Hästar som rymmer - vad göra?

C

cafu

Hej!

Mina hästar (2 nordsvenskar på 8 mån resp 19 år) har den senaste tiden börjat rymma ur hagen på eftermiddagarna. Det händer inte varje dag men lite då och då. Ofta har det hänt om jag låtit dem stå ute lite längre än vanligt, kanske till 17-18 (annars brukar jag ta in dem vid 16 för utfodring och allmän ompyssling). Jag har då tänkt att de helt enkelt varit hungriga och haft bråttom in till maten. Testade då att ge dem hö ute i hagen innan insläpp, men det har inte hjälpt, de har rymt ändå och lämnat maten kvar i hagen. Är det helt enkelt så att de vill in för att de tröttnat på att vara ute i vintervädret? Helst vill jag att de ska vara ute så stor del av dagen som möjligt, trodde det var vad de flesta hästar ville också (nu står de inne mellan 16 och 06)? Eller har de bara tråkigt?

Det har aldrig hänt något utan de har stått på gårdsplanen och väntat när jag kommit för att ta in dem, men det är ju lite jobbigt ändå ifall de får för sig att försvinna iväg.

Sv: Hästar som rymmer - vad göra?

Jag har lite samma problem som du, men min rymmer inte. Han går fram och tillbaka längs staketet så fort han ätit upp em maten d.v.s ungefär vid 17 tiden. Han går alltså i ca tre timmar.

Jag vill ju så gärna att han ska vara ute så länge som möjligt helst ca 06-20, men nu har jag gett upp.
Jag tror det beror på att han vill in och få "godismat" istället för tråkigt hö.

Ja, det kanske helt enkelt är så att de vill in till havren..

Om han inte är van vid att ha hö vid intag så har han kanske fortfarande taneken i huvudet att "jag måste in och få mat", har du prövat ha firtillgång på hö ett par dagar? Han kanske vänjer sig och inser att han faktiskt kan vara ute utan att vara hungrig!

Jag har en pålle som hade rymningsbenägenheter, observera HADE :D *peppar peppar* Vi hade 5 eltrådar, dock dålig ström, dom lyckades han på något sätt ta sig igenom utan att det ens märktes. Då satte vi upp en bräda runt hela hagen, bär han då tog sats och skulle springa igenom så tog det TVÄRSTOPP :devil: Sen dess har han aldrig försökt smita. Han bara ruskade på huvudet och återgick till sin höbal.

Fast det kanske finns mer hårdhudade envisa kusar än min. (Även om jag har svårt att tro det)

Lycka till! :rofl:

Vi varierar oss rätt mycket. Vid dåligt väder får hästarna gå in men annars är dom ute dygnet runt med fri tillgång till grovfoder. Då får dom kraftfoder ute i hagen. Det är viktigt att hagen är trivsam för dom om dom ska stanna där. Vi har skog och åker, 2,5 ha för två hästar under vintern. Har inga problem med rymningar trots att elstängslet är urkopplat sedan stormen. Har inte lyckats får fram all tråd som ligger under den välta skogen på de andra hagarna. :cool:

Kallblod är smarta, gillar inte att vara hungriga eller ha tråkigt....

Jag brukar ta in och låta dom äta middag och sedan får dom gå ut ett par timmar till om det är fint väder. Det funkar bra och utgör en variation.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama