Hästar under storm

Sv: Hästar under storm

*Knapplån*

Här på västkusten har vi orkanvindar varannan vecka nuförtiden :crazy: det har även regnat kopiöst mycket samtidigt.

Vi håller hästarna inne så länge det är orkanvindar pga fallande grenar o träd som kan skada och skrämma hästarna. Varken männsikor eller djur njuter av att vara utomhus i sådant väder. Inne i stallet är de lugna o nöjda.
 
Sv: Hästar under storm

*knapp lån*
Jag förstår inte varför man inte bygger solida stall, med dörrar att stänga, och tak som sitter fast även om det stormar:confused:

Med tanke på hur många relativt nya tak och byggnader som rasat och blåst sönder de sista åren har nog en hel del byggnader uppförts med både slarv och undermåliga material. I sydsverige har de milda och relativt lugna vintrarna kanske skämt bort folk, tills Gudrun kom och sedan de två senaste snörika vintrarna.

Under stormen Gudrin stod mina hästar uppstallade och på det stället var det ett par uteboxar där taket blåste sönder. Det var inte mina hästar i de boxarna och det blev inga allvarliga skador, men de boxarna var nog uppförda lite hastigt och lustigt och kanske inte direkt stadigt byggda. En ladugård blåste också sönder här i närheten under stormen Gudrun men hur det gick för djuren vet jag inte. Så byggnader verkar ju tyvärr inte vara någon garanti under stormar.

Mina går på lösdrift och har varit ute under alla blåsväder efter stormen Gudrun. Det värsta som hänt hittills är att vattenbaljan blåste bort. Däremot har jag ett träd lite för nära huset som nog har drabbats av almsjuka och det var planerat att ta ner det i somras bara det är min morbror som skulle göra det blev allvarligt sjuk så till sommaren måste jag anlita någon annan som kan göra detta.

Skulle det dock någon gång bli en klass 3 varning från SMHI som gäller blåst skulle jag nog allvarligt fundera på att stalla in som, men hittills har det som mest varit klass 2 varning någon enstaka gång dock oftast klass 1
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar under storm

Menar du ute?

att de inte litar på att ligghallen står kvar- om de har någon.

gillar inte alls de som har helt öppet åt ena sidan. de ska kunna gå IN. Stå i lä- som de skulle söka om de kunde.
 

Liknande trådar

G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 215
Senast: tuaphua
·
Träning Nu vill jag ha lite tips o råd från er som är vana vid uteboxar. Vi har byggt en länga på 3 uteboxar med delad lucka(med glas så de ser...
2
Svar
26
· Visningar
3 438
Senast: anonym78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp