hästar som lever på övertid...

Räknas då mitt fjordsto som snart gammal då hon är fjorton år? Eller räknas hon som ponny i detta sammanhang? :confused:

mvh Ellinor E. Karlström :bump:

17-18 är pensionsålder för fjordingar(enligt kallblods/tunga rasers pensionssystem).. men är hon fräsh och fin kan hon gott hålla i 10 år till :)

Jag vet ganska många nordisar sm är rel. gamla.
Dom 4 jag kännt bäst är 19,18,16 och 21. 19 åringen är inte helt fräsch i benen men annars är dom friska och glada.
Fjordisar över 20 känner jag ett antal....

ja... men jag kan tänka mig att många lever kvar bara för att ägaren vill också.. vi har en på mitt stall 27 år kan busa/bocka/sticka/hoppa över hagen m.m
han rids nu, men han borde inte ridas. han borde inte ens skrittas, han har krämpor ont. ägaren rider inte själv, h#n köpte den till sin son för längesen och sonen har slutat rida den hästen för väldigt längesedan.

så jag tycker hästen borde avlivas. fast hästar är pigga och gammla betyder det inte att kroppen mår bra.

Fick också ta bort mitt fullblod i höstas, 17 år gammal. Sista året fick hon "på övertid" eftersom hon var nära att dö i en olycka, men blev helt återställd. Sedan var det en annan sak som gjorde att hon blev utdömd tillslut :cry:

Vet en ponny som är född -69 som jag tror lever o har hälsan fortfarande.
Vet en annan ponny som är ca 35 år som inte ser alltför fräsch ut tyvärr.. borde helst tas bort faktiskt :(

ena hästen jag rider (nåja, ridit en gång och ska börja rida igen nu) är 27.
han är utbildad och tävlad grand prix dressyr, är egentligen pensionär nu, då ägaren inte hann med honom längre, men tas upp i arbete igen för min skulle mer eller mindre! :bow:

min faster är hästvetrinär, gissade på ca 12 år har jag för mig när hon såg bilder, han känns inte som en dag över 17. :)

Hingsten jag ridit är 23, gått grand prix hoppning och svåra klasser dressyr. Nu har det iofs pga byte av ryttare och bestämmande makter blivit ett mindre helvete med honom, men innan så betedde han sig och kändes som en pigg och glad 4åring. :love:

Vad grundar du det på?

Att kallblod per definition skulle bli gamla vid de åldrar du nämner var faktiskt bland det dummaste jag hört! Vad har du fått denna "fakta" ifrån? Det verkar oerhört vanskligt att generalisera på det sätt du gör och dessutom måste man starkt ifrågasätta hur relevant indelningen varmblod - kallblod - ponny egentligen är. Denna är något som grundas på 1800-talsidéer och ingen absolut sanning.

För att ta fjordhästen som exempel är det uppenbart att flera av de raser som i kroppsbyggnad, storlek m.m. mest liknar fjordhästen finns i ponnykategorin, t.ex. haflinger, highland pony och fellponny. Andra parallellfall räknas till kallblod, t.ex. Irish Cob, medan islandshästen, som definitivt har ett gemensamt förflutet med fjordhästen befinner sig i en "egen" kategori. Är det inte mer sannolikt att kroppsbyggnad, gemensamt ursprung och livsförhållande samt användningsområde har mer att göra med hur gamla hästar blir än en kategorisering som i sig är en konstruktion?

Man kan inte heller dra likhetstecken mellan kallblod och tunga raser. En fjordhäst väger vanligen 4-500 kg, vilket absolut sett knappast kan anses tungt. Vad väger en "vanlig" lite kraftigare D-ponny?

När jag en gång arbetade på fjordhästridläger (där det fanns ca 100 fjordingar) var det oerhört individuellt när hästarna började trappa ner. Det berodde på vilket liv de levt, om de råkat ut för skador o.dyl. Många jobbade på ridläger till 20+, men i de fall temperamenten var lämpliga fick de kanske gå i de mindre krävande grupperna då. Vissa krutgummor/gubbar körde vidare i gammal god stil långt efter "pensionsåldern".

Min egen fjordhäst "förlorade" sin mor för några veckor sedan. Hon var tävlingshäst, lektionshäst och ridhäst i unga dagar, hade sedan några år som avelshäst för att sedan åter bli ridhäst, men nu för skogs/promenadridning. Hon dog som sagt var i år och var född 1978.

Beträffande ardenner så växte jag upp i Småland och red mycket på en gård där man födde upp ardenner i liten skala och även hade hingststation. Att ardenner skulle vara mycket gamla vid 15 tror jag är något som dessa människor, som arbetat med rasen i generationer, skulle varit mycket frågande inför. Hästarna användes i jordbruket och det var ingen diskussion om pensionering direkt. När ett 22-årigt sto dog av livmoderframfall vid en fölning ansågs detta som ett stort avbräck för gården. De ston som kom på betäckning var av olika åldrar och arbetade vanligen med fölen vid sidan. Och detta var inte på stenåldern utan i brytningen 70/80-tal.

Om ardenner idag anses gamla i 15-årsåldern beror det sannolikt på ett förändrat användningsområde som kanske passar rasen mindre bra. Om de får arbeta på lämpligt sätt kan de jobba till de är långt över 20.

Så jag är mycket skeptisk till ditt pensionssystem!

Anneli

Vi har en gamling, född -78. Hon är i bra form används lite för lite enlöigt henne själv. Drog en repa med hennes 2 åriga barnbarn i hagen i går :D

Körde ett bröllopp i vintras och njööööt av att få vara i fokus.

För 2 år sen fick hon en hovböld och gick ner för räkning så oass att vi trodde att det var dags, men så fort hoven repat sig så hon kunde användas. Ja då blomstrade hon upp totalt. Underbart att se, men den dag hon inte funkar för användning kommer hon att deppa den lille arbetsnarkomanen.

Sen såg jag att på Knuts på Gotland har dom en 28 åring som används tilll mindre lektionsverksamhet Knuts 28 åring

fjordingar och kallblodstravare blir gamla vid 17-18 år..

*asg* då är större delen av våra hästa oanvändbara. En är 2 år, jippi en yngling, en är 7 år i mitten av livet då?
Resten är 18, 23 och 26 år. Usch stackarna kommer att bli deppade när jag går ut och talar om för dom att *sorry* ni är gamla nu, ni får gå i pension. ;)

Håller bara medn Indiana-Jones i hennes inlägg.
Jag upplever ingen större skillnad på en "ponny"-fjording- islänning.
Det måste vara mer individuella gener som bestämmer sånt. Eller vad det nu är, för vårt 26 åring har inte haft ett enkelt liv skulle jag tro av de spår jag hört.

men vält allt då..

skulle jag ha läst på ett ställe att alla hästar blir 65 år gamla innan pension skulle jag inte skrivit något.. men när man vid ett flertal tillfällen hört UNGEFÄR samma pensionsålder på raserna så drar man sig gärna till dom linjerna och inte 10 år mer..

Min mors sista fjordhästuppfödning togs bort för en månad sedan, hon var född 1972 alltså 32 år!!! Skulle hon ha levt på övertid i 15 år??? Nä, fjordingar blir också gamla om inget händer i förtid.

Hennes son var förresten lite klenare virke i, för han blev "bara" 26...

Men jag håller med andra i denna tråd om att man ska vara MYCKET observant på gamla hästar. Jag har en vän vars häst "gick för länge" och rasade ihop i boxen och inte kunde resa sig mer. :( Då har man enligt mig väntat för länge för sin egen skull. Ja, hästen hade en sjukdomshistoria på slutet men man måste ändå känna när det dag.

/// ghost

Min häst blev 28 år

och var fin in i det sista. Foto från 4 månader innan hon dog. Då ville inte benen hänga med längre. [bild]http://f1.pg.photos.yahoo.com/ph/rie2509/detail?.dir=/Mina+bilder&.dnm=121a.jpg[/bild]

min medryttarpålle är 26 och jag rider honom varje dag. dressyrträning varvat med uteritter. förutom att han har en välmarkerad manke och han har tappat lite hull när han fällde så ser han inte gammal ut

Ett stall några km från jag bor har en gammal gentleman.
Imbrant heter han, kallas Branting.
Han är född 1975 och e.Immer u.Brabonny ue.Brabant.
Han är en väldigt pigg och glad herre, går lektioner och busar runt i hagen. Och han VET hur man ska göra för att slippa jobba för mycket.
Han kan också alla ridlärarens kommandon utantill, så man får vara snabb annars gör han allt som han själv vill :D
Jag har ridit honom en gång förra året, då var det som att sitta på en levnadsglad fyraåring.
Han ÄLSKAR att hoppa, då blir det riktigt svårt att hålla honom :D
:love:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 504
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Min "gamling" är inte helt 100... I Vintras så fick han någon slags upphakning i ett bakben,jag var inte hemma då,men mannen var...
Svar
8
· Visningar
9 756
Senast: dpmatte
·
F
Hästvård Undrar lite över hur mkt ni motionerar era gamlingar och speciellt nu vintertid?? Jag har en 27 årig dam som går på lösdrift, frisk o...
Svar
11
· Visningar
2 365
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix