Sv: Hästarna splittrar Torna-Hällestad
Tyvärr är jag ganska övertygad om att konflikten hade blivit större om hästfolket skulle på och börja gräva fram ridstigen igen och lägga ny sand. Alltså är det inget vidare bra alternativ.
Dessutom så underhålls all annan sport av allmäna medel, så varför inte en enkel ridstig. Det är inte så att den är direkt svår att komma till.
Som någon annan skrev om att de rider genom byn istället för att använda ridspåret. Det är tyvärr ännu sämre tror jag, då många klagomål från folk är just att det rids i byn och många gånger på fel ställen.
Jag tror att det är mkt bättre om ni rider på ridspåret och håller er i kanten även om ni råkar trampa ute på cykelspåret.
Om någon då klagar så hänvisa till skylten om ridning. Den säger mellan Hällestad och Dalby, Ridning gäller södra sidan, och om jag inte minns fel så är det, Ridning gäller norra sidan (av spåret), utanför Hällestad. Håller ni er då till den sidan så är det inte mkt mer man kan göra, eftersom att ni faktiskt får rida där. Dock ingen bra ide att rida i bredd
Sen när det gäller sommarstugeområdena, som jag vet att det klagas över ibland att det rids. Så är det faktiskt så att sommarstugorna ligger ute i skogen längs med almänna grusvägar, inte privata, och då blir lätt så att på vissa ställen behöver man korsa eller rida nån 50m för att komma tillbaka på en stig eller ut till vägen. Där tror jag att mycket av gnället kunnat undvikas om ryttarna alltid såg till att skritta lugnt på dessa vägar, ingen trav bara för att det är en tråkig transport-sträcka, och dessutom såg till att hoppa av hästen och sopa hästskiten till sidan. Och så tycker jag att där man vet att folk inte gillar att man rider bland stugorna, ska man ju undvika att rida. Det finns oftast alternativa vägar.
Jag vet själv när jag var yngre och red där ute. Det var helt ok att skritta biten vid sommarstugorna (fick tom glada hälsningar då ibland), men man fick absolut inte trava eller galoppera för då blev det skäll. Detta kan man faktiskt förstå. Andra ridrunder undvek man då man visste att det gick förbi hus med "arga" människor.
Som sagt så är det en del som brister i detta och då blir det att alla andra får ta skiten också.
Som sagt, hoppas att det löser sig. Men det löser sig i alla fall inte om ryttarna själv ska börja gräva i spåren. Inte utan beslut från högre makter. Det säger väl sig självt?
(Har väl egentligen inte riktat detta åt någon speciell nu.)