hästarna ute...

Sv: hästarna ute...

Hej jag har aldrig skrivit här förut, men tänkte tala om vad jag läste i en hästtidning förra veckan (jag tror det var ridsport). Det var alltså studerat.
Hästar mår bäst av att få foder med 3-4 timmars intervall. Mer än 4 timmmar utan mat är inte bra för hästen. Och dagen ska börja med hö före kraftfoder, annars kan de få magsår. Det här är ju en omöjlighet för många vet jag. :d

Kl 7 får min häst 0,5 kg korn samt 2 kg hö. Går ut vid 8:30. Får 2 kg lunch hö ute i hagen kl:12. Kommer in vid 17-17:30 får då 0,6 kg havre samt 3 kg hö. Kl 21 är får han 0,5kg betfor mineraler vitlök salt alger och 5 kg hö.

linnsan skrev:
hur läng har ni era hästar ute och vad får de för foder under tiden??
min ponny är ute 6-20/22 varje dag och han får frukost hö vid utsläppetoch krafftfodret inne..sen får han middas höet vid 14.30-15.30...
Våra hästar är ute mellan 7 på morgonen till 7 eller 8 på kvällen. Dom får sin fruktost och lunch ute och kvällsmaten i sina boxar. Kraften får de i krubban på morronen och kvällen.

I mitt stall (just nu 24 st) får frukost 07:00 (hö/hösilage + kraftfoder).
Ut sedan ca 08.30-09.30, beroende hur långt tid det tar att byta täcken och släppa ut.
In till middag 16:00 (hö/hösilage + kraftfoder)
Kvällsmat 20:00 (hö/hösilage + kraftfoder) och nattas/ byta täcken.

mina 3 hemma kommer ut 05.45. under hela dagen har de fri tillgång av hö. de kommer in senast 17.00. stona får 1 kg musli och 1 kg groov + om dagen. hingsten får 0.2 kg musli och 0.2 kg krafft groov +. de är vbl, nf och mini shettis

Min andra häsrt kommer ut 8.00 och kommer in ca 17.30. han får under dagen 6 kg hö och 1.250 kg havre + mineraler osv. och 1 kg uppblött betför. han är nordsvensk/fjording korsning. valack

I mitt stall så får hästarna frukost runt 06:00...
Kraftfoder och hösilage..
Utsläpp sker runt 07:00
FM-hö vid 11-tiden
EM-hö vid 15-tiden
De gå in runt 20:00
får då kraftfoder och min har fri tillgång
av hösilage under natten

Mina hästar går på lösdrift och är ute dygnet runt med fri tillgång på hö. De får kraft en gång om dagen.

Frukost ca 06
Utsläpp ca 08, får halm i hagen då
Lunchhö mellan 13-14
Insläpp ca 19, sent em hö
Kvällsmat ca 21 olika beroende på ridning eller ej

Har ingen egen häst men min medryttarhäst är ute från ca 8:00 till 16:00, och får då endast lunch-höet ute!

Ok har redan svarat men det skulle ju vara mer detaljerat!

Tar mina egna hästar för enkelhetens skull.

Dräktiga stoet, väger ca 500 kg
morgon 3 kg hö, 0,5 kg Kra**t PlussGrön 0,3 kg Luzernhack
Lunch 2 kg hö 0,7 kg Luzernahck
Kväll 10 kg hö 0,5 kg Luzernhack 0,5 kg Kra**t PlussGrön diverse tillskott.

Nordisen, konvalecent, väger ca 1000 kg
morgon 4 kg hö 0,5 kg Luzernhack 0,4 kg PlussGrön
lunch 3 kg hö
Kväll 14 kg hö 0,5 kg Luzernhack 0,4 kg Plussgrön diverse tillskott

De är ute mellan 6-8 på morgonen till 20-21 på kvällen, de har fri tillgång på hösilage och har vindskydd i hagen. Sedan får de havre/korn på morgonen och havre/korn/betfor på kvällen

Jag släpper ut hästarna kl 7 - får då hö i hagen
12-13 lunchhö i hagen
17-18 hö i hagen
21-22 kommer de in och får hö i boxarna

Jag har min häst inackorderad och de går ut mellan 6-9 och får då 2kg hö var. Jag är inte alls förtjust i att det kan skilja så många timmar men det är tyvärr inget jag kan göra något åt.

Sen får de 2kg hö var i hagen mellan 12-13 och så går de in vid kl 17 och min får då 2kg hö och kraft.

Nattas gör de mellan 21-23, min får då 4kg hö.

Framåt våren får de insläppshöt i hagen och på sommaren går de ute dygnet runt.

När jag får eget stall i framtiden så blir det dock andra bullar, ut vid 7 med fri tillgång på grovfoder och in vid 21. Men jag ska egentligen inte klaga, i ett annat stall jag stod i fick hästarna inte något lunchhö överhuvudtaget.

Mina hästar går ut vid ca 6:30 och äter då sin frukost (hö) ute i hagen, sedan får dom alla lunch (hö) ca 12:30 tiden och runt 16:30-17:30 går dom in och får då sitt kvälls foder inne (hö, kraft foder). Senare vid 21:30 tiden får dom natt hö och kraft foder.

Jag måste dela upp kraft fodret på två givor för att inte ge för mkt till stora hästen under en måltid.

har nu ändrat min pålles foderstat så att den ser ut såhär:
morgon kl: 06,00 utsläpp (lite hö innan kraften)
hö: 3-4 kg
groov 125: 200 g
pluss grön: 200 g
lusern pellets: 200 g
betfor: 200 g
middag kl:14,30-15,30
hö: 2 kg
kväll insläpp kl: 21.00-23.00
hö:4-5 kg (så att det räcker till morgonen)
groov 125: 200 g
pluss grön: 200 g
lusern pellets: 200 g
betfor: 200 g

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
981
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
562
Senast: tara
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
627
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama