Hästar har inget som helst fysiologiskt behov av att ridas/köras eller motioneras på annat sätt. Har de tillgång till foder, kontakt med artfränder och ett hyfsat stort område att vistas på är de fullständigt nöjda.
Hästar som är vana vid att arbetas regelbundet kommer under en övergångsperiod att ha lite överskottsenergi. Däremot har de inte tråkigt.
Kan bara säga att jag inte håller med dig. Mitt sto, sv hbl., är en mycket energisk dam. När hon är i full gång blir hon lätt rastlös och behöver mycket motion. Om hon inte rids, t.ex. nu när hon gått med föl ett halvår, blir hon uttråkad, sällskapssjuk ibland lite bitsk av sig och allmänt nergången, eftersom musklerna försvinner sakta men säkert. Hon har under hela tiden fodrats ordentligt eftersom hon har svårt att hålla hull.
De gånger vi tog ut henne och gjorde saker med henne sken hela hästen upp som en sol! Hon älskar att arbeta.
Hon kan inte bara gå i en hage, då får hon problem.
Ett annat exempel är en äldre valack i vårt stall som nu inte längre rids för att ägaren tycker att han är för gammal. Han har blivit sur och nästan aggressiv för att han får för lite stimulans. OK, de går inte i någon flera hektar stor hage, men jag lovar att han skulle vara minst lika trälig ändå eftersom han vill ha uppmärksamhet också.
Hästar är djur som är till för att arbeta, de är framavlade till det, och det är inte stora likheter mellan de hästar som en gång var vilda och de hästar som finns idag. Dagens framavlade häst har ett behov av att arbeta och uträtta något, speciellt om de får bra foder så de har energi och ork till att göra saker.