Hästarna ute många timmar..

Djurjouren

Trådstartare
Kanske fel forum men då får väl moderatorn flytta den.

När man diskuterar det här med hästarnas utevistelse med folk så har jag kommit fram till att de flesta hästägare som INTE har lösdrift och som säger att hästar ska vara ute typ 7-22 har noll koll på vad deras hästar gör om dagarna. De kanske släpper ut på morgonen och sen jobbar man hela dagen och ser inet hästarna förrän på kvällen, eller så har man den inackorderad och ser hästen 2 timmar om dagen.

Motivet till utevistelsen är att hästar är gjorda för att röra på sig.
Vet ni hur mkt hästarna rör på sig en dag i en vanlig tråkig skånsk vinterhage? Tyvärr är det ju så att det är få hästar som går i hagar som inbjuder till rörelse.

Jag skulle vilja påstå att LÅNG utevistelse är bra bara om man har typ några hektar kuperad sandhage med massor av träd eller annat vindskydd OCH har hästar som man inet kräver så mkt av, motionsridning eller annan ridning som hästarna får lov att gå och vara sitt stela jag i.

Jag har i många år arbetat hemma och har stallet hemma och har därför haft förmånen att studera hästarna i principen dygnet runt.

Jag har rätt tråkiga hagar mitt på skånska blåsiga stäppen. Den största hagen är 40 * 200 meter och den sätter lite grann fart på kusarna. Alla andar hagar här är mindre och där står de i princip bara och hänger hela dagarna och setla som krattor om de får gå ute 7-22.

Avelsston och ungarnas ponnyer får ändå gå ute väldigt mkt, det spelar ingen roll att de är stela och styva, de ska inte prestera något.

Hästarna som jag genom åren haft och ridit på mår bäst och verkar oxå vilja vara inne mer.
Självklart har de täcke på sig .
Idealet verkar vara om jag lyder dem helt, då vill de gärna in runt lunch och äta istället för att käka lunch i hagen. Sen sover de nån timme LIGGANDES ner och sen vill de ut igen till ca 17-18.

Nu förstår jag oxå att det är få förunnat att kunan leva med hästarna så som jag gör och att det inet är möjligt att kunna ta dem ut och in hela tiden.

Kanske ska nämna att de får krafftfoder vid 7-8 och sen ut direkt till hö i hagen som varar i ca 2 timmar. De går i alla tillsammans.

Så alla ni som hävdar att hästen ska vara ute mkt utan täcke, har ni nån aning om vad era hästar gör på dagarna?

Sv: Hästarna ute många timmar..

Jo, jag förstår precis vad du menar. Min Eske skulle åxå helst vilja äta lunchen inne, för att sen gå ut igen. Som det såg ut innan jag började jobba, så tog jag in honom innan lunch, red. Sen när vi kom till baka fick han på sig ett stalltäcke och fick hö inne, för att få komma ut sen igen. Men nu går han ute till ca 19.00.

Jag tycker jag har stor koll på vad våra hästar gör. Visst jag ha henne inhyrd och är bara där 2-4h/dagen... men jag är där under olika tidpunkter och ser vad det gör på morgonen/dagen/kvällen. De har fri tillgång på hösligae och står gärna och äter, mellan ätandet så sätter en av hästarna igång de andra för att leka lite, sedan vilar de en stund... och så håller det på ungefär; leka, sova äta... Vi har ingen jätte hage, ingen kuperad hage och inga träd. Vi har dock vindskydd.

Mina hästar gör i stort sett samma sak ute som inne, står still och filosoferar. Det kan de lika gärna göra ute som inne. Hellre ute eftersom luften är bättre och det är lättare att mocka hagen än boxarna.

Jag ser inte att de vill in, däremot vill de ha mat och står vid grinden och väntar. Ofta kommer jag med maten genom den och det kan nog förväxlas med att de skulle vilja komma in.

Försöker dessutom se till att de har nåt att göra i hagen. Mat serveras i en ände och vatten i den andra. Grenar av olika slag finns i mitten. De får även en del halm för att det tar längre tid för dem att pilla i den och leta de godaste stråna först.

Jag tror inte att alla hästar mår bäst av att ha det som dina. Tänk på att alla inte bor i skåne. Jag bor på betydligt nordligare breddgrader och har idag -24 och vindstilla. Hästarna är ute som vanligt och inte står de vid grinden och vill in. Den ena har täcke pga ingen ordentlig päls och tidigare ryggproblem. Den andra förser sig med rejäl päls redan i augusti.

Tycker inte att de är stelare på vintern än sommaren. Däremot kan jag tänka mig att de skulel bli stela av att stå inne mer än de gör nu. De går ute från 07.00 till 22.00.

varför sand hage och inte gräs?? sandkolik??

Jag har ju inte lösdrift men jag tänkte berätta om min situation ändå.
Detta rör sig då om vinterhalvåret:

Mina hästar står i kallstall på nätterna från ca 1:a oktober till mars/april, de går ute från 07.00 - 21.00. "Stor"hästen som har lite knackig rygg har täcke inne varje natt, shettisen går utan så länge hon inte är blöt när hon kommer in. Då har hon fleecetäcke. De hjar "obegränsad" tillgång till halm inne, står på spån och har även "träd" i boxarna.

Jag har ju turen att ha väldigt kuperad vinterhage, den är på ca 1ha med granskog, en bit med sand och en bit med lite gräs. Riktig skogshage. Den ligger vid havet, storhästen står ofta och tittar ut över havet och solar sig när han vilar. :D Hagen ligger precis nedanför vårt hus, man ser rätt ner i hagen från köket och alla sovrum.

Hur som helst, jag är bara hemma på dagarna när det är helg men min mamma är hemma på dagarna (jobbar hemma) och fodrar dem (de får 3 av 4 mål mat i hagen) och ser till dem, hon har koll på dem i princip hela dagen.

De rör sig väldigt mkt eftersom hagen är så pass kuperad, de rör sig runt och letar små grästrån här och var, vilar, letar igen, blir fodrade, vilar, letar mat, busar och så vidare. Hagen inbjuder till att leta mat. :cool: Eftersom det är så pass mkt träd i den så "skövlar" de skogen också, äter granskott och så vidare.

I hagen har storhästen täcke när det börjat krypa neråt noll och även över det om det är blött väder/blåser. Han är alltid lagom varm. Shettisen går "naken" alltid förutom när det spöregnar och/eller blåser som fan. Men hon får också ha sin mammutpäls orörd.

De har koll på klockan och står vid grinden vid lunch, eftermiddags mat och insläpp.

Jag ser mina hästar som lyckliga, de går runt och rotar i lingonriset hela dagarna och leker med varandra. Vilar under någon gran och äter mat. De har aldrig visat någon tendens till stelhet heller. :) Jag försöker ha dem så mkt ute som möjligt på grund av att de rör sig så mtk ute.

Jag jobbar hemma så jag ser mina varje dag, hela dagen.

Det är väldigt olika beronde på väder hur de agerar.
Unghästen som går med tinkern har ca 1½ ha hage.
Är det -10 och över så står de mest vid grinden hela dagen.
Annars lovar de neråt skogen och pysslar utom synhåll.

Så fort det finns gräs så ägnar de sig åt att beta.

Gamlan och tävl,hästen går i mindre hagar, men byter under årets gång.
De går gärna och skrapar i marken och är ganska rörliga, tävl,hästen drar ett par riktiga repor under dagen, på em, vintertid står de mest över sitt hösilage och vilar.

Vinterhalvåret är de ute i snitt mellan 7 - 17, in tidigare vid skitväder.
(de säger till när de ska in)

Det kan ju vara olika för oika hästar såklart, dels beroende vad dem är vana vid. Det tar också ett tag att vänja om sig om förhållanderna ändras(omgivningar, hagar osv).

Idag är det minus 30 grader och mina pållar är ute (inga täcken), mumsar på mat ,fri tillgång naturligtvis. Dem har skog i hagen att "greja" med, leker då och då, dricker, solar lite och vilar. Dem ser ut att trivas som fisken i vattnet.
Är hemma på dagarna så jag ser dem hela tiden.
Har även en "stadshäst" som flyttat ut, tog ett tag för henne att börja röra på sig och följa med dem andra. Hon var van med en liten hage och givor där det inte fanns nåt annat att göra än att just vänta på nästa matgiva. Men även hon har börjat trivas..

Jag har haft förmånen både att ha STORA varierande hagar, och möjligheten att studera hästarna vid många olika tidpunkter under dan.

Inga problem heller att hästarna vill vila, vintertid har de halm ute = mysigt att ligga ner även utomhus.

jag bara undrar, ni som har hästarna ute 7-22 när rider ni???
Jag har turen att arbeta i ett stort stall så jag har dunder koll på vad hästarna gör i hagen.
Hästar är individer, precis som vi människor, vissa är frusna och vill bara vara inne, andra älskar när det blåser och snöar.
Jag ser stor skilnad, tyvärr gör inte alla ägare det.. de säger min häst ska ut i ur och skur.. ja visst jag tar ut dem.. Vad händer, jo dessa hästar står och hänger vid grinden, kanske springer längst staketet och ropar på mig... vad ska jag göra? Jo tyvärr lyda ägaren...
Min häst tex har jag haft turen att kunna studera i många många år, hon vill ut vid 9 tiden eftersom hon gärna lägger sig en stund efter fukosten kl 6, sedan vill hon in innan mellan fyra fem, om hon inte går in då börjar hon skena och gnägga i hagen..
Min andra häst är precis tvärt imot, hon kan vara ute tills jag vill att hon ska in, men klart så lämnar jag ingen ensam ute.
Jag tycker att en häst som rids ca 2 tim per dag inte behöver vara ute mer än 6 timmar.:bump:

Den där frågan har jag sett ställas fler gånge ri utevistelse trådar och jag förstår den egentligen inte. Att hästen går i hage hindrar väl inte på nåt sätt ridningen? Jag brukar ta med mig grimma och grimskaft ut i hagen, ta fast hästen och gå in i stallet och göra iordning den. Sedan rider/kör jag och släpper sedan ut den igen. Så enkelt är det.

Rider/kör gör jag på väldigt olika tider. Ibland 09.00 och ibland 21.00. Det beror helt på om jag har skola den dagen el om jag är hemma hela dagen.

Ang. hästar som hänger vid grinden. Gör det nåt? Den lär ju göra samma sak inne i boxen. Ute är det bättre luft och förhoppningsvis ett socialt samspel.

Svarade du på mitt inlägg?

Mina är ute mellan ca 7 -17 vinetertid.
Jag rider antingen vid 7.30 eller vid 16 tiden eller efter kl 20. 00.
Ibland när jag jobbar kväll så rider jag på fm.
Jag släpper ut min efter det.Om han blivit svettig får han torka först.
Han är klippt på halsen och har täcke inne och ute.

nocki skrev:
Jag tycker att en häst som rids ca 2 tim per dag inte behöver vara ute mer än 6 timmar.:bump:

en häst kan väl aldrig vara ute "för mycket" :confused:
visst finns det ju dom som gillar att komma in tidigare än andra, men ute i hagen har dom större plats att röra sej på, frisk luft, kompisar att leka med och så brukar det oftast vara lugnare i hagen. i stallet sopas det, mockas, hästar går ut och in, folk som pratar osv osv.
min häst är ute från 0700 till ca 18-19 tiden och vill knappt komma in då, fast hon skulle bli ensam.:D
men som sagt, självklart är det ju olika från häst till häst..

Jag håller fullständigt med dig! Man ser ju nu som det är snö hur lite dom egt rör på sig! Min ena rör sig ganska mkt omkring, han är väldigt nyfiken av sig så han går väl omkring för att kolla saker. I min gammlings hage var det också mkt spår, mer än vad jag hade trott. Han gillar också att kolla på saker så förmodligen är det därför han går omkring.

Hingsten i stallet hade gått ner till änden av hagen och upp igen och sen stått ganska still. Stoet hade inte rört sig alls, hon hade stått vid grinden hela dan.. :crazy: Dock är det dessa två hästar som står ute längst? Dom går ut kl 6, mina går ut mellan 10-13 på vintern, beroende på om dom rids etc.

Ser också mkt stela hästar, står dom still hela dagen så krävs supertjocka täcken för att dom faktisk ska vara varma och goda. Så om man vill att hästen ska prestera så är det inte rättvist mot den att förespråka lååång utevistelse med minimala/inga täcken.

nocki skrev:
jag bara undrar, ni som har hästarna ute 7-22 när rider ni???

Jag rider mellan 17.00 och 20.00, alltså jag rider någon gång under den tiden. Sedan går hästen in eller ut igen beroende på hur sent vi kommer hem. På vardgarna. På helgerna rider jag när jag känner för det och sedan går hästen ut i hagen igen.

Förstår inte problemet med det? :confused:

Centaur skrev:
Så om man vill att hästen ska prestera så är det inte rättvist mot den att förespråka lååång utevistelse med minimala/inga täcken.

Det beror ju helt på hur hagarna ser ut, hur mkt stimulans (rörelse, saker att "greja med") hagen inbjuder till. Lång utevistelse i frimärks eller hage utan ngn vegetation alls, då tycker jag verkligen man ska ha täcke.

Djurjouren skrev:
Avelsston och ungarnas ponnyer får ändå gå ute väldigt mkt, det spelar ingen roll att de är stela och styva, de ska inte prestera något.

Blir hästarna rörligare om de inte får vara i hagen länge??:confused:

Djurjouren skrev:
Så alla ni som hävdar att hästen ska vara ute mkt utan täcke, har ni nån aning om vad era hästar gör på dagarna?

Självklart har vi det!
Vi rider någongång under dagen/kvällen. Är klockan inte tillräckligt mkt får de ju naturligtvis komma ut igen!

Har man mer koll på sin häst om den är inne i en box?:confused:

jag har stor koll på min. Hon delar hage med en annan, och de har hö större delen av utevistelsen som varar från 8-22.00. De har dunge med träd och lä från 2 håll. lagom vinterhagsstrl.

Dagen ser ut såhär-mat inne, hö ute:äter, bajsar, rullar sig, tittar på allt som händer i byn.
Lunch: äter bajsar, går runt, lyssnar, tittar på människor som rör sig i byn.
Eftermiddag, jag kommer, tar in för körning: äter, ryktas selas på rör sig 1-2 timmar.
Ut i hagen: äter rullar sig, bajsar, kissar, tittar på folk som rör sig, njuter av vintersolen, ibland lägger valacken sig, men inte min då hon är lägst i rang.
Kväll: Jag tar in, hon kommer när jag visslar, står oftast längst bort i träddungen. Ger Kvälls Hö: Kissar, äter hö, står och längtar efter att få komma ut klockan 8. Ligger ner nån timme på morgonen, går upp ungefär vid 7 och väntar på mat och människor som kan släppa ut henne.

Jag har full koll, och önskar vi hade ett vindskydd med torr liggplats så hon slapp stå i box o vänta på att få komma ut. Nu tror jag hon går på läsdrift hos nya familjen. Det är hon van vid.

Det var kul när hon kom till mig och vi la ut hö i hagen, hon åt inte, för hon trodde att hö alltid fanns, så när den andra hästen tacksamt åt upp allt blev hon paff, och efter en vecka lärde hon sig att det är bäst att äta när det finns, för sen tar det slut. Nu får hon äntligen äta dygnet runt igen.

Om jag fick välja själv skulle min häst vara ute 8-15 vintertid (nu 07.30-17.00, ganska OK). Tycker det räcker, och så hinner hon äta middag innan ridning och ta sig en lur i boxen. Hon går i stor kuperad hage med fem hästkompisar. Har täcke på.
Tycker inte att de ska stå inne mer än så, men det är ju olika för olika hästar.

Vissa hästar står inne mycket / har liten hage för att få mer power över till ridningen. Denna överskottsenergi gör att de skadar sig när de går i kuperade/stora hagar. Är inte förespråkare för detta, men förstår det på sätt och vis om hästen är skadebenägen, slö eller leker överaktivt med andra hästar.

Hästar är gjorda för att vara ute men visst så är hästarna olika.
Våra hästar gå i en flock på fyra. Deras hage har allt man vill ha för hästens välmående. De använder hela ytan, även på vintern. Visst så är de i lite mindre rörelse (när de får "maten" severad på ett ställe). Hur mycket de rör på sig beror på hästens utformning av hage (vad finns, hur ser den ut?) och om de har något sällskap. Hur kul är det att försöka roa sig skälv i en liten, plan hage ensam.
Det är som om ett barn skulle bli instängd i ett rum utan leksaker eller lekkamrat/-er.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V