M

Moej

De hästar som används till galopp, rids dom nån gång i skogen eller så? Eller tränas dom bara på bana?

Sv: Hästarna

Jag känner en tjej som har tre tävlande galoppörer och hon rider dem bara ute i skog och på ängar.

De galopphästar vi har i stallet tränas lite olika, ibland rids de i ridhuset ibland på banan och ibland rids de ut heltenkelt!!!!

nej, alla galoppörer tränas inte bara på bana! Alla tränare har sina egna metoder, en del vill att de ska tränas i skogen, andra vill helst att de ska ridas på galoppbana! Många försöker kombinera båda delarna! ;)

Jag tränar min löphäst endast i skogen och på en hed, den enda gången han ser banan är när han går löp. Jag har tre tränare till inom en halv mil och dom tränar nästan likadant så jo visst finns vi! :)
:bump: :bump: :bump:

Där ja jobbar rider vi nästan alltid ut i skogen (härligt enligt mig). Sen rids dom på banan också

Mina pållar rids till 99% ute i skog och mark, jag bor nära skjutfältet och rider där två gånger i veckan, kalasfint underlag att springa jobb på. Hade premiären där ute igår. Nariaat vet vad det hndlar om och låg på som ett glödhett järn, stoet har aldrig varit där tidigare men va helt säker på att även hon kommit till en galoppbana (undra om det beror på underlaget?). 2 åringen fick bara skritta runt där i 3 varv för att spana in miljön, han kan bli tittig emellanåt.
Mina hästar rids på banan ca 1 gång/månad då vi tränar startboxar, men med en erfaren häst behövs det inte, de vet vad det handlar om när vi ska tävla.

En fråga från den ovetande: hur tränar man startboxar? Hur går det till? Jag är nyfiken på hur hästarna lär sig att man fort ska hoppa fram ur startboxen, hur klarar de trånga utrymmen? Visst tränas de till det, men hur?

En bekant till mig haft en häst (iof travare) som var nöjd om han kunde hinna ikapp en annan häst. Att springa om andra hade han inte en tanke på! Behöver väl inte säga att han inte funkade på banan... :angel: Men då undrar jag: visst har löphästarna en tävlingsinstinkt (mer eller mindre starkt uttryckt) och VILL springa snabbare en konkurrent? Eller tränas det också in?

det finns nog lika många sätt att träna startboxar som det finns tränare!
Själv går jag mkt i boxarna för att det ska bli en naturlig del av det dagliga arbetet, har aldrig haft några problem.
Att hoppa ut fort brukar dom lära sig efter ett par starter.

Som ovanstående sa, det finns nog tusen sätt att träna startboxar på, själv gör jag det inte så ofta eftersom jag inte är på banorna så ofta. När vi väl tränar gör jag ingen stor grej av det, svårt att förklara, jag daltar inte med dem när det är dags. Jag förväntar mig att mina hästar ska gå igenom direkt även om det är första gånge, allt beror på tillit. Än så länge har ingen av mina bråkat, araben har tyvärr fått vänta länge i boxarna vid vissa löp och är därmed otålig, men då är det bara till att ta honom i örat så står han still, det är tråkigt att en del hästar blir lidande när andra hästar bråka och inte vill gå in, araben tycker inte att startboxarna är läskiga på något vis, han tröttnar bara på att vänta, och jag kan förstå honom.
Att hålla på o truga med svårlastade hästar är inte roligt vare sig för ägare eller andra ekipage, nästa Lördag ska mitt nya förvärv ner och spana in boxarna, har bara haft henne 1½ vecka så jag känner henne inte ännu, men hon är väldigt trevlig hittills. Va för övrigt ner på Jägers idag och sprang på banan, hon sköter sig utmärkt, lite tittig kanske men inget märkvärdigt, första gången ii Malmö. Hon sprang tillsammans med en bekants arab, och jag hade fullt sjå att hålla damen, ruggigt stark! Men jag är van vid araber och kommer nog snart underfund med hur hon funkar och hur jag ska rida henne på bästa sätt. Om allt går som planerat kommer hon att kvala den 24 April i samband med att araben tävlar, spännande! Jag älskar mina hästar :love: :love: :love:

Grattis till nya tösen! Har precis läst i ett tidigare inlägg, att du fått Funolga:). Var är tävlingen nånstans? Ska hålla tummarna för Nariaat och lilldamen (inte för att de behöver det, visst klarar de sitt jobb!).

Tja, det låter som en hel vetenskap (och extremt intressant sådan) med galoppörernas träning. Hoppas det blir snart mer begripligt, när/om jag kommer att vistas mer på Täby! :D

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
993
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: Lady_S
·
Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
796
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod