Hästarna i hagen gnäggar efter min....

mian

Trådstartare
Jag har ett litet problem med att hästarna som är kvar i hagen när man tar in sin häst blir extremt gnäggiga. De står och gnäggar och skriker konstant tills hästen som lämnat flocken kommer tillbaka. :(
Det gör inte så mycket när jag ska rida min äldre häst för hon bryr sig knappt. Man när man ska hantera sin unghäst så är de väldigt jobbigt för den blir uppstressad av de andras beteende. Den är väldigt lugn i vanliga fall, men när den hör de andra stå där ute och gnägga och skika så blir den uppstressad och stirrig (inte så konstigt).

Hur i hela friden ska man få de andra att lugna sig så man får arbeta ifred med hästen. :confused:

Någon mer som har varit med om detta?
 
Sv: Hästarna i hagen gnäggar efter min....

Gud så irriterande :( och jag antar att de som står och gapar inte är typ ensam kvar i hagen eller så?

Har inga råd tyvärr, man kan ju självklart gå iväg tex ut i skogen så inte unghästen hör, men det vill man ju inte behöva göra...

Alternativet blir väl att träna unghästen på att hålla fokus på dig och strunta i de andra, även om det blir jobbigt ett tag så har du ju sedan problemet löst permanent.
 
Sv: Hästarna i hagen gnäggar efter min....

jag antar att de som står och gapar inte är typ ensam kvar i hagen eller så?
Nä, de blir inte ensamma...stor flock i hagen. Men det verkar ju inte hjälpa, så fort en flockmedlem lämnar hagen så måste man gnägga.:mad:

Ja, det är riktigt irriterande! Är inte så roligt att försöka jobba med sin häst när de andra beteer sig som idioter. Blir ju ganska laddat i luften!:crazy:
 
Sv: Hästarna i hagen gnäggar efter min....

"Hur ska jag få hästen att sluta vara ett flockdjur?"

Svar: det går inte. Vissa kan mata för att få tyst, men det känns ju onödigt. Ta det som bra miljöträning för din unghäst. Ska ni tävla såsmåningom behöver hästen kunna jobba med dig utan att bry sig om andras skrikande.

Problemet är att unghästen inte fokuserar på dig, utan på sina kompisar. Kräv fokus på dig, i korta pass.
 
Sv: Hästarna i hagen gnäggar efter min....

"Hur ska jag få hästen att sluta vara ett flockdjur?"
Klart det inte gå att ta få bort att de är ett flockdjur, de va inte det jag menade.;)

Men oftast så brukar man kunna ta ut en häst utan att de andra gäggar hysteriskt och börjar stirra! Men nu är det tvärtom...
Visst det är nyttig träning, men ack så störande.:mad:
 
Sv: Hästarna i hagen gnäggar efter min....

Nja, jag tycker nog det är tvärtom. Det är de hästar som fått lära sig, som INTE går igång på kompisar utan koncentrerar sig på arbete och ryttaren. Det här är ju en av de grejor man i 99 fall av 100 får med en unghäst, miljöträning och lära in att vara ensam och koncentrera sig ändå.

Korta men intensive pass med full koncentration på handlern är nog bästa rådet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 141
Senast: MiniLi
·
Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp