Hästar & tåg??

Sv: Hästar & tåg??

Ingen av de hästar jag har ridit nära en järnväg har blivit särskilt rädda och då har vi skrittat precis bredvid staketet. Det ena stoet reagerade lite första gången ett tåg åkte förbi, tågen efter det brydde hon sig inte alls om. :D Till och med fjanthästen nr 1 skruttade på där utan problem tack vare att ingen av de andra hästarna reagerade, så om hennes hästar är orädda lugnar förhoppningsvis din ner sig fort OM han skulle bli rädd. Tänk på att inte spänna dig själv eller göra något som får honom att bli extra uppmärksam så kommer det nog gå som på räls! :idea:

så att jag trr att hon ska bli rädd för e massa saker men så är hon helcool iaf, medan andra gånger så kan hon bli rädd för de mest fjuttiga saker som stenar tex...
men jag kommer definitivt ha med mig grimskaft ifall hon skulle börja krångla så jag får lättare att hålla henne. :) Sen är det ju trots allt inte säkert att det kommer något tåg, men utifall. ;)
Det är ju ny miljö för övrigt också så hon kommer nog vara lite spännig oavsett var vi rider någonstans.

Får hoppas det går bra då... men jag msåte erkänna att jag är redan nervös... :o

Det är nog bra att du erkänner det inför dig själv och börjar jobba på en attityd som du kan ta fram när tåget väl kommer. (Jag skulle också varit skitnervös). Tänk t ex på att vara mycket positiv i ditt uppmärksammande av tåget! Du kanske behöver peppa dig själv genom att prata med hästen eller något. Alla är vi olika, men att t ex säga "åh vad roligt, nu ska du få se på en skojig grej som kommer fara förbi oss här i en himla fart! :D". Dels göra hästen uppmärksam på att du redan upptäckt den nya prylen och att du dessutom tycker den är helt okej. Spänn av och Lycka Till :)

Snabbtågen bryr inte min tant sig om det minsta. Hon rör inte ett öra. De går så tyst så de märks knappt. Hon är ändå rädd för lastbilar i vanliga fall. Godstågen däremot låter (betydligt mycket) mer och de kan hon hoppa till för, men mer än så blir det inte.
Är det 40 m emellan ska du se att det inte är några problem alls. Vi har en grusväg som ligger kant i kant med järnvägen som vi rider på i flera km. :)

Där jag hade min häst förut fanns det en järnväg precis brevid hagen. Eller det var väl 3-4 meter från staketet till rälsen.

Första gången jag skulle rida ut på honom (ngr andra var självklart med) & rida över spåret för att komma till ridvägarna slocknade lampan, för att tåget skulle komma. Typiskt tänkte jag, att det skulle komma just nu. Jag blev lite orolig för han var ju inte van vid det, aldrig sett ett tåg tidigare. Så när tåget väl närmade såg bara pratade jag lugnt med honom & klappade honom. & när tåget väl kom (det var dessutom ett lasttåg med typ 40 vagnar :smirk: ) blev han såklart lite rädd & började hoppa runt lite & backa. Som tur var hade han några kompisar med sig & dem var ju lugna så han lugnade sig ganska snabbt.
När tåget väl hade åkt förbi var han lugn igen. & sen när vi nästan var framme hemma igen kommer ett tåg till (otur, haha). men då blev han inte alls rädd utan stod lugnt & väntade :)

Det går nog bra, bara du är lugn & inte stressar upp dig.

Lycka till!

nu har inte jag orkat läsa igenom alla tidigare inlägg så jag kanske skriver något som redan kommit upp:angel:
Mina hästar går i en hage som går precis längs järnvägsspåret, när det kommer nya hästar brukar dom reagera lite men när dom ser att dom andra hästarna inte bryr sig ett dugg så brukar dom snabbt lugna ner sig och fortsätta beta, tilläggas ska väl att det är tunga skramliga godståg som åker förbi så dom kommer inte direkt i 100 km i timmen ;)

Våra hästar går i hagen bredvid tåget så de bryr sig inte så mycket.. ;)

När man är ute och rider och rider längs med tåget så brukar hon dock rycka till när det kommer vissa ljud (Vi har gamla högljudda tåg :smirk: )

Är du bara lugn sjåälv så ska du se att det går bra :D

Nu har jag ridit, vi red över järnvägen på två ställen och bredvid den i de tre kilometrarna. Inte ett tåg i sikte!! På ett sätt blev jag lite besviken eftersom jag ville prova (:angel:) men mest blev jag lättad...xD totton skötte sig jättebra och jag är supernöjd. :)

Vi rider väldigt ofta på "gamla banvallen" här, då är vi så nära som 5-6 meter från tågen. Det har inte varit några som helst problem. Fullbloden är ju iofs vana från banan att ha roslagsbanan inpå sig, men shettisen har heller inte lyft på ögonbrynet när tågen dundrar förbi.

Tror det beror VÄLDIGT mycket på om ryttaren spänner sig. Du kan ju testa att gå längs med spåret den första biten och hoppas på att det kommer ett tåg så du får veta när du är på marken om din häst bryr sig...

Såg att ni redan "gjort det"... Snopet att inte möta ett enda när du laddat för det, men vad är det man brukar säga? -det går fler tåg...

Mitt sto var jätte rädd för tåg när hon kom till mig men jag red vid järnväggs spåret när jag red ut så fick hon hoppa så bäst hon vill.
Efter några veckor förstod hon att det inte var farligt och att hon litar på att jag aldrig skulle utsätta henne för något som var farligt.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 710
Senast: Askur2017
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat