M
Mare
Min häst har länge lidit av konstiga muskelbesvär och har haft muskelspänningar i hela kroppen. Varit grinig och inte fungerat fullt ut vid ridningen. Han har även behandlats av fysioterapeut för roterat bäcken och
låsning i ryggen för ett par år sedan, men är nu friskförklarad.
Jag brukar använda ett regntäcke som utetäcke och min häst har alltid visat stort obehag när det läggs på för att sedan lugna sig och accepterat det.
Om vi åker på träning kan ett mjukt fleecetäcke fungera men det kan ju inte användas ute.
Under våren har vi valt att låta honom gå helt utan täcke. Han har nu blivit mycket bättre, mycket av spänningarna har försvunnit och det verkar helt enkelt vara täcket som orsakar problemen i hans muskulatur.
Finns det någon annan som har hästar med liknande problem som tros orsakade av täcket?
Hur har ni löst det? Kan ni använda någon sorts utetäcke?
Det är ju hopplöst att sköta en helt lerig häst varje dag innan ridningen...
och våra hästar är oftast ute från morgon till kväll.
låsning i ryggen för ett par år sedan, men är nu friskförklarad.
Jag brukar använda ett regntäcke som utetäcke och min häst har alltid visat stort obehag när det läggs på för att sedan lugna sig och accepterat det.
Om vi åker på träning kan ett mjukt fleecetäcke fungera men det kan ju inte användas ute.
Under våren har vi valt att låta honom gå helt utan täcke. Han har nu blivit mycket bättre, mycket av spänningarna har försvunnit och det verkar helt enkelt vara täcket som orsakar problemen i hans muskulatur.
Finns det någon annan som har hästar med liknande problem som tros orsakade av täcket?
Hur har ni löst det? Kan ni använda någon sorts utetäcke?
Det är ju hopplöst att sköta en helt lerig häst varje dag innan ridningen...
och våra hästar är oftast ute från morgon till kväll.