Hästar som inte kan vara själv

Centaur

Trådstartare
Många tråder i det ämnet för tiden... Har frågat mig själv VAD det är som är "fel" med en häst som ej kan vara borta från sina kompisar? För det är ju nåt fel. Visst hästar är flockdjur, men människan ska ju till viss grad vara Ledare, och en häst som ej accepterar att följa med sin ägare/ledare utan trams, har den då öht nåt förtroende för människan? det verkar ju inte så??

Har själv aldrig haft nån häst som varit rädd att bli lämnad ensam. Vissa är mer sällskapliga än andra, men dom gör aldrig mer än att gnägga max en gång eller kolla efter sina kompisar. Min ena bryr sig knapt om andra hästar än min andra häst, men han föredrar alltid mitt sällskap framför en annan hästs.
Rider nästan alltid ut själv. Aldrig några problem.

Ligger felet i hanteringen av hästen? Eller är vissa hästar fruktansvärt osjälvständiga? Har jag kanske ovanligt självständiga djur? Vad beror det på isf, har jag haft tur eller har dom blvit så pga jag förväntat det av dom?

Sv: Hästar som inte kan vara själv

Hallå? Ingen som har funderat över Varför deras hästar ej kan vara ensamma?

Jag var inne och läste tråden igår, men kände inte att jag kunde bidra med så mycket..
Men i vilket fall, så har jag haft samma reflektion som du. En häst som inte går att hantera ensam, har ingen tillit eller respekt för människan.
Jag kan sen förstå att hästar tycker det är skittråkigt att stå inne ensamma, för att torka efter ett svettigt arbetspass eller så - och då gnäggar eller går runt lite, men det är ju inte riktigt samma sak.
Jag ska kunna vara i Kiruna med min häst, ensam i en öde skog, och både han och jag ska vara bekväma med det.

Jag tror att hästar kan vara mer eller mindre beroende av flocken av sin natur, men att vi människor kan påverka detta i viss grad genom att bete oss på ett visst sätt. En säker, självständig individ som i vanliga fall inte är berörd av att komma bort från sin flock (under ridning) tillsammans med sin vanliga ryttare kan ju tillsammans med en annan ryttare försöka "smita ifrån" detta tvång att lämna flocken bara för att testa gränser. Likaså kan ju den ängsliga hästen finna trygghet i en stark och bestämd ryttare så att den vågar lite mer än med en mer tveksam ryttare.
Med träning tror jag också att osäkra hästar blir säkrare, men den naturliga pondus och säkerhet som vissa hästar har redan från början verkar aldrig gå att uppnå riktigt av någon anledning hur mycket man än tränar.
Det är nog också svårt att "lära sig" bli en bra ledare för sin häst. Det är väl samma sak med oss människor - en del är av naturen säkra och lugna och andra känner sig nervösa i vissa lägen oavsett hur länge de hanterat hästar.

Men det verkar inte bara handla om osäkerhet.. Min ena är väldigt osäker på så sätt att han är rädd för en hel massa saker, blir lätt skrämd och orolig.
Men det är inga problem att lämna honom ensam. Så det måste vara nåt mer också?

En annan sak, man kanske ska skilja på hästar som är rädda för att lämnas helt ensamma, dvs utan ägaren, och dom som blir hysteriska även om ägaren är med. I sistnämnda kategori hamnar tex alla hästar som ej kan ridas ut själv, ej lämnas i ridhuset etc.

Min förra häst gick överhuvudtaget inte att lämna ensam iboxen, hon försökte riva den. Rida själv gick efter mycket träning.

I hennes fall var det troligtvis så att någon gång när hon har blivit lämnad ensam har hon gnäggat o strulat lite, varpå någon människa har "förbarmat" sig över henne och gått o pratat med henne. På det sättet har hon lärt sig att ju mer ja lever rövare, desto kortare blir ja lämnad o mer uppmärksamhet får ja.

/Linda

När min ponny stod i stall med fler än två hästar var det inga problem att lämna honom ensam varken inne eller ute. Men sista året hade jag honom i två olika stall där bara han och en annan häst stod. Han blev jätteorolig om han blev lämnda ensam i hagen eller boxen. Det gick bra att ta in honom från hagen och ha honom ensam och att gå ut med honom ensam (även ut och rida). Men det var problem att lämna honom. När den andra hästen gick in eller försvann ut så blev han orolig. Eftersom problemet aldrig fanns då det vara flera hästar i stallet så tydde han sig väl väldigt mycket till den andra hästen när de bara var två. Båda de andra hästarna fanns i stallet innan han kom dit. Det var jobbigt men blev lite bättre eftersom tiden gick. Ponny var aldrig särskilt btydd i andra hästar alls annars, gick gärna för sig själv i hagen fast så han ändå hade kontroll på de andra.

Jag tror att många är för mesiga med sina hästar. Om hästen gnäggar en gång, så måste man genast ge den sällskap.:smirk:
Dock tycker jag att det är viktigt att se personen i hästen.
Hästen är ett flockdjur, o Ska inte lämnas ensam. Precis som människor kan vara mörkrädda, medans andra trivs utmärkt i mörker, gäller samma sak för hästar. (inte bara i mörker:smirk: )
Vår pålle var omöjlig att rida ut på själv innan. Men när han såg människan som en ledare, så såg han även dem som ett sällskap.
Han är fortfarande lite nervös, men vem vet vad som lurar bakom träden, som matte inte ser ? ;)

Intressant det där.
Syrrans häst river boxen när han blir lämnad ensam.
Min gnäggar lite o börjar sen leta mat....

Han sades vara en väldigt hård häst som inte ser människan som en naturlig ledare (dock är han väldigt väluppfostrad i grunden).
Min är en mjuk häst som accepterar människan som ledare. (dock sur som ättika o gillar försöka skrämmas i boxen, dessutom från början ganska ouppfostrad)
(vi tränade ett tag för en NH tränare o jobbade mycket med hästarna lösa, det var intressant se hur olika hästarna var).

Däremot blir min häst väldigt stimmig när man rider förbi andra hästar medans syrrans häst inte ens rör på öronen...
Min häst går fram i stort sett överallt o han skyggar för ormbunkar....

Ja de är sannerligen olika de små liven. O vad det beror på har jag ingen aning....hade varit trevligt kunna slå sig för bröstet o säga att det beror på min fantastiska träning av hästen som gör att hon kan lämnas men tyvärr....he he

Ja, ibland kan man undra om en del hästar har mer av sina "vilda gener" kvar? Sedan tror jag också att miljön de blir ensamma i spelar en stor roll. Min häst känner sig trygg i ridhus utan hästar men är vansinnigt otrygg ute skogen utan sällskap. Sedan verkar det vara mera traumatiskt att bli lämnad av flocken än att själv lämna den. Det är på något sätt som att de vet var de lämnar flocken och litar på att den finns kvar där när de kommer tillbaka. Blir man själv lämnad av flocken vet man ju inte riktigt vart de tar vägen och om de kommer tillbaka. Kontrollfreaks är vad de är! :D

Men det är ju skillnad på att vara ensam=utan hästsällskap men med en människa och på att vara helt ensam (tex lämnad i en box). I det första fallet tycker jag också det är ett tecken på dåligt ledarskap om man inte kan rida ut som man vill. I det andra fallet så klarar de flesta hästar av att vara ensamma en viss tid men det finns också dem som inte klarar av det.

*kl*
Min gamla häst var det aldrig nägra problem att rida ut på själv, lämna flocken å kliva på transporten osv, däremot blev han mycket orolig om han blev lämnad ensam i stallet. Det gick bättre om det var så att jag tog in han först o han stod själv, då gick han bara runt o gnägga på sina vänner, däremot om han blev LÄMNAD sist vid ex utsläpp var han sånär panikslagen. O senare, när han o ett sto blivit mkt fästa vid varandra brydde han sej inte om de andra gick ut bara hon stod kvar, lämnade hon oxå honom, provade bara det EN gång, blev han totalt skogstokig! Men det var väl kanske bara äkta kärlek ;)

Min häst är precis likadan. Det är inga problem att ta in honom själv, rida ut eller åka transport. Men när han blir lämnad = hysterisk.
Och framför allt om han fäst sig vid 1 häst, det spelar ingen roll om det är 10 andra hästar i stallet. Han blir lite lugnare om jag grejar med honom, pratar o gosar, men annars springer han runt runt i boxen o gnäggar o stressar så han svettas.
Har provat och ta ut den hästen han är kär i, korta perioder och sen in igen - det enda som hände var att han istället blev hysterisk så fort hästen gick ut i stallgången :crazy:

Vi provade som sagt oxå o ta ut hans kärlek först EN gång, det slutade med att han hoppade ut genom öppningen över boxdörren, blev hängande en bra stund innan han som tur var tog sej ut helt o landade på golvet lyckligtvis med bara mindre skador o mkt mörbultad...tyckte inte det var värt att riskera det igen för att prova. När de två senare stod i ett annat stall där hela boxen var stängd o hans flicka gick ut på stallgången en bit bort tryckte han istället ut boxdörren ur gängorna, men där kunde han iaf inte hoppa ut...hm..men eftersom han var så okomplicerad vid allt annat så lät jag bli att bråka med han om detta, värre problem kan man ha!

Ja, jag håller med, min häst helt underbar i alla andra lägen, så jag får helt enkelt acceptera att han är sån.
I ett stall jag stod skulle stallägaren "lära " honom att bli lämnad, så han fick alltid gå ut sist osv......Det blev inte bättre :crazy:
Han stod i boxvila 1 dag pga skada, inne själv i stallet en dag. Det var ingen kul syn som mötte mig........han hade stressat så han var helt genomsvettig - det droppade till och med om öronen, inte en torr fläck på hela hästen :cry:

Finns alltid de som så duktigt "ska lära"..:crazy: ..*suck*...o på tal om hans boxvila, han hade nog haft en lugnare dag ute i hagen låter det som;)

Vad jobbigt att ha en sån häst. Att hela tiden vara beroende av att dom andra i stallet också har sina hästar inne/ute. :crazy:

Jag har aldrig haft några problem med att lämna mina hästar ensamma.
Vad det beror på att en häst inte kan vara själv, kan ju bero på flera olika saker.
Vissa hästar kanske inte varit ensamma i hela sitt liv, o då kan det ju vara svårt att bara ställa upp dem ensamma i ett stall.
En häst som jag skötte/red på ridskolan kunde helt enkelt inte vara själv. hon blev nästan farlig att hantera om hon stog själv i stallet.
Men hon hade oxå ett lite annorlunda psyke.. :smirk:
Mina egna hästar har jag varit tvugen att vänja vid att vara ensamma. Vi har inte så gott om privatryttare här, så jag har alltid varit tvungen att rida ut själv åtminstonde några gånger i veckan..
Det var lite problem i början med min fjording som hade gått på ridskola i massa år, men det löste sig med lite envishet.. ;)

Personligen tycker jag att man ska vänja hästarna vid att va själva redan när de är unga (då menar ja kanske inte direkt som föl, men helst innan de är 20 år ;) )
För det kan ju faktiskt nångång hända nånting som gör att hästen måste vara själv en stund, så då kan det vara bra om den KAN vara själv!

Hur man vänjer den sen, beror ju på individen. Man bore försöka lära känna sin häst så bra så man vet hur man ska vänja den vid det..
Det mesta går med lite tålamod o vilja...

:crazy:
en sån häst hade vi på ridskolan förrut..
Han gjorde dock inget inne i stallet, men han hade väldigt bestämda åsikter, och var tvungen att vara med sin älskade. :D
Det hände flera gånger att vi fick "jaga" honom när han hoppat ut från hagen för att hon inte var där.. :p

Jag brukar börja med mina föl. Länar dom 1 tim ca när jag är ute och rider. Länger på det desto äldre de blir.
Det som jag inte provat är att lämna dom ensamma i hagen.
Har en väg utan för. Vill inte ha ut dom på vägen.
Min 7 månaders hingst klarar bra att vara ensam. Gnäggar men är lugn.
2,5 åringeninga problem alls. Stot är ko lugn

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka