Hästar under storm

Tagliabue

Trådstartare
Ja vi i Västernorrland har fått stormvarning nu och jag kan inte sova, anledningen är den vidrigaste blåsten någonsin som får hela huset att knaka i varenda hörn, det knäpper i fönster och det låter rent ut sagt som att taket lyfter när som helst ..

Mina två hästar flyttade för drygt 3 veckor sedan till uteboxar, det går att stänga igen övre luckorna så att de är instängda och då har de givetvis kontakt med varandra genom boxarna. Men hur fan har det gått med hästar som stått på stall eller i uteboxar under dessa stormar som dragit igenom Sverige de senaste åren? Nu minns inte jag några namn på dessa stormar då jag ej varit påverkad av dessa.

Är jätteorolig för mina hästar, de har hö så de klarar sig över natten, men de jag är mest orolig för är att de ska vara oroliga eller att något ska flyga in i boxarna och skada dom. Jag har ej hästarna hemma på gården utan de är inhyrda ca 5 min från mig.

Är väl knappast någon som kan svara på detta NU den här tiden, men jag får skriva av mig lite iaf :D:o
 
Sv: Hästar under storm

Här i Blekinge var det bara första stormen som tog ordentligt. Jag som har stall i en gammal byggnad där jag öppnat upp till nocken och taket är bara tegel var bekymrad om att det skulle bli mycket oväsen i stallet. Det var dock inga problem för när man kom in där var det tystare än i huset vi bor i :).

Hästarna stod lugnt fast en bit av taket flugit iväg. Jag hade tur då inget hamnade inne i stallet. Vi lagade hålet som var över den ena hästens box under stormen. Det enda hon var intresserad av var hur sambons skor luktade.

Så länge mina varit inne har de inte brytt sig så mycket. Ute har de blivit lite stressade. Jag har haft tur och allt har gått bra. Hoppas dina hästar haft en mysig natt i sina boxar.

:)
 
Sv: Hästar under storm

Jag rekommenderar verkligen alla att ta in sina hästar på stall under storm. Vi har alltid gjort det. I sista stormen i södra Sverige (för någon månad sedan) så fick en häst i granstallet ett träd över sig. Det blev transport till klinik med bruten nosrygg och krosskador i huvudet. På något sätt lyckades dom skruva ihop skallen och hästen överlevde. När det finns vädervarningar där människor uppmanas att inte gå ut, måste det också gälla våra hästar. Förutom risken att få något flygande på sig, så är ju hästen en flyktdjur. Det kan ju räcka med att något flyger i luften och hästarna blir rädda och drar, då kan ingen staket i världen hålla dom inne.

Att det knakar i stallet under stormen bryr dom sig inte över...

Glömde också skriva att vi stänger våra luckor och ytterdörrar under blåst (och på nyår) för att det just inte ska blåsa in saker i stallarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar under storm

Fast om det är som hemma hos mamma där det är rejält med träd runt båda stallen kan ju lika gärna träden blåsa ner över stallbyggnaderna. Förra stormen blåste ett träd ner längs ena stallbyggnaden, det kunde lika gärna blåst över stallet.

Jag tycker att det är ett lotteri oavsett val. Har valt båda delarna till mina och tycker inte att det har gjort någon skillnad. Nu har båda mina och båda mammas hästar plus mammas nötdjur och får stått på lösdrift och jag har inte hört att något av djuren skulle ha farit illa. Klart det kan komma saker flygande men det kan lika gärna braka igenom stallväggarna.
 
Sv: Hästar under storm

När Gudrun gjorde sitt intåg över Småland (bodde i södra Växjö) skulle syrran försöka ta in hästarna när hon väl kom hem då träden föll redan vid 17.30 så hon var lite försenad. Alla hästarna var duktigt skärrade och gick inte att få tag i. Hon fick vänta några timmar och att tröttheten slog in hos hästarna, då sökte dom upp henne själva och ville in. Då hade strömmen redan gått och hon fick sköta allt i ficklampans sken. Väl inne i boxarna slog sig hästarna till ro och det var lugnt. Stallet står så till att risken att få ett träd över taket inte är särskilt sannolik. Däremot for takplåtarna av...m.m.

När Per drog igång hade jag hästarna hemma på min gård i Tingsryd. Dom fick gå ute tills jag såg att träden riskerade lägga sig och även det stallet låg fritt från träd. Väl inne var det lugnt och stilla. Ingen oro alls.

Igår kväll var det ju lugnt så hästarna tog jag in vid 20.30. Stormen drog igång lite senare. I morse när jag kom ut i stallet kunde jag konstatera att 4-åringen varit lite orolig, omrört i boxen. 7-åringen hade stått stilla = väldigt lätt mockat. Det stormar fortfarande i skrivande stund, temperatur kring +5. Jag la på hästarna ofodrade regntäcken som extra vindskydd och släppte ut dom i hagen. Dom har ett bra vindskydd där ute och ett välfyllt hönät. Ingen av dom är orolig i hagen men busar upp lite då och då.
 
Sv: Hästar under storm

När vi för någon vecka sedan hade en ordentlig storm här. Då kom våra hästar ut. De fick istället komma in lite tidigare.
Inatt blåste det som attans här,knaka i huset.Vi bestämde i stallet att hästarna skulle få hö inne och komma ut när det blivit ljust.När jag sku ta ut dem senare hade de inte ätit mycket hö och va lite små oroliga.Vi bestämde de ått de verkar lugnast att ta ut dem på morgonen som vanligt och sen istället ta in dem tidigare när det behövs.

Vi har hästarna ute från morgon till kväll, ca kl 08-20.Det tidigaste vi brukar släppa in dem är vid em höet vid 16 tiden.

Satt och tänkte på en sak idag, jag har haft häst i ca 14 år. Detta år har jag haft hästarna inne som allra mest under mina 14 år. Helt otroligt!
Då med förra året när de va -30 grader men de var ändå ute hela dagarna.
 
Sv: Hästar under storm

Vi har två engelska boxar och det har inte varit några problem alls trots stormarna som varit. Hästarna har lullat in som vanligt på kvällen (min häst leds med grimskaft runt halsen och mammas häst går lös efter), inga problem. Inne i boxarna har dem varit lugna och tuggat på sitt hö, legat och sovit och allmänt haft det mysigt, inga tecken på stress eller oro.
 
Sv: Hästar under storm

Våra går ute 24/365, så också senaste natten. Dom står i trygg lä och väntar ut stormen. Var och kollade dom under småtimmarna och dom verkade snarast bekymrade över att jag var därute.

LIA
 
Sv: Hästar under storm

Har provat både ... Som sagt när Gudrun drog förbi fick jag inte tag i hästarna förrän sent på natten. Då hade de sprungit av sig den värsta nojjan. Väl i stallet var de lugna. Min gamla häst (nu mer bortgången) fick problem vid kraftig vind efter det.. Hon stissade upp sig rejält vid kraftig vind efter Gudrun.

Per... då tog jag in i tid, mest för att gammelhästen fortfarande var i livet då och hästarna visade inte att de farit illa på något vis av att stå inne..

Stormarna i höst... Hälften av gångerna har de stått inne och hälften har de gått ute. Märker ingen större skillnad på dem faktiskt. Gammelhästen är inte längre kvar och stissar upp unghästarna.

Natten som gick var de ute.. Enligt de rapporter jag fick skulle vi inte drabbas speciellt av vädret så jag tog inte in dem innan jag åkte till jobbet vid 16.00 tiden. Sen blåste det upp under natten och blåst rejält...

När jag kom hem på morgonkvisten vid 04:30 tiden så stod de inne i ligghallen och mumsade hö fast vinden fortfarande var rejält kraftig i byarna. De var torra och varma i pälsarna så de hade nog stått där rätt länge.
 
Sv: Hästar under storm

Nu har vi inte haft några stormar att tala om här uppe men jag resonerar nog så att jag tycker ligghallen i lösdriften är nog så trygg som att ta in hästarna i stallet.
 
Sv: Hästar under storm

Våra går ute året runt o alla stod på öppet fält under stormen o sov lugnt. Ingen av dom gick under träd eller in i lösdriften.
 
Sv: Hästar under storm

Våra hästar är ute under dagen, oavsett storm eller inte, hagen är öppen och det är liten risk att de blir träffade av något. De har en rejäl ligghall som står pall för alla väder men de använder den aldrig när det blåser.
På natten går de in som vanligt, möjligen innan det mörknar för oss människors skull.
 
Sv: Hästar under storm

Det blåser ordenligt idag igen så mina går in tills det har lugnat sig. Men det är bara för att det har ramlat flera träd i hagen de senaste dagarna, det är så mjukt i marken. Hästarna i den öppna hagen går ute fortfarande men blir det värre får de gå in också, jag litar inte riktigt på ligghallen.
 
Sv: Hästar under storm

När stormen Berit drog förbi min del av Blekinge var jag riktigt bekymrad över mina hästar. Min gamle valack har stått på stall de senaste 14 åren och går nu på lösdrift. Till sällskap har han en 3 årig shettis och en 7 månaders fölsing.
Regnet öste ner och stomen dundrade fram. Jag tyckte synd om de blöta djuren och tyckte de var dumma som inte höll sig inne på logen när de har möjligheten. När de får sitt kraftfoder, binder jag fast dom och då var de lugna inne. Provade att stänga om hästarna men då blev de mycket mer oroliga. Öppnade igen och den gamle rusade ut, tätt följd av Fölsingen. De blev lugna bara de kom ut. Kvar på logen stod shettisen och åt!
 
Sv: Hästar under storm

Tycker att det är bra att ta in hästarna om man kan. Hade min häst stått hemma nu hade jag inte gjort det då vindskyddet/stallet har många stora träd bakom sej. Nu blev det inga skador men skogen bakom vart svårt drabbad.. Hade lika gärna kunnat falla rakt på skyddet. Hade nog låtit mina djur varit ute trots att de antagligen skulle ha varit skärrade. Min egna dam ogillar att stå inne men hoppas fodervärdarna valde att ta in henne....
Är ganska glad att jag slapp ta beslut den här stormen. Vi fick en del plåtskador på loge och hustak.
 
Sv: Hästar under storm

När Gudrun slog till så lyckades stallägaren få in hästarna innan träden föll.
Tur var väl det, för på morgonen efter såg det ut som om någon tagit hela grannens granskog och vält den in i vår hage:grin:

När Per härjade så gick de på lösdrift. Allt var ok med dem.

Under denna höstens stormar har de varit ute som vanligt på dagen, och inne på natten.
Min gamle häst är nästan mer stressad av att behöva stå inne när det blåser.
Ute är de hur coola som helst, och gör de saker de brukar göra.
Just nu blåser det som attan här i Skåne. För tillfället så står min 3-åring och hans mamma och tuggar på ett ner sågat träd och gamlingen står bakom ena skjulet och tar skydd för vinden.
 
Sv: Hästar under storm

Det stormar rätt så rejält här i Blekinge och regnar så vi tar in våra pållar så att dom får stå inne och torka upp.
Annars går dom på lösdrift och har ett utestall som absolut inte blåser iväg.
 
Sv: Hästar under storm

Kommer inte ihåg om hästarna reagerade nåt nämvärt när Gudrun drog förbi, vet att det gick inte att släppa ut dem på morgonen för padockstaketet låg i hela den ena hagen och i de andra låg det massor med träd, jag bodde då i Småland.

Stormen Pär tog vi in tidigt, en stund innan mörkret föll. Har fortfarande videofilm på skogen där man ser minst ett träd dimpa varannan sekund.
Även här fick de vara inne dagen efter då det fortfarande blåste och det var vansinnigt mycket granar i hagen. Den natten hade de varit ganska lugna.
Bodde även då i Småland.

Senaste stormen här nu fick de komma in lite tidigare kvällen innan när det satte igång, morgonen efter vågade jag inte släppa ut dem, de fick vara inne till middagstid då det inte längre såg ut som att träden i hagen skulle trilla vilken minut som helst. De var lugna i sina boxar och även sen ute i hagen.
Detta var i Östergötland.

Så summa summarum, jag vill helst ha dem inne om jag kan. Hade de gått på lösdrift hade jag nog tagit beslut beroende på hur mycket träd det funnits i hagen och hur skyddat vindskyddet hade varit. Jag vet att mitt sto går in och ställer sej när det regnar eller blåser.

Mvh Domino_s
 
Sv: Hästar under storm

*knapp lån*
Jag förstår inte varför man inte bygger solida stall, med dörrar att stänga, och tak som sitter fast även om det stormar:confused:
Jag bor i fjällen, och här kan det storma rätt regält mellan varven, men dom stormarna får inget namn, och inga rubriker i tidningarna.
Våra stall, hus, garage, osv är riktigt byggda, och vad jag vet har bara en hundgård flyttat på sig ca 1 meter vid en storm. Annars står byggnaderna pall.
I granndalgången tippade en husvagn och några andra blåste ihop vid en storm, men inga andra skador blev det,
Jag skulle skämmas om jag hade mina djur i så dåliga byggnader att dom föll som korthus, eller tak blåste av.
Likaså att ha träd nära stall, eller boningshus som kan falla över husen... De är väl självbevarelsedrift att ha röjt i närområdet. :crazy:
Att träd faller över hagar är nog oundvikligt, men just därför har jag hästarna inne vid dåligt väder.
Vår närmsta vindmätare (smhi) har varit trasig i en evighet, men då den funkade brukade vi toppa blåsligorna...

* Jenny *
 
Sv: Hästar under storm

Våra hästar går på lösdrift, det finns inga träd som kan falla in i hagen och de har ett stadigt vindskydd, så jag har ite varit så värst orolig under vinterns stormar. Möjligtvis lite hönsmammig, "åh stackarna om står därute i mörkret och blåsten...". Men pållarna själva verkar inte bry sig, de har ju päls och hö. På nyår var mamma och kollade till dom vid ett-tiden på natten. Det sköts fortfarande en del raketer men hästarna låg och sov så fridfullt i nedre delen av hagen. Så skotträdda var dom :D
 

Liknande trådar

G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 215
Senast: tuaphua
·
Träning Nu vill jag ha lite tips o råd från er som är vana vid uteboxar. Vi har byggt en länga på 3 uteboxar med delad lucka(med glas så de ser...
2
Svar
26
· Visningar
3 438
Senast: anonym78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp