Hästar som inte kan vara själv

Sv: Hästar som inte kan vara själv

Ja, det kan vara lite påfrestande i bland ;)
Framför allt om man skall ut och rida och jag tex håller på att göra ordning min häst, så ger sig någon annan ut och rider.
Sen har jag 1 st super spänd och stissig häst hela ridturen och får mest skritta, prata lugnt, göra halvhalter osv.....
Med tanke på att han är 14 år tror jag inte att han blir bättre heller ;) Fast det hade varit intressant och veta varför han blir sån och framför allt varför det ofta är just 1 häst som han blir sååååå fäst vid

Få hästar som jag har träffat blir rädda om man tar ut dem från flocken. Det är när hästen blir lämnad själv, alltså när man tar bort resten av flocken och lämnar en häst ensam i stallet eller hagen som vissa kan flippa ur.

Och det är väl rätt naturligt eftersom de är flockdjur. Att bli överlämnad eller utstött från flocken är något av det värsta som kan hända. Hästens instikter talar om att chansen att överleva minskar radikalt.

Som vanligt är det nog både arv och miljö som spelar in. ;)

Min ena är väldigt rädd för att vara själv. Med själv menas utan hästar eller utan människor. Det är inga problem att rida själv eller ta in honom själv i stallet. MEN... man kan inte lämna honom i boxen och gå ut om det inte är nån annan häst inne.

Fast han har blivit bättre. När jag köpte honom försökte han hoppa över boxväggen.

Vad det beror på i hans fall är jag inte riktigt säker på...han är väldigt låg i rang och beroende av en ledare. Men efter att han hamnade hos mig har han blivit mycket bättre. Det enda jag gjort är att inte bråka om det. Jag har aldrig (efter att jag förstått problemet) lämnat honom helt själv. Däremot har jag ställt in honom i boxen utan hästkompisar i närheten och så har jag lugnt pysslat med mitt utan att lämna honom. Vet han att jag är där så försöker han inte hoppa över men han är lite orolig och håller stenkoll på mig. Det viktigaste är att faktiskt inte lossas om honom.

En kväll i förra stallet var det panik. Jag hade tagit in hästarna och sen skulle en annan tjej komma och natta. Jag bodde 50 m från stallet. Ett tag senare ringer tjejens mamma och säger att min häst är galen. Tjejen hade ridit ut med sin häst och min var själv inne. Hon hade gjort allt hon kunde sa hon men han blev bara värre. Stegrade, gnäggade och kastade sig runt i boxen. Jag och min sambo gick ner och ställde oss utanför boxen och pratade om annat. Vi brydde oss inte om honom utan bara fanns där. Det räckte! Tjejens mamma hade försökt lugna honom och när inte det hjälpte hade hon försökt säga till honom på skarpen men det blev han bara värre av.

Vi har inga problem att rida ut själv med något utav hästarna.
Men när det gäller att bli själv i stallet exvis när de andra får gå ut i hagen, ja då kan vissa ställa till med liv.

Det intressanta är att när den ena pållen var liten åring så brydde hon sig inte alls att hon fick gå ut sist i hagen, sen helt plötsligt en dag så blev hon helt vild om hon fick gå ut sist. DOck så kan man ta in hon från hagen och låta hon stå själva i stallet, det brukar inte vara några problem.

Sedan hade vi en annan häst som var väldigt orolig om hon fick vara själv inne, inte vild bara mkt orolig. Hon har alltid varit väldigt sällskaplig, dock så får sällskapet inte vara för närgånget utan på lagom avstånd, men utan sitt sällskap så blev hon mkt osäker. En typisk flockhäst.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka