Hästar som inte vill bli fångade....

Q

Question

Hej:)

Hur gör ni om en häst inte vill bli fångad när man ska ta in den/ byta hage/ rida/ få mat???:devil:

Låter ni den vara?
Håller på tills ni får tag på den?
Går därifrån och kommer tillbaka?

Hur många "chanser" får den?

Och är det någon som VET VARFÖR vissa hästar IBLAND inte:devil: kommer.... medan samma häst "sticker in huvudet i grimman" nästa gång???

Visst är våra undra djur härliga ibland:love::angel:
Eller?????:confused:

Sv: Hästar som inte vill bli fångade....

Lämnar den till sist, spelar ingen roll om den börjar springa runt som en galning. En häst var genomblöt men efter det var han lättare att få in från hagen :devil:.

Jag har aldrig råkat ut för det. Våra hästar kommer oftast i full galopp när jag visslar på dem. Jag släpper in dem i stallet och de får alltid ngt gott att äta. Om jag bara ska hämta min egen häst så tar jag in henne i grimma.

Men jag hade nog försökt få in hästen. Jag hade tagit in alla andra. De flesta hästar vill nog inte vara ensamma kvar i hagen. Locka med godis är ett annat alternativ som jag kanske inte är så förtjust i egentligen.

Jag envisas med att få tag på han. Går aldrig därifrån utan väntar helt enkelt ut han. Och ja, i början kan det ta typ 2 timmar... men med tiden lär dom sig.

Jag går efter, springar han iväg går jag efter. Likom förföljer. Lugnt och sakta. Stannar han, stannar jag ( en bit ifrån ) sen närmar jag mig. Går han går jag efter... osv.

Lämnar den till sist, spelar ingen roll om den börjar springa runt som en galning. En häst var genomblöt men efter det var han lättare att få in från hagen :devil:.

Den bryr sig inte.... Står lugnt kvar:devil:

Jag har aldrig råkat ut för det. Våra hästar kommer oftast i full galopp när jag visslar på dem. Jag släpper in dem i stallet och de får alltid ngt gott att äta. Om jag bara ska hämta min egen häst så tar jag in henne i grimma.

Men jag hade nog försökt få in hästen. Jag hade tagit in alla andra. De flesta hästar vill nog inte vara ensamma kvar i hagen. Locka med godis är ett annat alternativ som jag kanske inte är så förtjust i egentligen.

Mina hästar gör det inte:laugh: Utan det är inackorderingen:devil: Min häst kommer ALLTID:love:

Hon "skiter" i mig/ oss totalt...IBLAND
Annars kommer hon direkt... Blir inte klok på henne....

Jag är egentligen inte heller så förtjust i godis.... men OM jag skulle använda det... så "skiter" hon det bara... Alt. på något sätt hinner få i sig godiset och sen dra igen....:eek: Hur hon nu lyckas.... det har jag INGEN ANING OM.....

Har aldrig varit med om detta då mina hästar kommer i full fart när jag ropar, men jag hade aldrig jagat runt i hagen efter dom, vänta ut honom och ta honom efter de andra i hagen även om han kommer till dig, kanske en liten mumsbit onär han kommer utan att du behöver jaga efter honom, lycka till!

Jag fick jaga min häst i början.
Jag jagade honom tills jag fick tag på honom. Har nog jagat max 10 min. Nu kommer han springandes när jag ropar =)

Min medryttare har fått jaga honom i timmar man då har hon gett upp och då har han vunnit och blivit värre nästa gång. Ibland har jag fått åkt till stallet och fångat honom åt henne. Sen stog hon på sig och verkligen visade vem som bestämmde. Han kommer inte när hon ropar men han står still så hon får ta honom.

Förra ägaren hade en väldigt dum lek med honom. De lekte genom att jaga honom i hagen =(

Jag envisas med att få tag på han. Går aldrig därifrån utan väntar helt enkelt ut han. Och ja, i början kan det ta typ 2 timmar... men med tiden lär dom sig.

Jag går efter, springar han iväg går jag efter. Likom förföljer. Lugnt och sakta. Stannar han, stannar jag ( en bit ifrån ) sen närmar jag mig. Går han går jag efter... osv.

Har även försökt med det.... Men icke sann icke...

Hagen är oxå JÄTTESTOOOOR.... så om hon är på "icke bli fångad" humöret.... då finns det INGET som gör att man får tag i henne....

Alltså, jag har "tränat" hästar i sånt här... men ALDRIG stött på detta problem....

TEX. Hon vill INTE bli fångad...:
Hon går- jag går efter...
Hon stannar- jag stannar en bit ifrån
Hon går igen- jag går efter
Jag försöker få hennes uppmärksamhet- Jag lyckas:laugh: MEN hon "struntar" i den
Jag kommer "nära" (kan vara allt från 1cm till 20 m.)- hon vänder upp rumpan och markerar....
OSV OSV

Man lämnar kvar henne själv i hagen- då tittar hon upp och tänker (tror jag:idea:): Jaha... då var man ensam i hagen igen då:) skönt:laugh:
Sen står hon och tittar
Kommer man tillbaka 5 min senare- kommer hon direkt:angel:
Men låter man henne stå själv- då bryr hon sig inte... står och betar... strosar lite, vilar lite m.m. Precis som när dom andra är i hagen...

Vill hon bli fångar... så kommer hon direkt:angel:

Men eftersom hagen är stor... så "kan" man inte hämta "rep" att minska ner den....och om hon tar X antal galoppsprång så är hon på andra sidan skogen.... och för mig tar det 5 min att SPRINGA ikapp(:devil:)

Jag vet helt inte seriöst vad jag ska göra.... ska man låta henne stå kvar helt själv i typ 1 dygn eller nått????

Om en häst är svårfångad i hagen ställer jag mig där maten är, och väntar ut hästen tills den kommer.

Om en häst är svårfångad i hagen ställer jag mig där maten är, och väntar ut hästen tills den kommer.

Men hon är ju bara svårfångad ibland....
Och ibland är det svårt att vänta ut....:( Man har ju lixom ett jobb oxå;)

Och sen så får dom ingen mat i den hagen.... dom får maten i en annan... därför är det "ganska viktigt" att man får tag på henne;)

Om man inte ska svälta henne:devil: (som man i dom lägen vill;), inte annars så klart;))

Hade lite problem med att få in min i sommras men gav aldrig upp och nu är det aldrig några problem :)
Ger man upp och går in och kommer tillbaka senare så har hästen vunnit engång och då vet den om att den kan göra det igen. Får man inte tag på hästen så ta in de andra först då brukar det gå.

spärra av en bit av hagen med staket, lämna en ganska bred öppning (som en grind) och driv in hästen där. sen går du in, stänger efter dig. hästen betar - du går fram mot den. går hästen då iväg - du slänger grimman i marken precis när h*n tar steget bort från dig (då blir det som att du sagt åt hästen att flytta sig). står h*n kvar - du går fram och "fångar", berömmer, kanske ger nån liten bit äpple (när ni är klara att gå, inte innan. då lär h*n sig att när hon låtit sig fångas händer nåt trevligt).
så gör jag med Honey när hon är på "glöm att jag ska komma till dig!"-humöret. när jag stängt fokuserar hon oftast på mig, vi kör lite NH en stund och sen går jag ett par steg mot henne, oftast möter hon mig då på vägen..;)

Förra ägaren hade en väldigt dum lek med honom. De lekte genom att jaga honom i hagen =(

Kan ju inte varit en lek...Jag och min tant leker också i hagen genom att jaga varandra men hon vet när det är lekdax eller inte...

För övrigt Så kan tanten ibland vara på kasst humör eller bara små jävlas genom att vända och gå precis när jag ska ta henne...då tar jag bara tag i svansen eller täcket och går efter tills hon tröttnar på att vallas rundor och stannar!

Hade lite problem med att få in min i sommras men gav aldrig upp och nu är det aldrig några problem :)
Ger man upp och går in och kommer tillbaka senare så har hästen vunnit engång och då vet den om att den kan göra det igen. Får man inte tag på hästen så ta in de andra först då brukar det gå.

Alltså.....

Det handlar om ca 30 timmar.....

När hon står själv så är hon precis som vanlig.... betar, kollar skogen, kliar lite på benet....Men andra ord: HELT oberörd....

"Ger man upp och går in och kommer tillbaka senare så har hästen vunnit engång och då vet den om att den kan göra det igen."- visst det stämmer..... har jag alltid trott..... men inte i det här fallet.....:(

Jag ger "aldrig" upp... men efter att man har hållit på ca 2 timmar... men öron slickat bakåt, och "markeringar" eller "sparkar" I LUFTEN.... INTE NÄRA.....
och en häst som galopperar genom hela hagen.... med mig springandes efter....DÅ är det F_n inte lätt att INTE GE UPP...

sen dan innan/ efter kan komma och "pula in nosen i grimman".... VARFÖR gör hon detta???

Spelar ingen roll om det är till mathagen, eller från mathagen hon ska...:confused:

spärra av en bit av hagen med staket, lämna en ganska bred öppning (som en grind) och driv in hästen där. sen går du in, stänger efter dig. hästen betar - du går fram mot den. går hästen då iväg - du slänger grimman i marken precis när h*n tar steget bort från dig (då blir det som att du sagt åt hästen att flytta sig). står h*n kvar - du går fram och "fångar", berömmer, kanske ger nån liten bit äpple (när ni är klara att gå, inte innan. då lär h*n sig att när hon låtit sig fångas händer nåt trevligt).
så gör jag med Honey när hon är på "glöm att jag ska komma till dig!"-humöret. när jag stängt fokuserar hon oftast på mig, vi kör lite NH en stund och sen går jag ett par steg mot henne, oftast möter hon mig då på vägen..;)

Jag har FÖRSÖKT ALLT..... Om man gör som du skriver... har man två hovar VÄLDIGT NÄRA.... Hon vänder upp direkt... men på "behörigt" avstånd! Och ffa, skulle JAG aldrig ursätta mig för fara.... då får
hon gå hungrig:devil:

HEJ ALLA!!!!!

Jag håller på men NH sen 9 år tillbaka.... Vet HUR man ska göra.... men VARFÖR funkar det inte???

Min egna häst går lös... och kommmer (ofta) och möter mig (99 av 100 ggr)....

Tänkte lite "kaxigt" första gången: "äää det där e väl inte så svårt... det e väl bara å hämta hästf_n"....

Jo, Tjena... det var det inte alls det....

Jag FÅR tag på henne (eller skiter i det och hämtar henne "snart")!!

Man jag förstår inte varför detta bara händer ibland...

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 576
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar