Hästar som får ont i kroppen av täcket!

M

Mare

Min häst har länge lidit av konstiga muskelbesvär och har haft muskelspänningar i hela kroppen. Varit grinig och inte fungerat fullt ut vid ridningen. Han har även behandlats av fysioterapeut för roterat bäcken och
låsning i ryggen för ett par år sedan, men är nu friskförklarad.

Jag brukar använda ett regntäcke som utetäcke och min häst har alltid visat stort obehag när det läggs på för att sedan lugna sig och accepterat det.
Om vi åker på träning kan ett mjukt fleecetäcke fungera men det kan ju inte användas ute.

Under våren har vi valt att låta honom gå helt utan täcke. Han har nu blivit mycket bättre, mycket av spänningarna har försvunnit och det verkar helt enkelt vara täcket som orsakar problemen i hans muskulatur.

Finns det någon annan som har hästar med liknande problem som tros orsakade av täcket?
Hur har ni löst det? Kan ni använda någon sorts utetäcke?

Det är ju hopplöst att sköta en helt lerig häst varje dag innan ridningen...
och våra hästar är oftast ute från morgon till kväll.

Sv: Hästar som får ont i kroppen av täcket!

Och du tror inte att din häst kan ha haft en brist av magnesium då, och fn får den delen tillgodo sedd?

om inte täcket ligger extremt dåligt så låter det osannolikt att hästen får roterat bäcken och låsningar av täcket.

nog hellre så att han haft väldigt ont i ryggen och varit öm, så han har tyckt det har varit obehagligt att få täcket på sig?

Är det bara ett vanligt tunt regntäcke så kan det vara så att din häst blir ner kyld av det. Om det går att ha bara ett sådant täcke på vintern på en häst beror mycket på hur mycket päls och underhudsfett hästen har. Tänk själv på hur det är med gummistövlar väldigt varmt på stommarna och minst lika kallt på vintern. Regntäcken fungerar samma sätt. Så det kan vara så att din häst behöver ha fleecetäcket under eller fodrat utetäcke för att inte bli kall.

om inte täcket ligger extremt dåligt så låter det osannolikt att hästen får roterat bäcken och låsningar av täcket.

nog hellre så att han haft väldigt ont i ryggen och varit öm, så han har tyckt det har varit obehagligt att få täcket på sig?

Håller helt med.
Inte en chans, såvida hästen inte går med ett illapassande täcke som är samma dag ut och dag in, som ligger extremt dåligt och som sagt, alltid alltid samma täcke. Inte en chans att den får så grava fysiska problem av det, då är det något annat bakom.

har man hästen täckad mycket måste man variera täcken, och vara oerhört noga med passformen att det ligger bra. Men som sagt, det ska guiness rekord bok till i fråga om täckes missbruk för att orsaka ngt sånt som du beskriver trådskaparen.

Ett täcke som ligger illa kan ligga an ganska mycket på manken. Där ligger ben precis under huden samt att det kommer ut en massa nerver mellan kotorna.
Jag är själv MKT trycköm på mina kotor och får spänningar i hela kroppen om jag har tryck där.
Det känns inte omöjligt att en häst skulle kunna få liknande problem.

Jag tolkade ditt inlägg som att hästen tidigare haft snedheter, men att den nu har muskelspänningar och det är DE som du undrar om de kan komma från täcket. För såklart blir hästen inte sned i bäckenet av ett täcke.

Det här med nedkylning låter också som en mycket trolig orsak.

Men förlåt mig, har du täcke för att hästen inte ska bli skitig?? :eek:
För att du inte orkar göra den ren inför ridning?
Våra hästar går ute året om, de får TJOCK päls som de gärna gnuggar in med lera. Det är väl en del av hästägandet att göra dem rena innan vi ska rida. Det är ju ingen cykel man kan ställa i garaget.. :crazy:
Jag blir såhär :confused: när jag läser sånt...

Jag tror att täcket kan orsaka muskelproblemen. Äwen ett täcke som sitter "bra" trycker öwer manken och dras lätt bakåt så att det stramar öwer bogen. En känslig häst kan reagera på detta obehag. Teorin om att hästen blir nedkyld och därför får beswär låter också trolig, ett blött regntäcke är betydligt wärre än blöt päls.

Magnesiumbrist yttrar sig som kramper, låter inte särkilt troligt.

Min häst är också sådär superkänslig.
Min lösning har varit att alternera med minst tre olika sorters täcken, inget av täckena får ha samma skärning.
Min blev betydligt mycket sämre av täcken med halvhals så de är numera borta ur hennes garderob.
Jag har elastiska täcke (Jacson har både regntäcke och fodrade) och varierar det med två andra oelastiska täcken.
Det värsta för henne är fleecetäcke, det är sällan hon har behov av dem inne men det slår aldrig fel utan att hon är stel efter att ha haft ett på sig mer än några timmar.
Jag har investerat i tunnare termoinnetäcke istället och är hon blöt och kall så får hon ha på sig ylletäcket.

Nej vi analyserar vårt grovfoder så vi vet att hästens mineralbehov är tillgodosett.

Du missförstod mig...skevt bäcken uppkommer p.g.a halkning eller under uppväxten i tidiga år hos hästen.

En häst som haft ont kan sedan bli känsligare för smärta. Vad jag ville veta var om någon annan har en häst som helt enkelt får ont av att ha täcke...och om erfarenhet finns av ett speciellt lätt och tunt regntäcke.

Nej min häst är alltid varm under sitt täcke så nedkyld blir han inte.

Det finns givetvis ingen som tränar och tävlar som kan stå och borsta av en blöt och lerig häst varje dag. Många tävlingshästar står dessutom inne dagligen och det är ju ett hemskt liv för en häst. Något sådant skulle jag verkligen inte vilja bidra till, men det är mycket skadligt att andas in allt damm och smuts man borstar av sin häst. Det är viktigt att tänka på speciellt om barn sköter hästar varje dag år ut och år in. Många personer drabbas av asmatiska och allergiska besvär som visar sig efter många år i stallet.

Jag har både ridna hästar och unghästar och de hästarna som inte rids har givetvis inte täcken på om de inte har en speciellt tunn eller känslig hårrem och fryser. Man ser hästar inpackade i tjocka täcken året om och det är skrämmande men ett lätt regntäcke kan vara
ett bra alternativ och kanske med ett fleccetäcke undertill på vintern.

Ja det har jag också fått bekräftat av fysioterapeuten. Framöver får min häst vara utan täcke och så ska jag prova mig fram för jag tror
som du att det lätt stramar över manke och bog och när hästen redan haft ont en gång blir den betydligt känsligare.

Jättetack för dina erfarenheter! Jag ska kolla Jacssons elastiska täcken och följa ditt råd om att variera skärningen så att det inte blir
samma drag och tryck hela tiden.
Det är alltid bra att höra vad andra har gjort för att det ska fungera.

Jag håller med dig till en stor del, täcken och ffa låga som slutar vid manken brukar vara värdelösa. Jag köper aldrig det numera, utan de med lite högre skärning över manken en bit upp på halsen alltså de sk combo.

Men däremot så ser man inte alltid kramper i musklerna, utan resultat därav som genererar i en ömhet över hela eller delar av kroppen. Detta kan uppfattas av hästen som att täcket förorsakar smärta när täcket läggs på, och tittar man på vad TS skriver så är då inte jag främmande för det eftersom jag har upplevt det själv några gånger med hästar i samma stall.

Jag brukar använda ett regntäcke som utetäcke och min häst har alltid visat stort obehag när det läggs på för att sedan lugna sig och accepterat det.

är hästen lite gulaktig i hårbotten? magnesium eller någon annan örtmedisin fungerar bra och håller mig 26 åriga gubbes leder i bra form och har räddat hans liv några gånger ;)

det vet jag väl, men du uttryckte dig som att din häst hade fått en massa problem pga täcket. det står ju i överskriften tom. uppfattade det som att täcket var boven i hela dramat...

ett regntäcke väger ju väldigt lite också. jag tror ömheten kommer av något annat och hästen protesterar på täcket eftersom det redan gör ont.. har ni kollat upp om hästen har någon fästingsjukdom? det kan ge ömhet och muskelinflammationer i lång tid efter bettet.

ett regntäcke väger ju väldigt lite också. jag tror ömheten kommer av något annat och hästen protesterar på täcket eftersom det redan gör ont.. har ni kollat upp om hästen har någon fästingsjukdom? det kan ge ömhet och muskelinflammationer i lång tid efter bettet.

Håller återigen med. att täcket i sig skulle orska problemen är önsketänkande som jag anser det - såvida som sagt, man inte har EXTREMT dåligt sittande täcken och hästen går med dem dag ut och dag in, samma täcke hela tiden eller lååånga perioder.
önsketänkande att det är täcket och bättre reda ut vad som verkligen orsakar grundproblemen från början.

Det finns givetvis ingen som tränar och tävlar som kan stå och borsta av en blöt och lerig häst varje dag.

Jo.

Jag gör det på travaren varje dag höst och vår. Innan han klipps på hösten går han utan täcke och när han inte längre behöver täcke på våren går han såklart utan. Och rullar sig så gott som varje dag. :)

visst kan känsliga hästar känna obehag av täcke, särskilt om de tidigare haft ont. dessa svar gäller ABSOLUT inte alla hästar, utan de känsliga (och inte heller alla häst ägare utan bara vi lite extra sjåpiga/känsliga) men såhär gör jag med min känsliga ponny:
1. ofodrat regn täcke är inte bra, tänk dig att ha på en regn jacka utan ngt under, lägg ett tunt under, eller, då det är svalare, använd ett med fleece foder
2. men fleece kan oxå upplevas som obehagligt om han får stötar
3. passformen viktig, prova dig fram- jag har köpt o sålt massor för att hitta rätt
4. om den är håröm, känslig i huden så kan det störa den om det är en massa hår på insidan- borsta av ofta
p.s jag har oxå täcke regniga dagar för kunna rida en ren och torr häst, alla har inte den tiden.......och man behöver inte vara en sämre hästmänniska för det.

lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 537
Senast: Linja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 653
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar