Hästauktion

Sv: Hästauktion

Vart kollar man när det är hästauktioner? Och vad säljer de för hästaR? Är det ofta bluffare?

/Ponny&hästryttaren;)

ponnyryttaren skrev:
Vart kollar man när det är hästauktioner? Och vad säljer de för hästaR? Är det ofta bluffare?

/Ponny&hästryttaren;)

Ungefär sådana frågor jag funderade på då...

Hur har de du varit på gått till? Hur ser allt ut liksom...?

:)

Det finns olika alternativ.
* Vanlig djur /maskin auktion där det kan förekomma hästar. Håll dock utkik efter skojjare (inte alltid så) Står i tidningen (lokal, ATL, LAND osv.) ca en till två veckor före (beroende på firma).

* Hästauktion finns iaf i Tyringe, vet inte om det blir mer då ägaren dog och barnen tog över (har redan skärt ner på verksamheten) och du kan kolla deras hemsida www.börjes????

*Har för mig att det står i Ridsport men kan ha fel.

Har du sökt på internet?
Finns ngra i danmark

Hästarna visas innan auktionen börjar, man har då chans att titta hur de rör sig. Ofta visas de även i stallet så man kan klämma där.

När auktionen börjar är det "bara" att ropa in det man vill ha, bestäm dig innan hur högt du ska gå (annars kanske du står med en väldigt dyr häst!).

Kontantbetalning om man inte har överenskommelse med auktionsförrättaren innan auktionen börjar. Ingen ånger/returrätt.

Billigast brukar det bli på exekutiva auktioner.

håll koll på hästen sen så att den inte är dopad (fått lugnande)
Hände grannen till mig. Som tur var kunde hästen lämnas tillbaka men "ägaren" hade redan spenderat pengarna så det tog en tid innan de fick tillbaka dem.

Jag var på hästauktion i våras. Dom som auktionerades ut var hästar som beslagtagits pga vanvård. Och det syntes! Dom flesta var i mycket dåligt skick, ändå hade dom stått i olika hem och blivit mycket bättre.

Det enda rådet jag har är att vara skeptisk, hästarna säljs av en anledning. På denna auktion trissades priserna rejält och dom flesta hästarna blev lika dyra som att köpa en på vanligt sätt. Annars får man gå runt bland dom och kolla, klämma och känna innan auktionen börjar, det var kontantbetalning som gällde när det var klart. Veterinär fanns på plats och kollade alla hästar innan auktionen började.

Tror jag svarade på detta förut men gör det igen :)

Det finns ju så klart olika typer av auktioner, min pojkvän arbetar som beridare på ett för sporthästar i Tyskland. Där har väl i stort sätt alla hästar kapacitet att nå msv men hästarna tas ganska hårt när det är unga - företaget tjänar ju inget på att ta det lugn å varsamt, ofta får det inte så mycket social träning men däremot en förstaklassig inridning av professionella ryttare.

Sen finns det ju ponny auktioner i Tyringe... vad jag har förstått så är det mest russ & kallblod som säljs där ( jag kan ha fel)

Också finns det ju de auktioner som någon skrev om ovan, där de auktionerar ut beslagtagna hästar. Jag vet en uppfödare som hade väldigt bra stam på sina djur men inte kunde föda dem ordentligt - att köpa ett föl där hade inte varit helt fel men en äldre som inte fått ordentligt med näring under sin uppväxt - nej tack om det ska användas till ridning och tävling...

*Knapplån*
"citat: Hästarna visas innan auktionen börjar, man har då chans att titta hur de rör sig. Ofta visas de även i stallet så man kan klämma där."

-----------------

Ja inte på "Börjes" auktioner ialla fall. Där står de uppbundna i gamla kärror och annat.När sedan auktionen börjar så går de ett varv och springer ett varv i en cirkel bland åskådarna.Knaper info om hästarna och sedan efter budgivningen tas hästarna ut igen och binds upp.Fölen är oftast(inte alltid) ohanterade och har grimma på sig för första gången(shettisarna ialla fall).Har hört 3 stycken som köpt loss hästar därifrån och alla säger de att hästarnas utbildning inte överrens stämmer med info som fås på plats eller av uppfödaren.Många har även vart ute för en del missöden samt många är helt ohanterade och tagna direkt från bete utan minsta mänskliga kontakt.

jag menade tingsryd - börjes auktioner.. vet inte var jag fick tyringe ifrån :p

jag har köpt några hästar av börjes både på auktionen och vanligt. även om de inte varit jättemycket hanterade eller utbildade så har alla vi köpt haft super mentalitet och varit väl fungerande i våran verksamhet efter bara någon vecka. de är ju så att de säljer ju mest unghästar av raserna shetland,russ,halvblod och ardenner. och de säljs ju antingen mitt i sommaren eller när de kommer in från betet och då brukar ju de flesta unghästar vara ganska busiga.:bump:

TeamTop skrev:
jag har köpt några hästar av börjes både på auktionen och vanligt. även om de inte varit jättemycket hanterade eller utbildade så har alla vi köpt haft super mentalitet och varit väl fungerande i våran verksamhet efter bara någon vecka. de är ju så att de säljer ju mest unghästar av raserna shetland,russ,halvblod och ardenner. och de säljs ju antingen mitt i sommaren eller när de kommer in från betet och då brukar ju de flesta unghästar vara ganska busiga.:bump:
Ja som sagt det var bekanta som köpt,det uppfattas säkert olika från person till person som allt annat;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 610
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar