Hästar ute i stormen?

Forest Autumn

Trådstartare
Tycke ni att det är OK att låta hästarna vara ute länge när det stormar? Jag tycker att hästar alltid ska vara ute så mycket som möjligt. Men jag tycker samtidigt att ibland måste man göra undantag. Igår blåste det jättemycket (storm eller nästan storm) hela dagen. Det regnade inte och det var några grader varmt. Jag hade mina hästar ute mellan 8 och 14. De går i en stor hage med många möjligheter att söka skydd. Jag vet andra hästar som var ute mycket längre. De gick i en liten rasthage helt utan lä från vinden. De hade mat hela tiden men ändå? Hästar som går ute i naturen kan ju söka skydd.

Sv: Hästar ute i stormen?

Mina var ute mellan 10 och 17 i går, sen ville dom in. Har precis släppt ut dem nu, får se hur det utvecklar sig, verkar vara ngt slags lugnet före stormen här hos mig. Jag har två unghästar och en shettis. De blir galna om de inte får vara ute. Däremot så blir det inget arbete i dag för ngn av dem.

De ska ha tillgång till ngt skydd, annars får man ta in dem- iallafall om det är nederbörd o som idag 2 grader.

Mina var ute medan jag mockade sen har de stått inne.
Nu är det lugnt igen o de får gå ut igen.

Jag har knappt något skydd i min hage och så länge hästarna ser nöjd ut så tar jag inte in dom. Det brukar synas på dom om dom vill in. Men så länge dom har mat och verkar trivas med situationen så ser jag ingen anledning att ta in dom. mina har stått i ur och skur vissa dagar och inte velat komma in, men som idag när det bara blåser ville dom gå in igen så då fick dom såklart det.

Men jag tycker att om man inte har vindskydd eller annat som träd osv i hagen så har man ett större ansvar att se till att hästen får komma undan ovädret. Som du säger så finns ju möjligheten att söka skydd ute i naturen och om våra hagar ej har det måste vi ju anpassa oss. jag själv har inte ett enda träd i vinterhagen men har lite lä på vissa ställen i hagen och så länge det inte regnar så vill dom vara ute.

Mina hästar hade inga planer på att gå in trots att det stormade bra mycket. Däremot när det är kombinerat med regn vill dom in för det kan dom inte värja sig mot utan vindskydd/tät skog.

Så länge det är soligt och plusgrader bryr dom sig inte om stormvindarna:cool:

jag har mina ute så länge som det inte är nån risk att staket ska blåsa ner, eller nåt träd ska blåsa ner och skada dom eller staketet.

Jag ser ganska bra vad mina hästar vill, de brukar gå ute från 6-20 under vintern, mer under vår-sommar-höst, men i morse när det blåste hårt och var snöblandat regn fick de vara inne till 11! De verkade väldigt nöjda med det, en låg och sov oväder när jag kom ner och masade sig inte upp förrän de andra gått ut! :D

Jag tycker egt det blåser lite väl mkt, men dom är ute. Det är 5+ och mest uppehåll, och hästarna har tjocka täcken.

jag har våra ute. om dom e inne så håller vår unghäst på o väver så de e bättre att han är ute. och dom vill hellre vara ute. då dom får själva bestämma :D

Mina ponnier har ett vind/regnskydd som de kan gå in i men oftast står de ändå ute i blåsten och är där mest sommartid. De brukar gå in vid sjutiden får se hur det blir idag för i ena stunden är det snöstorm och i nästa stund är det solsken.

Det beror på hur mycket det stormar och vad för hage man har.

Vi har inte så bra vinterhagar, alltså inte så mycket skydd i dem så där föredrar jag att de står inne om det blir lite för blåsigt.

Är det som Gudrun eller liknande skulle jag inte ens tänka på att ha hästen ute, det vore ju livsfarligt :crazy:

Mina hästar går bara ute någon timme när det stormar och när det är oväder. Men så har vi inga jättestora hagar heller.

Men de vill faktiskt helst inte ha hovarna utanför stalldörrarna när det regnar. ;)

*KL*

Jag vill inte ha mina ute när det blåser omkring saker, träd knäcks osv. Dock så ffa ena fyraåringen ska ut ändå, hon är väldigt bestämd på den punkten. Och går lugnt, glatt och förnöjt och lullar runt även i full snöstorm. Valacken vill inte sätta sin fot ute i dylikt väder, nya fbldamen vet jag inte.

Så, i äkta Storm (inte bara väldigt hårtd vind) så vill jag ha dem inne, men K får gå ut iaf en 7 - 8 h.

Vid bara hård vind går samtliga hästar ute full dag som vanligt, finns ingen anledning att ta in, och de vill inte in heller. Så länge de har täcken anpassade efter vädret och mat i hagen är faktiskt inte ens valacken speciellt intresserad av att gå in i förtid vid skitväder. Samma sekund han börjar frysa dock..

Så länge det finns skydd, och de inte blåser bort tycker jag att det är ok att dom går ute. ;) Är det storm, som "per" då kan dom lika gärna gå inne. Iallfall våra hästar, dom trängs vid ingången och vill inget annat än in. Speciellt om det regnar också.

Hej
Jag har alla mina hästar på LÖSDRIFT!
Vilket är hästarnas normala 'liv' som vildhäst och min hästar trivs bra mycket bättre med det :)
Därimot har de ju vindskydd m.m i hagen och får alltid komma in och med det Dåligt väder, men då menar jag inte duggregn :smirk:
Låt hästarna vara ute så mycket som möjligt, OM hästar står för mycket inne kan de så otäck hosta av det..

Vill även passa på att säga till er alla som läggar på lager på lagen av täcken, visst, endel är otroligt frysna av sig.. men många mår bara bra av att gå 'fria' tänk er själva :)

Jossan

Varför ska detta alltid komma upp? Blir aningens tröttsamt när ni som förespråkar lösdrift och släpp hästarna lösa-synsättet alltid måste skriva det i alla trådar.

kl

Mina hästar var väl ute i 6 timmar mot normalt 11 timmar. Problemet när det blåser mycket är ju att man inte kan lägga ut något hö!!
Och de vill ju inte gå utan mat hela dagen... jag slängde in lite grenar och ris till dem så de hade att gnaga på.

Vi har en gamling och en som är väldigt frusen... De var ute mellan 9 o 11 idag, sen kom värsta överfallsvädret med hagel och åska (!) så då åkte faktiskt allihop in. De VILLE verkligen in, vi bor dessutom i ett jä-a blåshål, så om de sa att det 25 m/s så hade vi 45 m/s... nästan iaf... :(
och dessutom är det ju fara för hälsan att vara ute i storm, saker kommer ju faktiskt flygande då o då!

I hästens natur ingår det att klara av storm/regn/ hetta .. de söker skydd. Men om vi människor begränsar deras tillgångar kan det vara svårt att avgöra, om de inte har ngt skydd, om man klipper dem osv. det beror helt på, men man märker oftast på hästen också när det är dags att ta in dom. :bump:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 908
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 341
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka