hästar som lever på övertid...

ameo

Trådstartare
Moderator
Det finns hästar som trotsar allt var naturlagarna säjer...
Jag har i kväll varit och verkat en pigg 27 årig herre som är mycket välmående, trots en massa krämpor. Han har levt de senaste 20 åren av sitt liv med hosta och bor därför utomhus (med tillgång till "ligghall", naturligtvis) och har massor med melanom sen flera år tillbaka. Men han vet uppenbarligen inte om varken att han borde vara sjuk och gammal och stel... :p
Denna pigga herre som tror han är ung och frisk bevisade detta än en gång senast i vintras, då han "stack" med sin matte på ryggen. :eek:
Visst är det härligt med pigga och "friska" gamlingar som lever på övertid! :bow:
Fler såna?

Ja visst e det speciellt med gamla hästar. Min ponny blev 35 år innan vi fick ta det där svåra beslutet, som i ochförsig var lätt att ta just då....

Man måste låta dem åldras och göra det man kan för att de ska få en så trevlig ålderdom som möjligt.

Det står en 29 årig gammal hoppponny i stallet. Men han rids inte längre och han har blivit lite halt. Så vi får se vad veterinären säger i veckan. Och så står det en 24 åring i stallet, han är inte frisk och kry och borde igentligen ha varit på trapalandas ängar för länge sen. :(

Har en 26 årig ridskoleponny som aldrig varit sjuk.. nu i våras blev han halt för första gången på 20 år (böjprov?-USCHA!) det verkar vara en förslitningsskada så han får gå på bete i sommar och sedan trava vidare till Trapalanda..

På gamla jobbet finns en häst som är 29 år, halvblod, blind på ena ögat, ett benrangel men han rida varje dag och har en massa hyss för sig, som att gå iväg i stallgången helt själv åsså älskar han att man drar i håren på insidan av låren :)

På ridskolan som jag red på förr hade vi en häst som levde tills han var 31 år. Han gick lektioner in i det sista,fast han fick gå med ponnysarna 30min-1 tim. om dagen.Många ponnybarn var rädda för att rida honom, eftersom han älskade att bocka av dem :crazy: Det var krut i herren in i det sista.

När de släpptes på sommarbete hans sista sommar, så klev han ur transporten, gick runt i hagen,sniffade och spände upp sig, stod och tittade sig runt och åt gräs. Sen lade han sig ner och sov, och vaknade aldrig mer :(. Han var inte sjuk(och hade aldrig varit), utan han dog av ålderdom.
Ett fint slut.

några stallar bort står sveriges näst äldsta hbl, han fyllde 33 för någon dag sedan

Vet ett halvblod som blir 32år! i år pigg å glad å frisk,dock tappat hullet, helt otroligt vad dessa djur kantrottsa naturens lagar :D
Hoppas mitt kallblod ochså gör d å är pigg å glad vid hög ålder.

Fick mitt 10-åriga fullblod utdömt igår, fick verkligen inte gå på övertid. Får gå och äta lite gräs på betet ett par veckor sen får han åka vidare till Trapalanda...

:cry:

Har en 28-årig fjording... Hon rids inte längre pga att hon springer mer än vad hennes kropp orkar för att det är så skoj!!! Hon busar o skojar massor i hagen med de andra hästarna... Fast hon börjar se lite dåligt... Sen har vi oxå en 25-årig islandshäst... Han e fullt frisk och rids ca 5 dagar i veckan... Lite lat eftersom han tröttnade på ridskolan där han stod förut men börjar piggna till nu...

/Linda

Jajjamän, och jag tror du sett bilder på vårt Spöke, ameo?!

Det är en 24-årig islandsherre som sedan ett år tillbaka har sitt sista hem hos oss efter en väldigt tuff tid. Vanskött och väldigt mager kom han till oss. Fortfarande saknas hull, men inte humör och attityd! :)

Och pensionärsliv? Jo, gräs och hage och sånt är coolt, men detta är en herre som också vill vara med där det händer saker ...

För 12 år sedan åkte jag av en gammal ridskolehäst som då var runt 18 år när han fick ett ryck och började bocka. Någon tid efter det bröt hästen ena frambenet och jag troddde det var slut, men den stod gipsad länge och piggade på sig igen och senast jag såg den var förra sommaren tror jag, smal och rasslig eftersom han fått svårt att äta, men pigg och glad och samma gamla manér. Han äter upp sig varje sommar så mot augusti ser han helt ok ut igen. Och han har lite kropp att föda, runt 170 i manken och runt 30 år nu alltså.

För övrigt har min 19-åring gått i barndom igen efter att han fått bli privathäst, det är lite kul att se :)

Har en gammelgubbe på 26 år. Han är i och för sig fullt frisk så om han lever på övertid vet jag inte egentligen! ;)

Han rids och körs fortfarande och visades på utställning senast i februari med guld. :banana:

Vi har ett 25-årigt fräsch halvblodssto som ska föla om ca 1 vecka. Hon är helt ren och torr i benen, springer gärna i hagen, är blank och håller gott hull. För sin ålder har hon fina tänder. Hoppas hon lever många år till.

Jadå! Hoppsan i stallet blev 32 innan han fick kolik och somnade in i februari :cry: En welshponny var han..

Han var värsta krutpaketet och öste förfullt på vägarna kring stallet då han reds! Och nog spelade han sina små spratt, rymde från hagen etc så fort han såg sin chans :p

Sen har vi Dayalle, en 24 årig korsning som lever livets glada dagar! Han är fortfarande på topp, rids 4-5 dar i veckan och är jättepigg att rida än!

Härligt! :)

Vet dessvärre två äldre hästar, en valack på 24-25 år och
ett sto på 27 år som jag hellre skulle föredra att de skulle
avlivas än leva.

De har ju inte blivit ridna på bra länge. Visst sköts de
och så, får det mockat, blir ompysslade emellanåt etc. Men de har på något sätt ändå "tappat gnistan".

Visst kan man ha förståelse för ägarna som inte vill skiljas
från sina hästar, men någon gång förr eller senare måste man
ju ta det beslutet också.. Tycker ändå det är bättre att
låta hästen få komma till de gröna ängarna och innan de liksom börjar tappa gnistan.. Hästar blir ju trots allt inte lika gamla som människor och det måste man ju acceptera.

Just de hästarna jag skrivit om nu har enskilda ägare, men står i samma stall. De som äger stoet har dock även en äldre
häst, han är ju runt 22-23 men i någerlunda bättre skick.
Men det bästa för båda dessa hästar nu måste ju vara att
få tas bort och helst tillsammans. De två har gått i samma hage och så i ca 15 år. Det dröjer väll inte så jätte länge
till innan valacken också tappar sin gnista.. :(

Detta paminner mig om en shettis som fanns pa den gard jag arbetade pa i Tyskland. Detta var for nagra ar sedan. Hon var da 43 ar gammal (trot eller ej) vet inte om hon fortfarande ar vid liv. Hon var pigg och glad, tander i behall, nagot stela leder. Jag tror att jag har ett foto av henne med stamtavlan dar fodelsearet stod. Tyvarr befinner jag mig inte i sverige (dar fotot finns).

Jag fick aldrig kanslan av att hon madde daligt utan levde ett prima liv. (Med risk for att jag minns fel men jag har ett starkt minne av att det stod 1950 pa hennes stamtavla).

Detta ska jag givetvis ta reda pa sa fort jag kan.

Sedna lär man kanske tänka på att för olika raser så är det olika åldrar som räknas som gamla..

Kallblod
räknas ofta som gamla vid 15-18 års ålder, en 15 årig ardenner räknas som väldigt gammal, fjordingar och kallblodstravare blir gamla vid 17-18 år..

Halvblod, Varmblod och Fullblod
är pensionsfärdiga vid 20-22 års ålder ungefär (dvs NORMALT SETT, det finns de som säger att varmblodiga travare har en normalålder på 27 år för att dom känner EN travare som är så gammal)

Ponnier av obestämd ras brukar hålla sig runt 25 vid pension..
shetlandsponnier, Araber och framförallt Islandshästar har en pensionsålder på 30 år.. tänk bara själv på hur många islandshästar det finns i eliten som är under 20? inte många..

så då kan man säga att en ardenner på 20 bast är bra mycket äldre än en islandshäst på 25 år.. rasmässigt sett.. :smirk:

Vi har ju gammelhingsten som är född 81.
Han har slitit ont i sina dagar men gjort det med gott mod.
Nu går han mest som provhingst.

Vi har hälsokontroll flera gånger/år.
Och den dagen veterinären säger att det är dags så får han sin sista vila i trädgården.

Här tror jag att en del av känslomässiga skäl gör fel.
I stället för att ta bort innan hästen lider för mycket så tänker man mer på sig själv och blundar för faktum.
Man försöker på femtioelva olika sätt att slippa ta beslut.

Fast det gäller väl inte bara gamla hästar utan även sjuka hästar.

Så tänk på det...

Ta bort er vän när det är dags.
Eller låt veterinären ta det beslutet...

AM

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 504
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Min "gamling" är inte helt 100... I Vintras så fick han någon slags upphakning i ett bakben,jag var inte hemma då,men mannen var...
Svar
8
· Visningar
9 756
Senast: dpmatte
·
F
Hästvård Undrar lite över hur mkt ni motionerar era gamlingar och speciellt nu vintertid?? Jag har en 27 årig dam som går på lösdrift, frisk o...
Svar
11
· Visningar
2 365
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix