Y
YeahRight
Sv: Hästar som skenar?
Ja, pinky svarade åt mig.
Ja, pinky svarade åt mig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skulle aldrig galoppera en sån häst till att börja med.
Men vill du ha ett konkret råd så får du ett här...
Kolla om du kan få tag i en styv halsring, annars så kan du ta ett stigläder. Lägg det runt halsen på din häst. När han sticker så tar du ett kraftigt tag i ringen som komplement till tyglarna. På vissa hästar kan man behöva lyfta upp ringen ända mot svalget, för att det ska ha effekt. Därför är det bättre med en styv ring än ett stigläder, då det är svårare att lyfta stiglädret snabbt.
Du hjälper även hästen att flytta vikten bakåt.
Och du, ta´t lungt så att du inte gör dig illa!
En häst som inte lyssnar på sin ryttare utan sticker iväg, kanske?
Jag skulle heller inte galoppera på en häst som är så ouppfostrad /oskolad/har så ont att den drar iväg med sin ryttare. Vad är det för vits med det, liksom?
Men gud vilket trams!!
För det första.. ....personen som började tråden skriver inte heller någon stans att hästen brukar göra så... eller ens att det någonsin hänt tidigare...
Finns inget som indikerar att hästen skulle vara "en sån häst" normalt inte lyssnar på sin ryttare.
Att säga "Skulle aldrig galoppera en sån häst till att börja med." låter i mina öron lite drygt överlägset... som en snorkig komentar om att tjejen inte har skolat sin häst och inte borde rida den för än hon har lärt sig hur det går till.. typ...
Sen så skulle jag vilja påstå att ingen häst i världen är så säker att han inte av någon anledning skulle kunna "dra"....
Och vad VITSEN skulle vara med att rida på en häst som är så ouppfostrad eller oskolad att den försöker dra iväg... ja du, jag kan komma på flera olika anledningar. Tex att man har för avsikt att lära hästen av med att dra iväg, eller att man vet inte att hästen har en tendens att dra iväg, eller att hästen inte tidigare gjort något försök till det...
Nej jag säger bara det, att om ni aldrig någonsin råkat ut för ett missöde av ett eller annat slag i er ridning - jag då har ni endera "VÄRLDENS snällaste hästar", "har inte ridit speciellt mycket" alternativt "är världsbäst på att utbilda hästar"....
så, hur listar du ut hur en häst är att galoppera på då?Skulle aldrig galoppera en sån häst till att börja med.
Hoppsan, här tog det fart.
Jag svarar, även om du adresserat till pinky, eftersom du citerat mig.
Så här skriver TS i sitt första inlägg:
Ursprungligen postat av elinxelin
Hur hanterar du hästar som skenar, galoperar i världens fart? Vad gör du för att få STOP på hästen?
Jag tolkar det som om det händer, om än inte alltid, så nån gång då och då.
Ja egentligen var det så att jag tror bodewinj (min häst) blev stressad av att det kom en häst galoperade intill honom. (Ryttaren på hade trillat av) och då fick han väll nån tävlings instinkt eller nått. Så det var ju inte så konstigt. Men endå bra att ha goda råd!!! För att få stop på lilla busen
Jag skulle heller inte galoppera på en häst som är så ouppfostrad /oskolad/har så ont att den drar iväg med sin ryttare. Vad är det för vits med det, liksom?
Det är din tolkning. Och nej, jag skulle inte galoppera en häst som jag inte har kontroll på.
Dryg och överlägsen? Varför inte genomtänkt och förnuftig?
Ingen har väl påstått motsatsen heller?Sen så skulle jag vilja påstå att ingen häst i världen är så säker att han inte av någon anledning skulle kunna "dra"....
Är den så ouppfostrad och oskolad så måste man väl börja om från början i skritt och så småningom trav?Och vad VITSEN skulle vara med att rida på en häst som är så ouppfostrad eller oskolad att den försöker dra iväg... ja du, jag kan komma på flera olika anledningar. Tex att man har för avsikt att lära hästen av med att dra iväg, eller att man vet inte att hästen har en tendens att dra iväg, eller att hästen inte tidigare gjort något försök till det...
Nej, lååångt ifrån världsbäst på att utbilda är jag, men en sak har jag lärt mig och det är att bygga från grunden. Om det sen innebär att skritta och trava i 3 år för att kunna galoppera kontrollerat på min häst, så tar jag det.
Det är en väldig skillnad på om hästen skenar eller "gallopperar i världens fart". En skenande häst är otroligt svår att få stopp på, skenar de så stänger de av helt.jotack, ja vet. ! en utav mina hästar är opålitlig och kan, när som hällst få för sig att dra. det känns som om att hon biter tag i bettet(och de kanske hon gör?), för man har ingen kontroll alls.. i förra veckan när ja körde henne(anisette), va hon rätt så pigg. när ja skrittade av henne kör man ner för en liiiiten backe, där började hon trava, och direkt gick över i galopp, hon stanna inte förrens vi ( jag och anisette) var framme vid stallet, lilla rockarden gick på ett däck i den skarpa kurvan. hon blev inte rädd för nånting och dan efter gick de hur bra som hällst att köra henne. hon är som sagt rätt så opålitlig men fortfarandes världens bästa !!
vad kan man göra åt detta?
jag är inte det minsta rädd när hon håller på, utan känner bara att de är "bättre" att hon sticker när man sitter på, än när man kör.. det "enda" som kan hända när man sitter på är ju att man åker av. vagnen kan ju gå runt om hon sticker och tar kurvorna i full galopp..
ett litet tips som har funkat för mig.
I samma ögonblick som hästen stänger bort dig - driv, driv och driv. när hästen så småningom (brukar gå ganska fort i galopp) blir trött och försöker bryta av så tvinga den att galoppera 20 galoppsprång till innan du ber den stanna. om den inte bryter av direkt så driv igen. det viktiga är att hästen inte får stanna när den ber om det utan när du ber om det. på detta sätt tar du tillbaka initiativet och ledarskapet även om hästen sticker.
fatta galopp någonstans där du vet att det finns utrymme. hästar är av naturen lata varelser och ett par mjölksyredrypande omgångar brukar bota olaten. lycka till och håll i dig - det kan gå undan de första meterna.....