Hästbehandlare

Sv: Hästbehandlare

insertio: supraspinatus fascia
origo: sternum

Del i "Upphägning" muskulaturen, stabiliserar bogleden.

Stretchas då du för frambenet bakåt.

Senast ändrad:

Yes :banana: jag gissar att det är den som tar emot i den stretchen

Jag misstänker att den blir "ledsen" på en häst som går i framvikt - har du mer tankar?

Hur skall den kännas vid palpation?

Erfarenhet av problem med denna tas tacksamt emot :bow:

Jag håller på att skala av muskelspänningar efter min hästs ryggproblem om nu någon undrar

Den borde ju tillsammans med romberna trycka undan manken?

Den borde ju tillsammans med romberna trycka undan manken?

Vad menar du:confused:

Den börjar vid sternum (bröstbenet) och fortsätter sedan snett upp till bogbladets framkant , överst där den fäster.

Min häst har tidigare haft en fläk skada i denna muskel just "ovanför" bogleden, när skadan var nygjord kunde han inte föra benet bakåt, då han ömmade.

Senast ändrad:

GetAttachmentsubb2-300x225.jpg

subclavius-225x300.jpg

Här är Subclavius.

Ja om jag fattar frågan rätt så stämmer det om manken om det nu är rätt muskel för jag hittar ingen med det namnet. Jag har fått låna boken "horse anatomy" (engelsk av Peter F Goody - B.sc. Ph.D- från 1993) av en kompis som är tydlig och lätt att läsa i och beskriver hur hästen rör sig bla.

Det står att när en häst ska flytta vikt bakåt (och lyfta fram -antar att det är det du menar) så är det M serratus ventralis cervicis och M pectoralis cleidoscapularis (som borde vara den du frågar efter) som lyfter tillsammans med romboid och trapezius.:idea: Nu skrev jag inte de engelska namnen vet inte om det är så intressant?

Ja, den du frågar om kan nog ställa till problem, det är bla där min blir spänd när hon får tying-up som hände nu vid en brunst. Ärftlig benägenhet, har hänt kanske tre gånger genom åren. MEN jag har insett att styvheten vid brunst handlar nog om detta också och masserar därför nu extra.
Som galopphäst blev hon också spänd i de musklerna bla. Vi arbetar nu bla med dem.

Massage och stretching, benet bakåt (för den muskeln särskilt), vilket hon hade mer svårt för efter anfallet. Stretcha åt sidan och bakåt.

En annan häst i stallet hade när den kom samma skada som kanotexpertens häst och kunde inte stretcha bakåt, men medicinen var bla stretch varje dag.

Senast ändrad av en moderator:

Kanner igen allt det ni beskriver i mitt sto.
Sa fran en lekmans synpunkt - vad bor man gora?
Kiropraktor gar igenom henne varannan vecka men har svart att fa konkreta tips fran honom.
Vi har en thumper (typ massage sak for manniskor). Kan det vara ngt eller bor man halla sig borta fran detta omrade?
Tacken? Ska hon hallas naken? Bor hon ha halvhals? (Hon ar KF sa jag haller henne tackad vid daligt / valdigt kallt vader.)
Liniment?
Massage?
Stretching? Hon stoppar nasan mellan frambenen och tar godis samt stoppar nasan bakom bakbenen at sidan. Daligt froklarat men anda.

Hon gar ute dygnet runt om det inte pissar. Valmusklad overlag och i gott hull. Enda riktigt daliga ar halsen som aldrig varit fin och rumpan som tagit stryk fran KF anfallen.

Ok, tack, ja den här är äldre, som sagt:idea: Men det verkar vara samma bok!

Senast ändrad av en moderator:

Kiropraktor gar igenom henne varannan vecka men har svart att fa konkreta tips fran honom.
Vi har en thumper (typ massage sak for manniskor). Kan det vara ngt eller bor man halla sig borta fran detta omrade?
Tacken? Ska hon hallas naken? Bor hon ha halvhals? (Hon ar KF sa jag haller henne tackad vid daligt / valdigt kallt vader.)
Liniment?
Massage?
Stretching? Hon stoppar nasan mellan frambenen och tar godis samt stoppar nasan bakom bakbenen at sidan. Daligt froklarat men anda.

Hon gar ute dygnet runt om det inte pissar. Valmusklad overlag och i gott hull. Enda riktigt daliga ar halsen som aldrig varit fin och rumpan som tagit stryk fran KF anfallen.

Ja precis du skrev om ditt sto i annan tråd ang och detta är ju mitt som får det fast det sätter sig trämst i bogarna och bla i denna muskel.

Jag vet inte om den "massagesaken" ni har är liknande den som jag använder nu, den är en typ som har använts mycket av tränare, vet jag. Jag har lånat en sån och kört sen det här lilla anfallet hon hade, ett par tre gånger i veckan igenom hela hästen. Till att börja med blev hon irriterad i vissa områden som längs denna muskel och särskilt längst ner på den. Nu verkar hon tycka att det är skönt och jag hopppas att det har positiv effekt på lång sikt,
Jag har även använt BoT rygstycke samt sytt in två stora paddar i bogdelen, vet inte om det ger effekt men jag hoppas det. Hon har det på¨nätterna och efter massagen. Jag tycker att bogmusklerna har varit mera lösa och friare så här långt.

Men tar också gärna emot flera tips!

Min har BoT pa om hon star inne men vill inte garna ha det ute da hon gillar lera..
Massage maskinen har ett langt handtag och tva "bollar" i andra anden. Vibrerar kraftigt med justerbar frekvens.
Vi blev tillsagda att anvanda den over hela kroppen men inget pa ben (darfor jag undrade lite hur kansligt det ar med bogbladet precis intill). Hon ar lite kansligare runt manken och hogst upp pa denna muskel.

Som du vet så hänger ju bröstkorgen i en slinga, den kan ju då om den kontraherar visa muskler antingen höja eller sänka bröstkorgen mellan skulderbladen

Spänning i musklerna som sänker bröstkorgen sägs på Dressyrspråk "trycka undan manken". Romberna gör det deffinitivt. Samt pectoralis descendens, förmodligen även pect transversus

Andra kan genom spänning placera hästen i en framvikt hållning tex latsarna stänger ju bogleden och hindrar ju framförandet av hela frambenet - liksom den bakre bröstmuskeln

Min bästa referensbok är "Physical therapy and massage for the horse" vilken har den modernaste biomekaniken tycker jag

I den så är denna med och roterat skudlerbladedet (tillsammans med romber cervical serratus. främre trapezius latsar och ascending pectoral(den bakre jga nämnde ovan)

Om alla dessa muskler är korta så blir det ju framstupa hållning

Det är rätt intressant vilken skillnad det blir på en häst där man lossat på spänningarna i dessa muskler. från häst - till djävligt dyr häst

jag har film om du vill se, det är ju lättare för mig att få ett bra behandlingsresultat - eftersom ingen ägare insisterar på att använda hästen :laugh:

ja det är det ganla namnet, det verkar också vara en gammal biomekanisk beskrivning

tying up verkar inte roligt

Liniment?
Massage?

Min ingång till detta med hästvård är att jag har stor erfarnehet av egna kroppsliga problem, det jag har lärt mig av både rehabiliteringen av mig själv och av häst är att de flesta har så smalt kunskapsområde. (tänker på din kiro och min ET)

Få hästbehandlare tar tag i hela problemet, för med alla kroppsliga krämpor så är sällan smärtpunkten själv grundbulten, utan det är som att skala en lök

Min häst hade en ryggdefekt - det leder till ändrat rörelsemönster - för att rehabilitera måste man ta tag i hela kroppen. de flesta har behandlat ryggen - men det stora problemet med den har suttit i underlinjen.

Ofta om en människa eller häst har ont i en muskel så är det oftast en för kort antagonist som är det egentliga problemet.
Men ännu mer påverkande är balansen mellan kroppens alla antagonister - för för mycket spänning ensidigt runt en led - ändrar hållningen - och då fortplantas problemen. En kiro eller ET ser det rent uppenbara av snedheter, men få tränar hästar rent sjukgymnastiskt. Min ET kommer från travvärlden - denne har aldrig sett en sund"hållning" Och det är få som har oavsett gren

Själv har jag tex fått min ryggbehandlad i 2 års tid, och det har tjatats om magmuskler
- men grundproblemet satt i lårmuskler som drog i bäckenet - och det fortplantar sig hela vägen upp i nacken - likadant är det med våra hästar.

Jag pratar mycket med hästbehandlare och slås av att vi ofta har ganska likartade problem, trots att de går på 4 ben och vi två - jag trodde det skulle var större skillnad

Akta dig för "thumper" och andra maskiner - de kan slå sönder musklerna och kan orsaka hematom dvs blödningar. På en frisk muskel är de utmärkta men på en krampande kan de skada som sagt. Jag använder den på mig själv, men bara på muskler som tål det.

På hästen använder jag den bara på stora tjocka muskler, tänk också på att slag mot behinnan irriterar den. runt bogen har du ju skulderbladet.

N'r jag köpte min Thumper så stod det också att man inte skulle massera ovanför njurarna då de påverkas - jag vet inte hur djupt de sitter på en häst

Lite allmänt svar men hästar som har så stora problem som ni beskriver brukar behöva en helrenovering och sjukgymnastik

Senast ändrad:

Min gick inte att massera när den var som värst - jag tvingade mig heller inte på henne då målet med massage faktiskt är att säga till hjärnan att det är okey att släppa spänningen i den muskeln nu.
Och det lär ju inte hjärnan hålla med om - om det gör ont - det är ju därför muskeln spänt sig från början

Jag ger akupunktur i stället, men jag har gjort det länge på mig själv

Ryktning är ju faktiskt också massage - och en väldigt bra sådan

Thumper tycker jag är för klumpig runt bogen - det finns andra massageapparater som jag tycker är bättre - inte så brutala - jag köpte en skitbillig på Lidl för en hundring - den är bättre, den slår inte så hårt

Senast ändrad:

Oki...hade aldrig hört det uttrycket förut bara...Musklerna har jag koll på!
Alltid lär man sej ngt nytt!

Ja, kul med film, vart hittar jag den??

Vet inte om det är exakt samma men något väldigt likt i alla fall. Vi har flera olika varianter av "bollar" att sätta på för att komma åt på olika ställen, den jag använder har fyra små.Hon gäspar nästan munnen ur led nu när jag använder den. särskilt på vissa ställen där hon lätt blir spänd o kort. Nej inte på benen men har det inte med senor och så att göra, trodde jag.:confused:
Jag tar ner till musklerna på överarmen inte längre. Men bogbladets muskler tror jag inte är problem att ta? HOn tycker att det är väldigt skönt. Efteråt skritta på maskinen en stund.

Susan: Tying-up är inte så farligt som det kanske låter men man får se till att dom inte blir kalla samt extra noga med b-vitaminer och E, samt då massage särskitl i samband med brunst har varit bra, eftersom det har delvis med brunsten att göra. De få gånger hon fått riktigt märkbara anfall har det varit på våren just i samband med brunst.

Ang boken så beskrev jag inte exakt vad som står så det hade kanske varit mer "modernt" om jag gjort det men tyckte det blev så långt.

Den vi har är inte klumpig och det finns olika "huvuden" dessutom. I det här fallet har hon ju fått spänningen av just KF- och att det ger stress, det är därför hon blir mer lättsstressad i samband med brunsten, och då spänner lättare i musklerna. Det är nog skillnad i ert fall, kanske, men jag upplever inte alls att hon tycker det är obehagligt tvärtom, hon njuter även då man tar de muskler som varit spända. Idag masserade jag igenom efter träningen och när jag tog en paus för att prata, skrapade hon i golvet, "fortsätt":mad::rofl:

Nu har jag inte haft såna problem som du, men när jag var spänd i nacken och axeln och hade ont av det så var det skönt med behandligen (massage bla) när det släppte. Massagen blir ju som en träning av muskeln, har lart mej.

Men jag har bara haft sånt tillfälligt så det går inte att jämföra. Det är u olika både på oss människor och hästar. En annan gång var jag spänd och hade värk i axlarna av datoranvändande bla, i veckor. Trodde inte det skulle funka att hjälpa till med att ta in hö:crazy: Men det var precis tvärtom, efter att först ha gjort ont släppte det och försvann, axlarna blev mjuka och det kom inte tillbaka:bow: (så rek fysiskt hårt arbete eller träning om man har värk av DEN sorten, dvs statiskt arbete)

Ja lite tankar om att det kan vara olika beroende på, både på hästar och människor och det är olika från fall till fall hur massage kan kännas.

Det ar lite det som jag kanner problemet ar med denna gubben.
Hastar har ju alltid lite smaskavanker av nagot slag och jag kan komma in med en kota som ser rent ut for j*vlig ut men det kommenteras inte alls.

Dessutom ar hans diagnostik metod mycket marklig i mina ogon. Skotaren haller tva fingrar pa hasten och sedan drar han i den andra handens fingrar och kan pa sa satt "se" om hasten ar off dar.
Varje gang han vart har kanner jag mig sa besviken men sen borjar jag inse att han har ratt. Han ror alltsa vid hasten kanske tva minuter totalt annat an nar han "justerar".

Exempel ar att han sa barbenet och kaken var tokigt pa trearingen. Inget som vi hade en aning om innan och darmed inte kunnat ge ngra som helst omedvetna signaler om. Ett par dagar senare akte han pa den regelbundna veterinar besoket (vi har vet ute / aker till klinik flera ggr vecka sa alla hastar som tavlar kollas upp rutin massigt varje / varannan vecka.)
Vet tyckte barbenet var lurigt och lade lite underhudsblister samt drog ut en dalig tand. Det var olika personer som akte med hasten och som tog emot kiropraktorn och vi var noga med att inte beratta for vet innan han gatt igenom hasten.

Det kan lata markligt men tack vare var kiros konstiga tillvaga gangs satt har jag velat "testa" honom lite. Sjalvklart berattar man om sina egna erfarenheter och iaktagelser men vet / kiro gar alltid igenom hasten utan att vi komenterar forst.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 071
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 029
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 369
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)