Hästauktion

Sv: Hästauktion

nu drar ja igång den här tråden igen =)

nu vill ja veta mer om auktioner, vart de hålls och vilka man kan gå på! Jätte kul ju!

Har vart på en auktion med travhästar. Hästarna står i uteboxar och så får spekulanter gå runt och kolla. Om de är intresserade ska amn visa hästens rörelser. Detta är innan själva budgivnigen. Då går hätsrana in i auktionsringen där budgivning sker.

När det gäller travare så är det oftast Asvt/trottex som håller i auktionerna http://www.asvt.se/index.asp?sid=4 ,dels har de auktioner "som vanligt" vid större travhändelser, dvs Derbyt, kriteriet och Elitloppet och dels har de internetauktioner lite då och då. Enklast är att titta på deras hemsida när auktionerna är.

Hej!
Är det nån som vet vad det finns för auktioner i Danmark?
Har precis fått veta att hästen jag köpt tidigare var köpt på auktion där. Troligtvis vår/sommar-06. Kan vara exekutiv auktion också då ägaren inte betalade för sig.

Jag var på en börjes auktion i tingsryd när ja var 13 år ungefär. Vi köpte ett russ, som hade vart hos en familj förut men hade kommit tillbaks. så fort hon fick en ryttare på ryggen gjorde hon allt för att slänga av en. vi sålde henne vidare sen. Vi köpte även en Shettis som hade stått på lösdrift hela sitt liv. hon var v'ldigt misstänksam mot människor men när hon hade stått hemma var hon underbar. väldigt lättlärd och jag red själv in henne. vi sålde henne dock då ja va på tog för lång för henne. vi kände dom som köpte henne och de var mycket nöjda med henne. Sedan köpte mammas kompis ett halvblod som också har blivit jätte lugn och är lättlärd.

:) men det stämmer mycket knapert om information :O

vet inte hur mkt auktioner det finns i danmark, men det finns en del marknaden. bl.a. hjallerup som är i början av juni varje år. www.hjallerup-marked.dk tror jag adressen var

Den största (tror jag) i Danmark är www.vorbasse-marked.dk som ligger på Jylland. Går alltid av stapeln sista fredagen i juli (torsdag-lördag egentligen). Jag brukar åka dit i stort sett varje år, inte pga hästarna utan allt det andra. De säljer allt mellan himmel och jord, förutom hästar även fjäderfän i alla de sorter, smådjur (typ kaniner och marsvin), loppis, antikviteter och allehanda nya varor och tjänster. För att inte tala om all god marknadsmat och det enormt stooora öltältet med underhållning på kvällarna... :o :cool:

Hästarna är fysiskt helt ok på utsidan. Lite långa hovar på några, men inga vrak helt klart. Sällan skodda alls. Det är varje år några unga frieserhästar från ett lokalt stuteri med, flertalet lite tyngre hästar (både stora och mindre), några halvblodsliknande hästar och rätt många fina B-C-ponnyer (ädla, fina!).
Jag har alltid sagt att om man har en ridskola måste detta vara perfekta platsen att köpa ponny på.
Alla kommer inte från hästhandlare, även om många gör det. Man ser hur barnen flätat och "dekorerat" sin ponny från topp till tå i några fall. Många hästar byter bara plats mellan handlarna under helgen...

Rekommenderar denna marknad som semestermål. Packa tältet och ligg på en av de tillfälliga campingarna precis utanför området som tar ca 2 dagar att gå igenom om man vill se allt. En upplevelse och framför allt mycket glada människor man kan lära känna! :)
(Och danska bonnläppar att flörta med... ;))

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 610
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar