjlig slang att hålla, med munstycken längst ut, bla fyra mindre "bollar" som är den hon gillar bäst. Finns även andra, som man byter ungefär som dammsugarmunstycken, ja typ.

Det blir kraftig effekt (men skön, när man känner på sig själv) men inte på något sätt våldsamt, eller otympligt, utan väldigt flexibelt och lättåtkomligt.

Ville bara skriva det. Jag rek alltså inte Thumper som jag inte har använt men som ser helt annorlunda och mer otymplig ut:idea:

KL

Som en fortsättning på tråden kan jag berätta att jag hra fortsatt massagen och märkt att vissa ställen reagerar hon extra på, gäspar helt maniskt nästan, oavbrutet. Jag har märkt alltmer skillnad i mjukare rörelser vilket även andra kommenterat, i hagen osv. Hon glider fram som en katt mera och jag är helt förundrad och har dåligt samvete över att det skulle krävas en tying-up varning vid brunsten (och avkyld) för att på allvar ta itu med det som behövdes.

För ett par dagar sen gäspade hon särskilt vid muskeln som är nedanför/framför trapezius minns inte namnet nu, den ligger lite djupare. Hon längde samtidigt ut halsen framåt och njöt. Igår kände jag att hon använder halsen annorlunda. Hennes korta hals som hon alltid har haft, var längre och framförallt mer avspänd och hon använde den på ett helt nytt sätt:o

Men jag inser genom hur det känns när man masserar där att den muskeln har betydelse för att välva och länga ut nacken och lyfta tror jag. HOn reagerade med att göra det, som sagt. Det kändes sen vägen ända bakom manken.

Vanlig massage genom åren har alltså inte kommit dit förrut, men man kan heller inte få den tillräckligt ofta tror jag, om man inte är massör själv:cool:

Tänkte att det kanske är intressant för någon hur det kan vara.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 071
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 029
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 369
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)