Hästarna behövde en försvarare

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
-- Från första mars i år hålls prispengarna till hästägare och tränare inne om kusken bryter mot djurskyddslagen och om banveterinärerna eller måldomarna anmäler detta. ---

varför ska hästägarna drabbas om man ex. använder en catchdriver som blir anmäld?

Denna Audell är en person för sig själv :crazy:

Visserligen vill man ju inte att det skall bli här som i Italien t ex , men nån måtta får det väl i allafall vara...VEM bestämmer spöstraffet då?? Det finns ju redan personer som har agg mot andra personer inom sporten och fel man på fel plats kan ge ödesdif´gra konsekvenser för hästaägaren....men det skulle ju onekligen vara kul om nån av höjdarhästägarna blev av med alla prispengar.... :angel: HUR kul är det att vara kusk då??? Och hur kul är det att ge fan i att driva i ett penning stinnt lopp?? Hur man än vänder o vrider kommer det att bli skit av detta.

Drivning är ju faktiskt inte alltid av ondo...en del hästar tål det inte...andra bryr sig inte, nästa behöver drivning men får inga men av den.

Tycker med att det är dåligt att hästägaren drabbas av det VISSA kuskar gör. Jag menar det är inte mitt fel att kusken piskar hästen i löpet. Ska jag springa ut i banan och ta pisken från honom/henne? :smirk:

Tycker för övrigt att den här debatten börjar bli tjatig. Travsporten är inte värre än ridning (spö/sporrar). Alla sporter har rötägg.

Han skriver ju som tur är att det inom vardagstravet (där de flesta av oss finns) inte är några större problem utan det handlar om lopp med en halv miljon i prispengar och 25000 st på läktaren.
Misshandel ska innebära hårda straff och det ska funktionärerna se till.....inget nytt precis.

Jag tycker att sproten ser trevligare ut i Norge, om man bortser från dom som nyper i svansen, drar i tömmarna eller har andra fuffens för sig. :crazy:
Det är full fart i loppen och hästarna går ända in i mål utan att drivas med spö, så varför skulle inte dom svenska hästarna göra det?

Jag tycker att det är tragiskt när man sett en stjärnhäst som Varenne drivas med spö och tömmar på ett vidrigt sätt.

Jag är helt imot spö och skulle nog stannat kvar i Norge... :p

Har du varit i norge?

Drivningen där är hemsk. Titta på sändningarna på söndag...

Hoppas du skojar om Norge? Har du sett loppen där??
Det är full fart i loppen och hästarna går ända in i mål utan att drivas med spö,
Har du sett hur de driver- studsar i vagnen, slår och rycker, skriker och gapar?
Skulle det vara värre en en kusk som viker framm pinnen och petar till på rumpan?
Pisken används ganska flitigt i träning i Norge... så dessa hästa vet vad som väntar när armen höjs :(
Flera norska tränare har sagt att sverigens regler är snällare och bättre för hästen!

Gör som Nybrink sa- Ta pisken från de kuskar som inte kan hantera att köra med pisk! :p
Om man kör efter reglerna så kan man inte tillfoga skada!

Ta då istället tag i de idioter som kör galopp och driver hästen ur fältet för att sedan berömma den med att ta tag i tömmen så den sätter sig! :mad:
Eller de som driver genom att rycka tag i ena tömmen så hela huvudet far utåt!

Där har du något som verkligen kan kallas att misshandla en häst! :mad: :mad: :mad:

Och om ni läser vad jag skrev, en gång till, så ser ni vad jag tycker om ojuste drivning, detta gäller i högsta grad i Norge.
Där jag bott och jobbat bla med just Travsändningarna, och jag tycker inte att det var värre än vad vi många gånger ser i Sverige. Nu såg jag inte ALLA lopp och ALLA drivningar. MEN alla som behandlar hästarna illa är grymma oavsett vilket land dom bor i.

Jag har heller aldrig sett dessa "pisktränare" som Svenskarna så gärna berättar om. Dom som slår sina hästar i motionskörning. Däremot har jag sett dom som tränar utan pisk och kör som tok, mao betydligt tuffare träning än vad svenskarna generellt kör.
Många av hästarna är slut på vid 2års ålder. Dessa observationer är gjorda på kallblodssidan. Varmblodssidan är jag inte så intresserad av.

Jag har oxå jobbat och bott i Norgen, fast då jo0bbar som bla. hästskötare i travstall och kört en hel del noska kusar :).. Var ihop med en kille som numera är tränare i USA, men som på den tiden jobbade på Bjerke!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Malin Baryard-Johnsson fick stå åt sidan när Sverige misslyckades med att försvara guldet i laghoppning. Då försvarar Henrik Ankarcrona...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästarna är besiktade och ryttarna redo. I morgon inleder Sverige OS-hoppningen med sikte på att försvara sitt lagguld från Tokyo. –...
Svar
0
· Visningar
553
·
Hoppning I morgon tisdag 20/8 kommer programmet ut på TV4play https://www.tv4play.se/program/8e06bbe85587d5ef3d80/over-alla-hinder
2
Svar
23
· Visningar
2 065
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska hopplandslaget vann guld i Tokyo. En medalj ska försvaras i Paris-OS – av samma ryttare. – De känner varandra innan och utan...
Svar
0
· Visningar
160
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama