Hästarna "skalar av" bokträden...

Cosy

Trådstartare
Någon som vet varför just barken på bokarna äts upp av hästarna :confused: . De andra träden rör de inte.
Det finns tillräckligt med gräs i hagen så det beror inte på "matbrist". Ej heller att hagen är för liten, det är istället en ordenligt stor sommarhage.

Hästarna har börjat med detta just nu :mad: och har aldrig under tidigare år gått lös på träden.

Kan det fattas dem något :eek: ? Men vad i så fall? :crazy:

Sv: Hästarna "skalar av" bokträden...

Ja, eller så tycker dom att det är smaskens med lite bok-bark.
Kanske smakar sött eller något.

Gaah!! Har du också trädätare? Mina käkar träd på löpande band fast enbart på vintern när det inte finns nåt annat att roa sig med, nu på sommaren rör de inte sånt.
Vi fick näta alla träd, hästarna får mineraler och salt så jag antar att de bara tycker det är gott och nån slags ful ovana.

Vill du rädda dina träd så linda nät runt dem.

Vissa hästar är notoriska gnagare...men om du har flera som gnager så hade jag gett dom en stooor saltsten i hagen...sett över mineral och vitaminfodringen... Även avmaskningen kan behövas göras om...

Senast ändrad:

Mina äter bark/trä året om. Det är den äldste som har detta som hobby och lärt den yngre generationen.

Mina äter oxå bark, året om. Fast de äter väl iofs allting, verkar det som..... hagen ser jämt ut som ett slagfält! Stora gropar efter jakt på rötter, varken barr eller lövträd har några barr/löv kvar där hästarna når, och snudd på alla träd (utom barrträden då) är avbarkade. Vilka soptunnor!! (Ja, de får faktiskt hö/hösilage OCKSÅ, fri tillgång till och med!! :D )

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 741
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Mina hästar är extremt frusna av sig. Visste att det var stor risk för regn idag så jag la på fleece-fodrade regntäcken och släppte ut...
2
Svar
28
· Visningar
3 151
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 797
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 029
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar