Sv: Hästauktion
vet inte hur mkt auktioner det finns i danmark, men det finns en del marknaden. bl.a. hjallerup som är i början av juni varje år.
www.hjallerup-marked.dk tror jag adressen var
Den största (tror jag) i Danmark är
www.vorbasse-marked.dk som ligger på Jylland. Går alltid av stapeln sista fredagen i juli (torsdag-lördag egentligen). Jag brukar åka dit i stort sett varje år, inte pga hästarna utan allt det andra. De säljer allt mellan himmel och jord, förutom hästar även fjäderfän i alla de sorter, smådjur (typ kaniner och marsvin), loppis, antikviteter och allehanda nya varor och tjänster. För att inte tala om all god marknadsmat och det enormt stooora öltältet med underhållning på kvällarna...
Hästarna är fysiskt helt ok på utsidan. Lite långa hovar på några, men inga vrak helt klart. Sällan skodda alls. Det är varje år några unga frieserhästar från ett lokalt stuteri med, flertalet lite tyngre hästar (både stora och mindre), några halvblodsliknande hästar och rätt många fina B-C-ponnyer (ädla, fina!).
Jag har alltid sagt att om man har en ridskola måste detta vara perfekta platsen att köpa ponny på.
Alla kommer inte från hästhandlare, även om många gör det. Man ser hur barnen flätat och "dekorerat" sin ponny från topp till tå i några fall. Många hästar byter bara plats mellan handlarna under helgen...
Rekommenderar denna marknad som semestermål. Packa tältet och ligg på en av de tillfälliga campingarna precis utanför området som tar ca 2 dagar att gå igenom om man vill se allt. En upplevelse och framför allt mycket glada människor man kan lära känna!
(Och danska bonnläppar att flörta med...
)