hästar som "tävlar" i galoppen

W

wishmistress

Både jag och min kompis rider hästar som vill tävla med andra i galoppen.
Börjar vi galoppera så sticker båda, ingen vill ligga sist och eftersom att de är ganska lika så slutar det aldrig med att någon "vinner" utan till slut sticker de båda och det är omöjligt att få stopp på dem.
Hur löser man det här problemet?
Det känns tråkigt att inte kunna rida tillsammans, men om vi gör det så kan vi nästan aldrig galoppera isåfall.
Nån med liknande problem eller en lösning?

Sv: hästar som "tävlar" i galoppen

wishmistress skrev:
Både jag och min kompis rider hästar som vill tävla med andra i galoppen.
Börjar vi galoppera så sticker båda, ingen vill ligga sist och eftersom att de är ganska lika så slutar det aldrig med att någon "vinner" utan till slut sticker de båda och det är omöjligt att få stopp på dem.
Hur löser man det här problemet?
Det känns tråkigt att inte kunna rida tillsammans, men om vi gör det så kan vi nästan aldrig galoppera isåfall.
Nån med liknande problem eller en lösning?

Om en lägger sig "i rygg" på den andre då?
Så brukar travare lugnas ner... När dom inte har nån på sidan lugnar dom ner samt att det blir tryggare för dom att ligga bakom en häst...

Jag tycker att det främst är ett lydnadsproblem. Träna i skritt och trav på att rida först växelvis. Den som ligger i rygg tränar på att reglera tempot oberoende av hästen framför rid sen om den andra och byt plats, upprepa i det oändliga.

Hur är hästarna på ridbanan, är de lydiga där så träna på i skogen. Annars så se till att träna på banan först med att rida samtidigt men oberoende av varandra så att hästarna lär sig att koncentrera sig på sin ryttare.

Helt klart en lydnadsfråga. Det är en förutsättning för att kunna ha trevligt med sin häst att man kan rida med andra, även i galopp. Ni kanske kan galoppera en bit, sakta av, skritta, trava, galoppera igen. Tills de lyssnar. Sakta av medan du fortfarande har kontroll.
Jag skulle sakta av så fort den försöker ta kontrollen. Dvs effekten av att inte gå snällt är att man inte får ha roligt (om den tycker det är roligt att galoppera). Så börjar man om och om, tills hästen lärt sig att galopp blir det bara när man lyssnar på matte/husse. Sen kanske man får länga sprången och sträcka ut lite mer ibland om man är riktigt lydig.....

Men främst: träna lydnad på ridvolten.

Jag har full kontroll över henne när vi rider ensamma, jag har även alltid full kontroll över henne när vi rider med en annan häst som inte vill tävla utan nöjer sig med att ligga bakom henne eller bredvid men inte försöker dra ifrån oss.

På volten när vi tränar själva lyder hon hur fint som helst.

Lägga sig i rygg på den andre skulle nog inte funka, då blir den som ligger framför bara ännu mer sporrad och stressad att dra ifrån mer.

Ska testa nästa gång även när jag rider själv att låta henne galoppera ngt språng sen sakta av och olika tempoväxlingar. Då kanske hon lyder det bättre när vi rider med andra.

wishmistress skrev:
Lägga sig i rygg på den andre skulle nog inte funka, då blir den som ligger framför bara ännu mer sporrad och stressad att dra ifrån mer.

Jag skulle testa iaf då det i flesta fall alltid funkar...

det verkar som att hästarna inte själv vet vem som ska bestämma, dvs båda är höga i rang och båda vill vara först, detta eftersom att din häst är lugn när nån annan häst nöjer sig med att vara tvåa..

så om hästarna inte går i samma hage och det finns en bestämd rangordning där så får NI som människor bestämma vem som ska vara först av dom.. dvs den hästen går ut ur stallet först, den hästen får godis först om båda får av samma människa, och den hästen ska alltid vara först när ni rider ute.. samt att den hästen få komma in i stallet och sin box före den andra..
finns det en rangordning i hagen ska ni följa den på samma sätt.. ledarhästen alltid först.. annars blir hästarna förvirrade..

och när ni rider ute, dvs med "ledarhästen" något steg före, så ta inga långa galopper, galoppera lugnt en väldigt kort bit, det räcker med några galoppsteg.. sedan ner i trav.. och då ska ledarhästen fortfarande vara före.. när det går bra kan man sen utöka.. börjar hästarna tävla då är det bara att tokbromsa och fortsätta med 5 stegsgalopper som gäller några ridturer till..

Montéryttare skrev:
wishmistress skrev:

Jag skulle testa iaf då det i flesta fall alltid funkar...

Okej, funkar de i de flesta fall så är det ju värt att prövas iallafall, ska testa det nästa gång det händer.

BeastieBabe skrev:
det verkar som att hästarna inte själv vet vem som ska bestämma, dvs båda är höga i rang och båda vill vara först, detta eftersom att din häst är lugn när nån annan häst nöjer sig med att vara tvåa..

så om hästarna inte går i samma hage och det finns en bestämd rangordning där så får NI som människor bestämma vem som ska vara först av dom.. dvs den hästen går ut ur stallet först, den hästen får godis först om båda får av samma människa, och den hästen ska alltid vara först när ni rider ute.. samt att den hästen få komma in i stallet och sin box före den andra..
finns det en rangordning i hagen ska ni följa den på samma sätt.. ledarhästen alltid först.. annars blir hästarna förvirrade..

och när ni rider ute, dvs med "ledarhästen" något steg före, så ta inga långa galopper, galoppera lugnt en väldigt kort bit, det räcker med några galoppsteg.. sedan ner i trav.. och då ska ledarhästen fortfarande vara före.. när det går bra kan man sen utöka.. börjar hästarna tävla då är det bara att tokbromsa och fortsätta med 5 stegsgalopper som gäller några ridturer till..

Tack för de tipsen, jag har inte tänkt på att rangordna dem själv.
De står varken i samma stall eller samma hage, men ska tänka på att alltid låta en häst gå först och prioritera den först vad gäller godis och så.

De vet uppenbarligen inte vem som är högst i rang så då får väl jag ordna det åt dem :smirk:

Så om du lägger dig i rygg på din kompis häst så drar den iväg? då har ju din kompis också ett lydnadsproblem att jobba med. :idea:

Jag tycker att ni ska försöka samarbeta när ni rider ihop, och strunta i att galoppera så länge det inte funkar. Rid i ett travtempo som ni båda känner att ni behärskar, och prata med varandra om hur det känns, om någon häst verkar vilja ligga på. Isf saktar ni båda av samtidigt! När ni känner er redo att fatta galopp så gör ni det samtidigt, och börjar någon häst smygöka så bryter ni båda av, innan hästen hunnit få upp farten.

På det här sättet lär ni era hästar att det än ni ryttare som bestämmer tempot, och att det inte lönar sig att ligga på eller tävla mot varandra.

pinky skrev:
Så om du lägger dig i rygg på din kompis häst så drar den iväg? då har ju din kompis också ett lydnadsproblem att jobba med. :idea:

Ja, för att vara helt ärlig (och lite elak) så är det faktiskt hon som har mest att öva på, min häst lyder iallafall mig när jag rider själv och oftast tillsammans med andra också, men hennes häst kan sticka även när hon rider ut ensam. Han har respekt för henne när han själv har lust, men det har väl blivit lite bättre nu iaf.

qodrofenia skrev:
sticker båda på en gång?

Det är lite olika, men oftast är det så, det är ingen som alltid sticker först.

förekom hästarna då.. och bryt av innan de sticker..för jag antar att den andra ryttaren oxå tycker att detta är jobbigt.Träna detta när ni är ute och rider.. prova er fram..(sammarbeta)Bryta av inna hästarna börjar pulla.. låt det inte gå så långt att den ena drar i väg..Lägg vikt på att fattningen är bra..Låt det inte bara bli galopp utan bestäm själva. lägg stor vikt vid lydnaden innan ni galopperar tillsammans..Som du tidigare skrev så hadde den andra ryttaren mer problem.. vilket gör att du borde vara tät ryttaren och hon får ligga bakom dig när ni rider..då du uppenbarligen har lättare för att hålla det tempo du själv vill..

qodrofenia skrev:
vilket gör att du borde vara tät ryttaren och hon får ligga bakom dig när ni rider..då du uppenbarligen har lättare för att hålla det tempo du själv vill..

Ja det får väl bli så, tack för tipsen!

Jag hadde samma problem själv med en kompis för många år sedan..Det hela slutade med att jag fick ligga som tät..och hon fick ligga bakom..drog hennes häst fick jag snabbt blocka dem så de inte kunde dra förbi..Lade mig helt enkelt i vägen för dem..så kompisen fick lättare att bromsa sin häst..

aha okej, då får jag se till att ligga tät på grusvägar och så.
I skogen så är det ju inget problem och där rider vi mycket.
Hur gick det sen?
Ordnade problemet upp sig, kunde ni någonsin galoppera tillsammans, båda med full kontroll över hästarna?

det ligger även mycket dressyrarbete bakom.. det går inte att lösa bara genom en blockande häst i täten..Och ja vi kunde galoppera sida vid sida.. även tempoträna tillsammans utan problem..Lydnad är A&O..

dressyr och dressyr...
NH tycker jag är det ultimata, ska börja träna mer NH.
Men visst är dressyr givande också.

Det är ett lydnadsproblem. Du ska kunna trava medans din kompis fattar galopp och galopperar ett par steg, och sedan ska hon kunna sakta av utan att din häst försöker sticka. Börja redan i trav att växla med vem som ligger lite före och vem som ligger lite efter. Och i galoppen, så fort någon av hästarna visar tendens att sticka så sakta ner tempot till trav eller skritt om så behövs. När de har lugnat ner sig och är lydiga kan man prova att galoppera igen. De ska vara lika lydiga vid uteritter som i paddocken.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 697
Senast: Freazer
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 411
Senast: Sesca
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 848
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30