Hästar som sticker!!!

N

nikkan

Jag skulle behöva lite tips på hur man får stopp på hästskrället när den vänder å drar hemåt... Var ute och red en sväng igår och märkte att han var hetare än vanligt, men det gick ändå hyfsat. Han travade på i rätt fin form, emn jag kände ju att han ville dra på. Sen hörde han de andra hästarna coh började gnägga tillbaka till dem och jag tog ner honom i skritt istället. Höll i honom ganska hårt och började rida skänkelvikningar i zickzack över vägen för att försöka ha kontrollen kvar. Så börjar han takta och kasta med huvudet, jag försöker rida på i mina skänkelvikningar men han tar bettet och travar iväg, fortare å fortare...:crazy:

Alltså, det är här nånstans jag skulle vilja ha lite tips...ajg är inte jättevan att rida heta hästar ute, har inte haft min häst mer än tre månader ungefär. Dock lyssnar han alltid när jag rider på pessoa, men nu hade jag på han kompisens raka postkandar och hon har alltid tygeln fäst längst upp=väldigt milt. Tror ni han sruntade i mig just för att bettet var så milt? Han fattar galopp å drar på i 190 rätt in i en 90graders-kurva och där flyger jag av. Pang, rätt in i ett brunnslock.:eek:

Det gick bra, hästen sprang hem och jag blev hämtad i bil, lite blåslagen bara. Men hur rider man egentligen när sånt händer? Hur gör ni? Jag försökte stenhålla honom i tyglarna, plockade med dom först så han inte skulle kunna hålla bettet men det var uppenbart inte rätt metod...kändes som att tyglarna satt fast i en sten typ...tror ni det hade blivit annorlunda om jag släppt honom lite och sen försökt stoppa igen?

Förlåt, blev lite långt, men jag blev helt skakis, kommer vara helt orolig när jag ska rida ut nästa gång (när benet blivit bättre, slog mej rätt hårt) Nån som har några tips?:(
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Aj aj då. Be att någon mer rider ut med dig första tiden tills du och hästen känner er trygga igen. När du tycker att det börjar kännas ok med uteritterna (tillsammans med ridkompis) försök att öka avstådet mellan hästarna, rid lite olika vägar, vänd hästen och rid en liten bit åt andra hållet och vänd sedan tillbaka osv.
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Jag vet inte om det blir bättre av att jag rider ihop med kompisen (finns inga andra att välja på, stall in the middle of nowhere;) ) för hästarna kommer nte så bra överens. Och detta har inte hänt förut, rider jag honom på pessoat så lyssnar han och då kan jag rida honom väldigt mjukt och bara ta tag när jag känner att han blir för het. (och sen släppa efter lite igen)

Jag tror kanske bettet var för snällt för honom? Låter kankse som att jag rider honom med en helt stenhård hand men det gör jag inte. Men jag tog hårt i honom nu när han drog iväg å han reagerade inte ens??? Om man märker att det händer, vad gör man? Bara sitter å försöker hålla sig kvar?
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Måste du rida med ett milt bett? Byt till pesoabettet när du rider ut - du måste ju vara rädd om livhanken;) . Hur fungerar det med ett milt när du rider padock/ridhus?
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Måste du rida med ett milt bett? Byt till pesoabettet när du rider ut - du måste ju vara rädd om livhanken;) . Hur fungerar det med ett milt när du rider padock/ridhus?

Nä, jag skrev ju det, brukar alltid rida på pessoat ute annars. Men jag har ridit på detta raka postkandar en hel del i paddocken nu och det går suuuper:) så jag tänkte testa det ute....men det gick inte så bra ju. Tror du det var att bettet var för milt? Att han bara sket i mig därför? Min första tanke var att han försökte springa ifrån min "hårda hand", jag blev ju själv så rädd när jag märkte att jag inte kunde hålla honom, så jag höll ju jättehårt (förlåt Pållen....:( ) men det blev ju liksom ingen reaktion från honom alls när jag försökte ta tag ordentligt... Det blir definitivt pessoat ute i fortsättningen.

Vill gärna ha mer tips på vad man tar sig till när det väl går å he***te, eller är det bara att hålla sig kvar? Är det rätt tänkt att börja med typ skänkelvikningar el nåt, för att avleda?
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Vill gärna ha mer tips på vad man tar sig till när det väl går å he***te, eller är det bara att hålla sig kvar? Är det rätt tänkt att börja med typ skänkelvikningar el nåt, för att avleda?


Om det redan gått åt skogen, brukar en bra grej vara att svänga - i bara ena tygeln. Eller styr rakt in i skogen, i ett träd, jobbig terräng etc.
Och i såna situationer tar man i hårt, tyvärr :( , men det är mänskligt. Min häst blir het när man håller henne hårt, då kan det vara bättre att släppa efter lite och försöka skritta på långa tyglar (ofta bättre än skänkelvikningar etc på henne) och bara ta tag i henne om hon ökar takten.
Annars ordnar sig nog det mesta när ni lärt känna varann lite bättre. Lycka till !!
 
Sv: Hästar som sticker!!!

när hästen sticker prova om de nu e öppen terräng. så försök med att styra henne i en så liten volt som möjligt, runt runt runt tills hon stannar.... ett tips bara, de funkar på min polle om han fösöker med de e inte så ofta de händer.
Ha ett skarpare bett så du kan få stopp så de inte händer en olycka... Lycka till :idea:
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Ajaj, det är inte kul när hästen sticker.
Min häst höll på å sticka men har lagt av med det nu som tur är :bow:
Hästen stack bara då man red ut ensam och hemåt, hon hade alltså bråttom, men jag tog tyglarna rakt upp flera gånger och ruskade också om lite, då stannade min häst iallfall, efter flera meter...
Men jag tog tag i problemet för att bli av med den här ovanan, genom att göra det så tråkigt som möjligt hemma i stallet efter ridning. Red jag ut så skrittade/skrittar jag av på banan. Sen fick hästen stå i stallgången o glo då jag skötte andra sysslor :D Gissa om hon blir uttråkad då ;P Sen så är jag noga med att hon inte ska få någon mat eller godis alls efter ridning, iallafall inte direkt efteråt.
I någon vecka red jag också med gramman-tygel som extra tygel som jag kunde använda ifall hon stack iväg, och visst fungerade den då hon försökte. Nu rider jag utan den tygeln och hon har inte försökt sticka heller *pepparpeppar*.
Vart visst lite långt :p
Hoppas det löser sig för dig med! Försök att få hästen att koppla "hemåt" som att göra någonting tråkigt så märker den nog snart att det inte är nån mening med att sticka. ;)
 
Sv: Hästar som sticker!!!

De jag köpte honom av red tydligen på gramantygel rätt mycket, om jag förstod det rätt. Det tänker dock inte jag göra, tror inte jag kan hantera den rätt å då är det bättre att låta bli. När jag ridit på pessoa har det alltid gått bra, ibland har jag fått ta tag ordentligt, men då har han lyssnat. Tror inte detta hade hänt med pessoat, eller så är detta en ny sida av honom....*hoppas inte*:(

Det var min kompis sambo som tog in hästen i stallet och sen kom å hämtade mig i bilen. När jag kom in i stallet stod pållen där fullt påklädd i boxen. Tog av han sadeln å tränset coh lät han stå å "skämmas" en stund för att han inte skulle tycka att det var jättekul å komma tillbaka till stallet och kompisarna. Nåt godis får han nästan aldrig, bara om han har varit duktig med nåt.

Att skritta på långa tyglar vet jag inte om jag vågar faktiskt. Brukar göra det på vägen ut bara, medans vi "värmer upp". Men väl ute i det fria vill han att det går undan. Men såhär fort får det bara inte gå ju, nästa gång kankse jag inte bara får blåmärken...

Att volta upp honom hade säkert gått om han bara lyssnat på bettet, jag försökte, men det var "heldött", tog i tygeln och INGET HÄNDE. Jätteläskig känsla, absolut ingen kontroll!!!:crazy:
 
svar till hästar som sticker



Låter som ett "fall" som jag brukar sitta i. Det låter som ett varmblod, eftersom du skrev Trava fortare och fortare .
nu vet inte jag riktigt hur bra du rider / hur dåligt du rider.
Men jag brukar Sätta mej ner i sadeln å låtsas att jag vore dubbelt så stor som min vikt, jag menar att alltså sätta dej ner i sadeln så asså, HÅRT (eller nåt) du kan . ta ett djupt andetag å tänk, nu händer det igen . och du försöker få hästen att komma på andra tankar, genom att krama lite extra i tyglarna, ställa den lite åt höger, lite åt vänster . och krama ORDENTLIGT med benen, alltså DUBBELT så mkt som du gör ... när det händer ..!
är hästen unghäst så kanske det har med det å göra - jag själv rider mkt unghäst, från ponnier till hästar . men iaf. låt för allt i världen inte hästen vinna. Innan du drar ut å rider en sväng så longera den, och låt den få springa ut. vilket kanske både för dej å för hästen känns skönt och tryggt:smirk: , men vi kan snacka mer om detta på msn , om du har ngn . min är iaf me__just__me__@hotmail.com .MVH sofia .
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Jag hade inte ställt iallafall min häst i boxen, för det är dit hon vill :p
Jag tycker grammanen fungerar bra, när du känner att hästen är på gång att göra nåt så tar man de tyglarna i handen, tygel tar ju ner huvudet vilket gör det svårare för hästen att sticka i väg i fullfart och att den tygeln är starkare än en vanlig, men det är vad jag tycker.
Du kan ju testa med att longera/löslongera hästen innan du rider ut? Så att pållen inte Orkar springa hem?
Också det där med att ge godis ibland när hästen varit duktig, vad kan den tänka nästa gång du rider?? "Om jag skyndar mig hem får jag godis fortare". Fast iofs så kanske det är kompisarna som lockar mest? För min häst så var det maten :p
 
Sv: Hästar som sticker!!!

hej. jag har ett bra tipps ifall han vänder hem mitt i turen och du har inget kontroll. då ska du binda upp honom på en stolpe utanför stallet. inte belöna eller något. när han väl har lugnat ner sig och står helt lugnt å stilla, rid ut igen, samma sväng. gör han samma sak igen, så bind fast honom igen.
tillslut så är det verkligen inte kul att sticka i fullkareta hemmåt:smirk:

men har du inte testat att rida med bettet du lånade, fast i fästet längst ner?

när min ponny börjar sticka iväg (man känner ju när han laddar) så tar jag och lättar i tyglarna hela tiden. och börjar rida lätt i ogämn takt (i galoppen dårå) så det blir jobbigt för honom. allt för att störa konsentrationen. funkar oftast. och ifall hästen är lugnt i psyket så kan du efter att han har stuckit, fast inte hemmåt, (och att du har mycket tid på dig) binda upp honom i ett träd, eller annat (samma princip som med det första jag skrev)

min ponny var odräglig med sitt stickande när jag köppte honom. var så i ca 1år med att testa en. så stå ut :) och lycka till!
/annelie
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Nä, han får alltså godis jättesällan, han tyck3er nog jag är en riktig snålis.;) Och det var inte jag som ställde han i boxen, jag låg å grinade i ett dike då...det var antingen att låta honom stå kvar där eller släppa ut honom till kompisarna, håller på å bygger om i stallet så det finns ingen plats att ställa honom i gången. Tyckte det var bättre att låta honom stå i boxen då iaf. (hade jag inte nära på brutit benet hade jag tagit ut och ridit honom i paddocken iaf, men jag kunde liksom inte...)

Nästa gång ska jag rida på pessoat och hoppas på att det är bettet som gör tricket... Och det är en kallblodstravare jag har förresten...stark som ett as när han sätter den sidan till...:crazy:
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Han springer inte bara hemåt, han är het åt alla håll...:angel: Det var jag som vände hemåt när jag märkte att jag höll på att förlora kontrollen. Men tack för tipset, jag ska ha det i åtanke om det här visar sig bli en vana!
 
Sv: Hästar som sticker!!!

men har du inte testat att rida med bettet du lånade, fast i fästet längst ner?

Nä, inte ute. Har bara ridit på detta bett i paddocken, och det har gått så HIMLA bra, men i paddocken rusar han ju aldrig...vet inte om jag vågar testa, pessoat vet jag ju att han lyssnar på så det får bli postkandar inne å pessoa ute.
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Han springer inte bara hemåt, han är het åt alla håll...:angel: Det var jag som vände hemåt när jag märkte att jag höll på att förlora kontrollen. Men tack för tipset, jag ska ha det i åtanke om det här visar sig bli en vana!

Då var det lite krångligare :crazy: Men är han het så kan nog longering hjälpa lite :confused: Träna på ledarskapet och ta med det upp på ryggen. Kan väl hända att ifall man blir tvungen att änvända skarpare bett för mkt (alltså dra mkt å så när hästen sticker) att hästen till slut blir hård i munnen? Lycka till!
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Ja, det är därför jag provat med en massa andra bett än pessoat (som jag fick med vid köpet) och i paddocken går han finfint, jag har ridit på tredelat tränsbett ute utan problem(???????) men ibland är han hetare, ibland lugnare...man vet aldrig riktigt.:crazy:
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Jag föreslår att vända in på en liten volt. Min islänning vill gärna sticka och han sticker oxå vart som helst. Men antingen lägger jag volt eller ger han en takt med min sits. Det med sitsen har funkat bäst i skritt innan han hunnit stressa upp sig. Men även ok i traven.

Sen kan man ju bara skritta ute för att lättare kunna hindra han i vändningen. Jag har skrittat min nu i flera veckor bara för att han ska lyssna. Och det går framåt. Tyvärr kan jag inte rida just nu...

Sen bör man ju kolla över hästen med en vet så han ej har ont...

:D
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Nu vet ju inte jag vad som orsakar ert problem - jag har lite samma problem eller hade, med min foderhäst... vi körde ett gäng övningar från marken och det visade sig då ganska tydligt att hon slutat lyssna på mig = tappat respekten. Så vi håller på och försöker öva upp det igen...

Sedan vet jag ganska precis på vilka ställen hon brukar "bråka" lite extra så jag försöker koncentrera mig extra på henne då, kortar till exempel upp tygeln helt extremt just då vi vänder hemåt, för då vill hon gärna rusa iväg och hon har gett sig på det stället nu. Har även börjat rida med spö för det finns två ställen där hon gärna vill pysa rakt ut i skogen (med dikeshoppning och hoppning över en sten som följd...:eek: ) men om jag strax innan det stället bara lägger spöt mot bogen på henne så "styr" jag ganska lätt förbi. Liksom stänger den utvägen för henne.

Har ingen aning om huruvida mina små bekymmer och lösningar är till någon hjälp för dig dock - ni kanske har helt andra orsaker till beteendet...
 
Sv: Hästar som sticker!!!

Nu vet ju inte jag vad som orsakar ert problem - jag har lite samma problem eller hade, med min foderhäst... vi körde ett gäng övningar från marken och det visade sig då ganska tydligt att hon slutat lyssna på mig = tappat respekten. Så vi håller på och försöker öva upp det igen...

Nu har dettta bara hänt en gång, så jag hoppas det var en engångsgrej. Red ju med ett bett jag aldrig testat rida ut på, förhoppningsvis händer det inte om jag har pessoat och kan ta tag i honom när han börjar bråka. Men jag har också tänkt på att det nog vore bra med lite ledarskapsträning, han är ganska bufflig av sig i stallet och så, kankse för att han inte har så mycket respekt för mig? MEN jag har ingen aning om hur man gör....:confused: Kanske någon som orkar förklara? Eller tipsa om vart man kan läsa om det?
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp