Hästarna trivs bäst i köket.

Sv: Hästarna trivs bäst i köket.

Nej det var inte enbart riktat till dig, men vad som nu visas tydligt är förmänskligandet av djur i flera av inläggen. Går man till Mumins tidigare inlägg så ser man tydligt vad hon anser om förmänskligande av hästar, nu står det iofs inget om storleken så uppenbarligen är det mer ok ju mindre de blir.:angel:

Detta är ett tydligt drag hos många, små djur kan man hantera i princip på vilket sätt som helst oavsett det strider mot dessa natur om de är små. Det är bara att gå ut och titta i det verkliga livet, det handlar inte bara om hästar utan hundar och andra djur som har raser som är väldigt små så hanteras de annorlunda än sina större geliker.;)

Undrar vad det beror på?

Att det skulle kunna misstolkas som antydan till djursex, det begriper jag inte var du fick ifrån överhuvudtaget! :confused:

Det begriper väl varenda människa att det syftade till samma förhållande vi har med våra vanligare inomhus-husdjur som hund och katt, som vi gärna har i sängen och gosar med, utan att för den sakens skull göra närmanden mot dem...?????

Om det är ok eller inte att ha hästar inomhus... tja... om de inte BOR inomhus, så kan de väl föralldel ta in sina små ponnier om det roar dem... inte för jag begriper varför man skulle vilja ha hästar inomhus, menmen... Knappast djurplågeri, även om jag inte heller tycker om vårt allt mer antropomorfa förhållningssätt till våra husdjur.

Nej det var inte enbart riktat till dig, men vad som nu visas tydligt är förmänskligandet av djur i flera av inläggen. Går man till Mumins tidigare inlägg så ser man tydligt vad hon anser om förmänskligande av hästar, nu står det iofs inget om storleken så uppenbarligen är det mer ok ju mindre de blir.:angel:

Detta är ett tydligt drag hos många, små djur kan man hantera i princip på vilket sätt som helst oavsett det strider mot dessa natur om de är små. Det är bara att gå ut och titta i det verkliga livet, det handlar inte bara om hästar utan hundar och andra djur som har raser som är väldigt små så hanteras de annorlunda än sina större geliker.;)

Undrar vad det beror på?

Kan bara svara för mig själv.
OM (av någon konstig anledning) jag skulle vilja ta in någon av våra hästar så skulle det av ganska självklara skäl bli den lilla.
Då den stora skulle få betydligt svårare att vända i rummen utan att riskera att riva inredningen eller fastna på tvären.

Små djur tror jag väcker en sorts av beskyddarinstinkt i ägaren (inte alla). Vilket jag i vissa fall kan tycka va berättigat och då tänker jag främst på dessa pyttehundar som finns...

inte för att jag tror att dom tvingade in "hästarna" i köket och låste in dom där så att dom kunde gosa lite...tyckte att det lät mer som att hästarna kunde väll komma och gå som dom ville..inte hästens natur,nej,men det är väll inte täcken i flera lager,stall,m.m heller? :smirk: IGENTLIGEN....

däremot så skulle aldrig JAG ta in hästarna i huset,även om dom skulle vilja det själva..

jag tycker att det verkar vara trevliga människor,hade fina hagar (det lilla man såg) och hästarna såg ut att vara i perfekt hull och dom hade fina hovar,så dom lider ju knappast..dom väntade ju förökning,och dom vakade 24h om dygnet,inte alla som gör det..
som sagt så tycker jag att det verkar vara bra folk,och dom sa ju att dom inte sålde till vem som helst,utan att dom var mkt noga,så :bow: till dom!

nått som jag inte skulle göra om jag var dom däremot var att gå ut med det i tidningen,pga att de kommer att ses som dåliga hästmänniskor,plus att det har försvunnit så många ponnisar på sistonde,så att gå ut och säga att EN är värd upp emot 100.000:- hade jag nog pratat väääääldigt tyst om..

men söta,det var dom!:love:

Ja därför att om coari hade öppnat tråden med en person som hade haft sina Ardenner i vardagsrummet, då hade vi inte haft samma svar i inläggen. Märkligt är det, det är ju fortfarande hästar även om storleken skiljer sig.

En större häst skulle förmodligen skada sig
i trånga passager, vid vändning osv.

Visst, men det kan även en liten häst mellan köksskåpen. Sen har vi ju vardagsrum allt från 12 kvm upp till 65 kvm eller större med för den delen, så ursäkta om jag inte har överseende med det.

Går man till Mumins tidigare inlägg så ser man tydligt vad hon anser om förmänskligande av hästar, nu står det iofs inget om storleken så uppenbarligen är det mer ok ju mindre de blir.:angel:

Hej, jag tror inte det har med storleken att göra, storleken brukar aldrig vara den avgörande faktoren.

Visst är det dubbelmoral att kämpa så envist i tråd efter tråd om naturlig hästhållning för att helt plötsligt göra ett "lappkast" och påstå att det är naturligt att hästarna befinner sig i ett bostadshus och främst i köket, dessutom är det "gulligt" till råga på allt.

Den mest naturliga hästhållning man kan ge sin häst oavsett storlek är väl att sluta förmänskliga dom. Hästar trivs inte som människa och ingen hästkunnig människa förmänskligar sin häst.

Jag vet en "kärring" som t.o.m. i Sthlm släpade in en shettis i en hiss, åkte upp till femte våningen och släpade in den på en redaktion. Hela historien slutade med att akut psyk kom och hämtade henne och djurens vänner höll på att gå i taket av missnöje.

När ens eget nöje går före djurens väl då har man fasen inte visat ngn respekt för djuren.

Var är dagens hästkunniga hästägare???? Inte många i denna tråd i alla fall. (hitils)

Storleken har inget med saken att göra, jag tycker inte att dessa människor har förmänskligat sina hästar så pass att jag blir upprörd. Alla använder vi våra domesticerade djur till uppgifter som inte ligger i deras natur. Men så länge de även får utlopp för sina sociala och rörelsebehov utanför detta ser jag inget fel i det.

Min systerdotter borstar på sina ponny och gör henne fin. Tror jag ponnyn uppskattar rosetterna. Nej men hon får övrig tid leka häst i sin lösdrift med sin flock så jag tror inte att hon lider av pysslandet :smirk:

Dessa människor i filmen visade tydligt att deras hästar levde ett normalt "hästliv" och fick komma in och hälsa på då och då. Ser faktiskt inte hur det är mer fel än allt annat vi utsätter våra djur för.

Däremot om en häst står instängd dygnet runt och enda gångerna den får komma ut ur sin "bur" är för att bli riden. Det tycker jag är fel då den aldrig får ha någon egentid eller utlopp för några av sina naturliga beteenden.

Dubbelmoral- nej min åsikt.

Dock om dessa kommer sälja till personer som bara tänker ha ponnyssarna inne i sina villor/lägenheter då tycker jag det är fel, omoraliskt och djurplågeri.

Personligen skulle jag gärna ta in min häst för att umgås en stund inne om han var liten. Sedan självklart släppa ut honom igen efter en stund :p

Mumin

Det finns gränser anser jag för vad man får utsätta sina "husdjur" för. Jag har aldrig sagt att jag är enkelspårig och anser att allt naturligt är rätt och allt annat är fel. Det är dina åsikter må vara men defentift inte min. Jag anser att en häst mår bäst av så mkt utevistelse som möjligt , att få leva i flock osv osv. Men jag anser också att det finns kompromisser som är tillåtna beroende på vad man som ägare har att erbjuda. Vissa saker går dock INTE att enligt min moral kompromissa om. Ex utevistelse och social kontakt.

Tycker inte att detta är något speciellt att bli upprörd över. Dessa små ponnyer fick leva ett fint ponnyliv med ett enstaka besök in i köket. Medans hästarna på K1 ex får stå i en box 90 % av sitt liv. Som jag sade tidigare. Då finns det bra mycket fler som skulle behöva se över sin häst/djurhållning.

Mumin

NÄR tänker det lagstadgas om införskaffande av körkort på häst??

Det finns idioter i trafiken också, TROTS körkort .... så problemen lär inte försvinna :)

Men jag fattade också att hästarna fick komma in då och då, och parallellen till djursex vet jag inte var den kom ifrån :eek:

Edit : Skall tillägga att jag är dock lite orolig för var de små hamnar när de säljs... till sådana som är 'rädda för hästar' och 'tycker de är för stora' eller 'äldre'... det var liiiite hundvarning där, hoppas ingen stackare hamnar instängd i ett hus någonstans :mad:

Senast ändrad:

Det finns idioter i trafiken också, TROTS körkort .... så problemen lär inte försvinna :)

Hej, försvinna lär det inte göra men pågå i mindre skala. Mister man sitt körkort för att man är en idiot och fortfarande beter sig som en idiot så gör man sig skyldig till ett högre brott på skalan.

Tanken med körkort är att det i grund och botten påvisat ngn typ av grundkunskap, i annat fall klarar man inte uppkörningen. För dagen finns ingen uppkörning vilket knappas eleminerar antalet idioter. Tanken har aldrig slagit dig varför det införts körkort på bil men inte på häst???

Häst klassas som fordon, innehar en topphastighet på drygt 70 km, Vid denna hastighet som på en ridhäst betraktas som sken föreligger inga tillförlitliga fungerande bromsar, ej heller tillförlitlig styrning. Ändå får detta fordon framföras helt utan ålderskav,körkort på allmän väg. Verkar det sunt resonerat utifrån trafiksäkerhet???

Tycker inte det värkar konstigare än att ha en hund eller katt inne i huset.

Och dom är ju lika stora som en stor hund oxå.

Kram

Tänk jag reagerade tvärtom på filmen. Mitt intryck är att det är bra hästmänniskor. De såg ut att ha fina hagar, bra hästhållning. De var noga med var minihästarna såldes osv.

Jag är inte med på varför det är så hemskt att de fick vara i köket? Hästarna är ju små och ryms. Jag fick inte intrycket av att de bodde inomhus, mer att de kom in på besök. Lite kul sådär.

Sen tror jag att priset avskräcker gemene man för att skaffa "husdjursinnnehäst". 100 000 kr är inte lite. Så att det blir trendigt är nog inte så överhängande...

Norrland

Visst är det dubbelmoral att kämpa så envist i tråd efter tråd om naturlig hästhållning för att helt plötsligt göra ett "lappkast" och påstå att det är naturligt att hästarna befinner sig i ett bostadshus och främst i köket, dessutom är det "gulligt" till råga på allt.

Var är dagens hästkunniga hästägare???? Inte många i denna tråd i alla fall. (hitils)

Jag tar iaf inte till mig av detta uttalande, eftersom jag anser mig vara tillräckligt hästkunnig för att ha häst. Dessutom är jag läskunnig och kan stava hyfsat :devil:
Till skillnad mot dig, för om du kunde läsa så skulle du se att ingen här påstår att det är naturligt att ha hästar i köket.

Vad du blivit "naturist" på sistone förresten :confused: hur naturligt är det att spika på skor på hästen? :devil:

Hej, försvinna lär det inte göra men pågå i mindre skala. Mister man sitt körkort för att man är en idiot och fortfarande beter sig som en idiot så gör man sig skyldig till ett högre brott på skalan.

Tanken med körkort är att det i grund och botten påvisat ngn typ av grundkunskap, i annat fall klarar man inte uppkörningen. För dagen finns ingen uppkörning vilket knappas eleminerar antalet idioter. Tanken har aldrig slagit dig varför det införts körkort på bil men inte på häst???

Häst klassas som fordon, innehar en topphastighet på drygt 70 km, Vid denna hastighet som på en ridhäst betraktas som sken föreligger inga tillförlitliga fungerande bromsar, ej heller tillförlitlig styrning. Ändå får detta fordon framföras helt utan ålderskav,körkort på allmän väg. Verkar det sunt resonerat utifrån trafiksäkerhet???

Alltså, jag förstår vad du menar, men isåfall borde inte vem som helst få ha hund - de kan också vara farliga och/eller må dåligt - och inte barn, och inte djur alls .. jag tror inte man kommer åt problemen genom att lagstifta så fasligt. Vad skulle körkortet bestå av? Uppridning? Jag vet folk som tävlar och är väldigt duktiga dressyryttare men inte klarar av sin häst i skogen. Och tvärt om. Vilka skulle få körkortet? Skulle det bara vara ett ridprov? Eller teori om hästens färger och tecken? Eller foderstatsuträkningsprov?

Jag tror det är svårt att komma åt problemet på det sättet, men jag förstår absolut din poäng. Men i realiteten - så , nej, jag tror inte på den lösningen. Jag tycker dock det borde vara mer praktiskt inriktat på ridskolor, så man får lära sig mycket mer verklighet där.

Alltså, jag förstår vad du menar, men isåfall borde inte vem som helst få ha hund - de kan också vara farliga och/eller må dåligt - och inte barn, Vilka skulle få körkortet? Skulle det bara vara ett ridprov? Eller teori om hästens färger och tecken? Eller foderstatsuträkningsprov?
men isåfall borde inte vem som helst få ha hund - de kan också vara farliga och/eller må dåligt - och inte barn,

Hej bra att du tog upp just dessa problem, har du inte följt dom diskutionerna som media för dagen ser som två stora problem utifrån utvecklingen.??

Vilka skulle få körkortet? Skulle det bara vara ett ridprov? Eller teori om hästens färger och tecken? Eller foderstatsuträkningsprov?

Jag personligen är av uppfattningen att inget av det du anser är till hästens välbefinnande utan snarare sunt förnuft och grundläggande hästkännedom.

Jag tar iaf inte till mig av detta uttalande, eftersom jag anser mig vara tillräckligt hästkunnig för att ha häst. Dessutom är jag läskunnig och kan stava hyfsat :devil:
Till skillnad mot dig, för om du kunde läsa så skulle du se att ingen här påstår att det är naturligt att ha hästar i köket.

Hej,, ska jag tolka detta som kränkande och personligt påhopp eller bara att du "missat" läsa startinlägget???

Jag bara måste få fråga,,, är du svenska lärare??? Jag känner en "sådan" som har naturlig hästhållning fast ingen rättstavning i hästkunskap.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka