Hästars slutledningsförmåga..?

P

Poetry_princess

Där jag rider finns tre hästar som har varsin medryttare. Hästen jag rider är jättelätt att fånga i hagen osv. Men för de andra kan det ta upp till en halvtimme att fånga/hämta hästarna.

Jag och en annan person skulle ge hästarna hö häromdagen så jag bestämde mig för att ta in den ena svårfångade hästen. Det gick hur bra som helst :confused:

Kan det vara så att hästarna känner igen mig och vet att jag vanligtvis inte är ute efter att hämta dem två och därmed drog slutsatsen att jag inte skulle rida? Kan hästar tänka så...?

Sv: Hästars slutledningsförmåga..?

Då hästar är ganska bra på att läsa signaler (läsa i bilder, eller vad man ska kalla det), så kan det vara så att han förstod att du inte skulle rida honom och därför lät sig fångas.
Jag har vid flera tillfällen sett mina hästar uppträda som att de förstår vad jag tänker. Jag har 6 hästar och har vid flera tillfällen sett just den häst jag tänkt rida komma fram till staketet när jag kommer gående med grimskaftet.
En av mina ponnier är också duktig på att visa om han inte tycker om någon, jag hade en tjej som red honom och jag förstod inte varför han vände baken till och markerade efter henne när hon skulle hämta honom, när det skett 2 ggr så lät jag henne inte hämta honom, utan gjorde det själv, för att han inte skulle lära sig att det gick så lätt att skrämma folk som skulle hämta honom i hagen. Och jag kunde inte först varför han gjorde det med bara henne, så jag började studera henne i smyg när hon red honom och upptäckte att hon satt och spöade på honom hela tiden med spöet trots att han sprang på i jätte bra tempo. Behöver jag säga att hon fick sluta rida mina hästar :mad:
En del hästar tycker kanske bara inte om att fångas in så lätt, och är det dessutom ryttare som är lite osäkra och hästarna inte accepterat dom som ryttare, så kan det bli lite knepigt. Även om du kanske inte rider den här hsäten, så ser han dig kanske mer naturligt som en ledare (kanske du fodrar, leder in och ut i hagen, eller bara har ett sätt som inger förtroende) än han gör för dessa tjejer.

Min mamma brukar alltid berätta om en nordsvensk hennes pojkvän hade. Varje gång tjejen som red hästen kom med ridgrejor så sprang hästen som stungen av ett bi, samma sak när pojkvännen skulle använda henne i skogen. När kusten var klar och det vankades mat och kel var det inga problem att komma fram till henne. Så visst kan hästar räkna ut vad som ska ske och välja att göra det som är roligast! Nordsvensken råkade vara en riktigt bekväm liten dam som inte alls var intresserad av någon form av arbete, så varje tecken på det och hon var borta.

Finns en häst i mitt stall som inte alltid ville låta mig fånga den. Jag började då ha med morötter som hästarna bara fick om de kom till mig, annars blev man utan. Det tog några dar och sendess är hon lättfångad trots avsaknad på godis. Antagligen behövde hon bara få en chans att koppla mig till något posetivt att vara med istället för något man kunde leva rövarn med. Tipsa tjejerna och se om det fungerar för dem me!

Jag tror att hästar har rätt bra slutledningsförmåga. Min egen vet att när jag kommer in i hagen med grimskaft i handen ska jag hämta henne, och då komer hon glatt fram. När jag inte har grimskaft vet hon att det inte är någon hämtning (d vs ingen möjlighet till mat ;) ) och då bryr hon sig inte mer än att hon håller koll på mig.

Jo de har nog slutlednings förmåga. Hästarna vet när de ska och inte ska komma. Min foder häst har mer och mer börjat komma fram till mig när jag har ropat på honom. Förut fick jag snällt hämta honom, men han sprang aldrig runt så att man fick jaga honom.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 343
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 596
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama