Hästarna trivs bäst i köket.

coari

Trådstartare
Vad är det som håller på att hända med dagens hästvård????

Källa: Aftonbladet

Citat:
Hästarna trivs bäst i köket
Minipållar är den senaste husdjurstrenden ”Men jag får inte ha dem i sängen”

Länk:TV:http://www.aftonbladet.se/atv2/popup.html?id=categories/Nyheter/0704/1446

Är detta världsrekord i okunskap av hästvård och god hästhållning eller vad kommer härnäst att hända???

Personligen varnade jag för dagens utveckling redan för drygt fem år sedan.

NÄR tänker det lagstadgas om införskaffande av körkort på häst??

Att även skriva Citat: "Men jag får inte ha dem i sängen”

är väl att gå snubblande nära gränsen för deklarerande av att det även finns ett visst intresse för djursex oxå vilket även snarats borde lagstiftas!!

Sv: Hästarna trivs bäst i köket.

Nu vet jag inte riktigt.
Jag reagerar då inte alls på samma sätt som du gör.

Jag kan ju inte direkt påstå att det är bra att ha hästar i köket, varken snällt för hästen eller huset. Men det lät ju inte som att de var inne hela tiden i huset, utan "till och från". Jag fick en känsla av de hade någorlunda vett innanför pannbenet.

Sen, hur ofta har man inte velat ta med sig en fölis hem och gosa med?

Mina åsiktet.

jag säger bara USH! och FY! på er.

Det största problemet är väl att vi förmänskligar djuren och slutar se dem som djur? Att visa folk som har hästar inne är att ge fel signaler om hur vi bör hantera våra djur (inte bara hästar).

Tycker det är oerhört viktigt att vi låter våra djur vara djur, inte modeaccesoarer och liknande.

Sen, hur ofta har man inte velat ta med sig en fölis hem och gosa med?

Mina åsiktet.

Hej, tanken har aldrig slagit dig vad detta föls "biologiska mor" skulle haft för åsikter om ditt mänskliga tänkande i detta fall???

Personligen fick jag tidigare en känsla av att det fanns några som fortfarande hade någorlunda vett innanför pannbenet.

Är du emot ett införande på körkort på häst??

jag såg inga problem allas med det där, deras hästar såg ut att leva jättebra hästliv.
Vi hade min shettis på verrandan o allt möjligt, han mådde inte dåligt alls utan tyckte det var skitkul.

Nu tycker jag du tar detta lite långt, lite för seriöst.
SJÄLVKLART skulle fölets mor haft mycket att säga till om, om jag hade tatt med mig den lilla parveln hipp som happ.
Men det gör man ju självklart inte!
Jag försökte poängtera att ibland är föl/små hästar/stora hästar så söta att man helst skulle vilja ha med dem överallt - t.o.m. i sängen.

Jag tycker det är många saker som det skulle behövas ett körkort för, mer än bara bilar. Djurhållning är en av de grejer som det behövs på kan man tycka ibland, jag vet ärligen inte hur jag ställer mig till att införa körkort på att ha häst.

Att även skriva Citat: "Men jag får inte ha dem i sängen”

är väl att gå snubblande nära gränsen för deklarerande av att det även finns ett visst intresse för djursex oxå vilket även snarats borde lagstiftas!!

Tja våra hundar sover i sängen. Den ena sover till och med under sambons täcke tryckt mot honom. Inte vill han/jag ha sex med hunden för det utan sambon och jag brukar föredra att ha sex med varandra. Fast önskan att ha djursex kanske bara gäller när man vill ha hästar i sängen och inte hundar?

Nu kan jag inte se filmen på jobbet (dumma spärrar) och kan inte säga något om hur just denna hästen/hästarna har det men det gick en dokumäntar om små "hemmahästar" på tv för några år sedan. Vissa hade ett mycket trevligt hästliv med den skillnaden att de också vistades inomhus medan andra hade ett sämre hästliv. Men så är det även när det kommer till "normala" hästar också. Men generellt så ser jag inga problem med att ha en häst inomhus. Vad är skillnaden mot att ha den i en box? Personligen så tycker jag att den stora frågan inte är om hästen är inne i ett hus eller inte utan hur dess rörelsebehov, tuggbehov, sällskapsbehov osv tillgodoses oavsett var den vistas någonstans.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Har du inget annat att göra än att sitta och dammsuga internet på potentiellt upprörande inslag och artiklar? :devil:

Hästarna såg ut att må superbra, hovarna såg välskötta ut, de hade fina hagar och en ganska stor och trevlig grupp med artfränder att leva med. Att de sedan då och då får komma in i huset kan väl knappast skada dem? Många har ju hästar i stall...hur mycket skiljer det sig från ett hus egentligen?

Och angående att ha hästarna i sängen så tror jag knappast att det var annat än ett skämt, jag säger då och då också att jag skulle vilja ha min gosiga häst inne i sängen när det är kallt. Det betyder inte att jag vill ha sex med honom eller ens att jag kommer att försöka ta in honom i huset.

Skärp dig nu och leta reda på ett riktigt djuskyddsfall istället :idea:

Med tanke på tidigare mycket långa trådar och heta diskussioner i ämnet att hästen inte får vara häst, så ser jag iofs detta handlade som något åt samma håll.

Vad är skillnaden på att förvara hästen i en box, eller ha den i köket? Även hästar som står på låda kan ha välskötta hovar, men man hindrar ju dess naturliga instinkter att få vara i rörelse det går ju inte att komma ifrån eller hur?

Så frågan man borde ställa sig, är det mer legitimt att ha hästen i köket, än att det står i en box i många timmar. Är bägge försvarbara då eller bara kökshästen? Det verkar bli lite dubbelmoral i tankegången faktiskt.:angel:

Tack för länken!
Jag tyckte att det såg riktigt trevligt ut
och reagerar inte alls som du.
Personerna på filmen verkar ju vara varma och seriösa.

Jag skulle gärna köpa två stycken sådana hästar
2 så de har sällskap av varandra.

Vad du överreagerar. Förr bodde människor o djur tätt tätt ihop under samma tak och höll värmen åt varandra, det är bara nu i våran moderna hygieniska tidsålder som vi har skjilts åt och bor i olika hus.

Jag ser inget alls fel i att småhästarna får komma in ibland bara dom sköts bra i övrigt.

Och det där med att det skulle ha med djursex är nog mest i ditt eget huvud.

Jag tror inte att just de hästarna i reportaget mår så dåligt. De verkade leva ett "normalt" hästliv med den skillnaden att de fick vara i huset ibland i stället för i stallet.

Men samtidigt tycker jag det är lite dumt att göra ett reportage på det sättet dva att framställa dessa ponnyer som någon sorts innedjur/husdjur.

Körkort? Nja, vad skulle det hjälpa mot egentligen? Jag tror det blir som när man tar körkort på bil = man lär sig reglerna och får sitt körkort - sen kör folk precis hur de vill ändå :smirk:

Och vad ska man lära sig när man tar sitt hästkörkort? Vem ska bestämma vad som är rätt och riktigt? Jag har många gånger råkat ut för att personer med hästutbildning t ex ridlärare och andra med lång erfarenhet eller utbildning har helt andra åsikter om hästhållning än jag själv. Deras hästar får minimalt med grovfoder, minimalt med utevistelse, ja minimalt av allt normalt hästliv över huvud taget. :(

Nej, körkort vill jag nog inte ha men gärna mer kontroller. Men inte såna kontroller som siktar in sig på futtiga centimetrar hit och dit i stallet. Nä kontroller på att hästarna är välskötta och väl behandlade vill jag ha. Att de får vara ute i tillräckligt stora och bra hagar tillsammans med artfränder. Fattar inte hur det kan accepteras att man kan nöja sig med att släppa hästen i ett ridhus en liten stund varje dag om man inte har hagar! :devil:

Kan bara hålla med;)... Jag köpte en gård en gång där det inte var ovanligt att säljaren fick in nordsvenskarna i köket:rofl: ... Dom gick lösa på tomten (som låg mycket enskilt) och tog första bästa chans att smita in i köket när ytterdörren lämnats öppen... Kändes inte konstigt alls;)

Själv har jag inte haft just hästar inne i huset men väl har ett par grisar förirrat sig in i hallen en gång...höns och gäss har varit inne i köket...jag är nog en hemsk människa som dessutom har hundar och katter in sängen men håller sexet till maken, faktiskt:cool:

Jag är emot ett hästkörkort också...anser inte att det kan garantera något djurs väl och ve lika lite som alla med körkort för bil kör lagligt och klokt;)

Tyckte också att de verkade mkt sympatiska och måna om sina små minatyrponnyer.Titeln stämmde inte in på filmen alls.

Då tycker jag hundra gånger mer synd om de hästar som står i box/spilta i hela sitt liv utan möjlighet till fri aktivitet/utevistelse. Då kan vi snacka djurskyddsärende enligt mig :crazy: Var det inte dom du brukar försvara coari? Kanske dina priortiteter är dem det är fel på :devil: :cool:

Mumin

Nej ingen dubbelmoral men snarare att du inte har sett filmen.:idea: De har ett tiotal hästar och hagar och boxar till dessa. Man fick se klipp när de sprang ihop i grupp i de stora gräshagarna bla. Att de sedan kommer på besök inne i huset ser inte jag som något stort problem direkt :angel:
Skulle du vilja berätta vart dubbelmoralen ligger enligt dig?
Mumin

Jo jag har sett filmen, och jag vill vända på det och fråga dig var i ligger skillnaden att ha hästen i en box eller i köket?
Att bägge får komma ut och springa är självklart, så var är skillnaden?
Jag vet ju att du är stark motståndare till att hästen står i box, men är då ett kök bättre anser du?

Jag är inte överhuvdtaget motståndare till att ha häst på box, :confused: däremot spilta eftersom det förhindrar rörelsefriheten alldeles för mkt. Kanske du skulle fråga innan du antar felaktiga saker.

Detta gäller självklart om man har utevistelse, att ha häst på box , spilta eller i ett kök utan tillgång till annan stimulering med artfränder är helt förkastligt enligt mig. Men om man nu ska se det i perspektiv så anser jag att två hästar i ett stort kök är bättre än att ha två hästar i varsin box. Bättre chans till social gemenskap osv.

Har man ingen utevistelse så får du ramskrik från mig oavsett box eller spilta eller kök.. Har själv tre boxar till mina hästar som används vid behov. Visst tycker jag att lösdrift är det ultimata ur hästens perspektiv men därför ej sagt att man inte kan kompromissa och ha box samtigt som en lång utevistelse och ändå ha en häst med ett fullgott liv.

Mumin

Med tanke på tidigare mycket långa trådar och heta diskussioner i ämnet att hästen inte får vara häst, så ser jag iofs detta handlade som något åt samma håll.

Vad är skillnaden på att förvara hästen i en box, eller ha den i köket? Även hästar som står på låda kan ha välskötta hovar, men man hindrar ju dess naturliga instinkter att få vara i rörelse det går ju inte att komma ifrån eller hur?

Så frågan man borde ställa sig, är det mer legitimt att ha hästen i köket, än att det står i en box i många timmar. Är bägge försvarbara då eller bara kökshästen? Det verkar bli lite dubbelmoral i tankegången faktiskt.:angel:

Nu är väl frågan om hästarna förvarades i köket eller om de bara då och då var där? Jag förstod det nog som att de då och då fick komma in...

Är det jag som har dubbelmoral menar du? Eftersom du svarar på mitt inlägg? Eller vem är det som säger att det är mer ok att ha dem i köket?
Jag kan tycka att om köket är "hästsäkert" dvs att det inte finns något de kan skada sig på, så är det väl lika bra eller dåligt som en box. För såhär små hästar. En stor häst får det såklart för trångt i köket...

Jag anser att hästar ska leva i flock och kunna röra sig över större varierande ytor. Men att de hälsar på i ett kök då och då kan jag inte tycka är helt galet. Hur många timmar i sitt liv tillbringar en tävlingshäst i en hästfinka/lastbil tex?
Vi gör många onaturliga saker med våra hästar, men om de vant sig vid det och trivs och får utlopp för sina naturliga instinkter så...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka