Hästar som bara blir ridna på ridbanan..

O

oof

Jag har pratat med en tjej som köpte min 20 åriga dam .. hon sa att hon inte ridit hästen i skogen något alls , hon har ägt hästen i över ett ½ år.
men jag har hört ganska ofta att hästar blir halta och tar på sig massa skador om man inte rider ut med dom. men är det så eller är det en myt?

Sv: Hästar som bara blir ridna på ridbanan..

Min häst skulle bli kolossalt uttråkad av att bara harva runt inne på banan dag ut och dag in:crazy:

Sant eller inte så skulle jag kunna föreställa mig att en häst som rids i skogen då och då lär sig att hålla reda på sina fötter mer än en häst som bara går på ett spår.
Det förutsätter förstås att man rider lite "off-road" ibland och inte bara på jämntrampade skogsvägar :)
Nu har jag ridit en islänning i många år och det är ju lite annorlunda än att rida andra typer av hästar, men jag har märkt på honom att han lyfter bättre på fötterna när vi är ute skogen, än när vi rider på bana. (Eller så är det bara jag som inbillar mig för att jag själv tycker det är roligare att rida off-road ;) )

Huruvida hästen drar på sig skador eller ej beror både på HUR den rids på ridbanan, och underlaget.
Rent generellt så gäller att ju mer variation i arbete och underlag, desto bättre hållbarhet på hästen.

lite beror det ju också på vilken typ av arbete vi pratar om. Om du sålt en 20 åring säger det mig ngnstans att det kanske är en ryttare som köpt den som rider rätt lugnt och kanske inte är så säker eller rutinerad. att rida runt ridbanan lite halvdant lätt ngn halvtimma skadar nog inte de flesta hästar även om dagarna blir många. Men som sagt - optimalt är det inte, och om denna ryttare köpt en 20 åring för att den är lugn och trygg och ryttaren vill ha trevligt så undrar man ju varför inte uteridning ingår i bilden.

Egentligen tror jag inte att de får skador lättare av att bara ridas på bana, men det är nog lätt att man rider för enformigt och kanske nöter för mycket på samma saker. Det i sin tur ger ju lättare skador.

Om man har möjlighet så brukar ju de flesta hästar (precis som människor) tycka om variation och komma ut i naturen :) !

Som mackan säger beror det helt på hur de rids. För att en häst ska hålla så brukar ledordet vara balans. Tyvärr rider en hel del i obalans på böjda spår. Och på ridbanan måste man ju svänga en hel del. Det är det som ger slitage. Rider du hästen i balans så är det inte dåligt med böjda spår.

Sen är det precis som mackan sa, igen, bra att variera underlaget. Men har man en superridbana med bra svikt så behöver det inte vara så hemskt. Rider man dock på en stum sak utan svikt är det inte så skoj att behöva gå på den jämt.

Jag tycker dock det är skoj för hästarna att få se något annat. Mina gillar att rida i ridhus/på banan. Och de är motiverade. Man kan visa dem mycket skoj på ridbanan med. Men jag föredrar att även vara ute. Man kan ha mycket skoj i naturen.
Är det så att hon inte vågar rida ut så kanske hon kan gå ute med hästen. Eller be någon annan ta den som handhäst.

Jag har ridit en del hästar som aldrig ridits ut. De har alla utom en tyckt att det var kul att komma ut. En del var rädda först. Men det gick över med träning. Så jag tror att de flesta hästar mår bra av det.
Man kan få lite naturlig hjälp att lära dem ta ut och korta stegen och lyfta fötterna av rötter och stenar. Och klättring är nyttigt.

Jag tror att hästar som bara rids på plant underlag och inte har kuperade hagar blir mer benägna att vricka sig och såna skador än de som är vana att 'fara fram' bland stock och sten.
Dessutom är risken att man rider för enformigt om man bara rider runt på en ridbana.

Jag tror att det är det eviga harvandet på volter i obalans som sliter. Själv kan jag inte tänka mig att rida utan att rida ut. skrittpromenader i skog å mark är ett behov som måste kunna tillfredställas. Jag kan inte tänka att vara ryttare utan att rida ut i naturen i alla gångarter.

Flyinge har lagt om sin träning för sina skolhästar så att de får gå ut mycket mer i "skog" och mark (skåne är ju platt :p ).

Den tränaren jag pratade med när jag var där sa att det var stor skillnad bara första året på skadestatistiken.

Tidigare hade dom inte haft tillräckligt många ridbara hästar på våren efter en hel vinter i ridhus. Nu hade dom bara enstaka hästar som inte höll hela året efter att upplägget lagts om! :)

Flyinge har lagt om sin träning för sina skolhästar så att de får gå ut mycket mer i "skog" och mark (skåne är ju platt :p ).

Den tränaren jag pratade med när jag var där sa att det var stor skillnad bara första året på skadestatistiken.

Tidigare hade dom inte haft tillräckligt många ridbara hästar på våren efter en hel vinter i ridhus. Nu hade dom bara enstaka hästar som inte höll hela året efter att upplägget lagts om! :)

hahaha, va ju bättre sent än aldrig:)

Sant eller inte så skulle jag kunna föreställa mig att en häst som rids i skogen då och då lär sig att hålla reda på sina fötter mer än en häst som bara går på ett spår.
Det förutsätter förstås att man rider lite "off-road" ibland och inte bara på jämntrampade skogsvägar :)
Nu har jag ridit en islänning i många år och det är ju lite annorlunda än att rida andra typer av hästar, men jag har märkt på honom att han lyfter bättre på fötterna när vi är ute skogen, än när vi rider på bana. (Eller så är det bara jag som inbillar mig för att jag själv tycker det är roligare att rida off-road ;) )

Om inte annat är det väldigt bra gymnastik, som är "gratis!".

Man kan rida slitande på ridbana och även ute, frågan är hur man rider. Men mentalt mår de flesta bättre av att komma ut och som sagt allt man får "gratis" av träning genom att rida i skogen. Det blir en helt annan sak. Själv skulle jag bli tokig av att bara kunna rida på ridbana. Hästen också. Har dom stora hagar kanske det inte är så farligt, men de hästar som är vana att ridas ut brukar visa väldigt tydligt hur mycket de uppskattar det!

Där jag hade häst förut (var både ridskolehästar och privathästar) så var det vanligt att ridskolehästarna (gick på banan 5-6 dagar i veckan) och även dem privata hästarna som reds mkt på banan, fick inflammationer osv fram mot vår kanten :/

Nu var det en utebana så underlaget var ju inte alls så bra, stundvis...

Min erfarenhet av hästar som rids mkt på banan är att de ofta är ganska galna i skogen...
Personligen skulle jag bli jätte uttråkad att rida varje dag på banan :p rider då hellre dressyr/lydnad ute i skogen :)

Låter ju trist för hästen att bara gå på banan.

Jag antog liksom mackan att ryttaren köpt sig en promenadhäst när jag läste ditt inlägg, och då är väl poängen att rida runt i stillsamt tempo ute i skogen, själva mysfaktorn med ridningen. Men vill ägaren bara rida på banan kan du ju inte påverka det så mycket.

Om hästen går ute i fina hagar och har det bra i övrigt så kan den säkert leva med att enbart gå på bana utan att det egentligen stör den. Men överlag tycker jag det är bra att hästar kommer ut i skogen så mycket som möjligt - de vänjer sig vid nya intryck och bygger självförtroende, samt får mycket fysträning helt gratis av att klättra runt på stigar och röra sig på olika underlag.

De stissiga och nervösa hästarna tenderar att vara just de som bara skrittas ut en liten slinga ett par gånger per år - gärna med graman på "för säkerhetsskull". Klart att de skyggar för allt om de inte fått vänja sig...

Ridning och hage brukar höra i hop.
Ju mindre hage året runt, givetvis ensam, desto mer täcken och enbart ridning i paddock/ ridhus.
Dessa hästar lämnar aldrig stallplanen annat än i transport till träning/ tävling.

Ju mindre hage året runt, givetvis ensam, desto mer täcken och enbart ridning i paddock/ ridhus.
Dessa hästar lämnar aldrig stallplanen annat än i transport till träning/ tävling.

Det känner jag igen. Stackars hästar, om du frågar mig :crazy:

En av mina förebilder är Ulla Håkansson. Hennes hästar har alltid fått gå i hage och har alltid ridits mer ute i skog och mark än inne. Detta gäller även grand prix-hästarna. Enligt henne går det utmärkt att träna dressyr ute i skogen, och det gör det såklart, så länge underlaget är någorlunda. Ute har man ofta mer framåtbjudning, helt gratis. Jag är absolut ingen särskilt skicklig ryttare, men en naturlig framåtbjudning gör ju allting så mycket lättare.

Jag tycker inte att man behöver vara veterinär för att räkna ut att alltför enformig träning kan slita på kroppen. Dessutom behövs variation för att kroppar ska utvecklas och fungera optimalt. Om belastningen aldrig varieras så byggs inte styrka. Så fungerar det för oss människor, och det sunda förnuftet säger att det måste vara så för hästar, som ju precis som vi har muskler, leder och senor.

Tragiskt, men tyvärr väldigt sant. Många verkar tro/tycka att hästen är en maskin utan känslor... :(

Det beror nog lite på var man bor. I Stockholm finns det tyvärr inte så mycket mark överallt att hästarna kan få stora hagar året om.

Jag står i ett stall med trista hagar. De är rätt små och inte kuperade skojiga saker. Här rids hästarna ut mycket trots att vi har två ridhus, två utebanor och skrittmaskin. Då vet jag flera stall i närheten då man inte rider ut lika mycket. Men har bättre hagar.

Mina får promenera ute mycket utöver ridningen, betas, nh-tränas och gå som handhästar.

Givetvis kan man träna dressyr ute. Men inte programridning(dvs övning på en given plats), inte akut göra en övning om man känner att hästens balans är off om inte naturen tillåter det och piruetter kan vara svårt att hitta plats till.

men jag har hört ganska ofta att hästar blir halta och tar på sig massa skador om man inte rider ut med dom. men är det så eller är det en myt?

Om hästen får skador eller inte av bara manegeridning tror jag mycket beror på hur hagen hästen går i ser ut. Går hästen i bra stora hagar och rör sig mycket utöver ridningen så tror inte jag den tar skada av att ridas i manege varje dag. Om man nu förutsätter att ryttaren är kunnig och har bra med fantasi och tränar så allsidigt det går att göra i manegen.

Dom flesta får nog skador av att dom står still i minihagar och rör sig inte, sen tränar dom och sen går dom ut och står still igen.

Det är säkert så på många ställen. Här tycker jag dock att de flesta går ute i skogen någorlunda ofta, även de som står i tävlingstallen. Med ett gäng graman-behövs-absolut-annars-drar-den-undantag givetvis...

Men det finns en del rädda ägare som inte rider ut alls, två av dem står med sina hästar på lösdrift - och där kan jag tycka att hästarna har det bra ändå. De skrittas runt på ridbanan med sina stångbett någon gång i veckan är XX-tränaren kommer ut. Annars går de i flock på lösdriften och lever hästliv. Då är det värre med de uppstallade hästarna som inte tränas ordentligt alls, varken ute eller inne.

Skogsridning är ju fantastisk! Fattar inte hur man kan vilja strunta i det... Klättra runt och hitta nya stigar, galopperna på ängar, rådjur som hoppar ut mitt framför oss, en upphetsad och glad häst som vågat sig förbi brevlådan idag igen... :love: :bump:

Håller helt & fullt med! Och kommer osökt att tänka på Ulla Håkansson, som för ett bra tag sen (70-talet, tror jag) tog sig till dressyreliten på sin häst Ajax genom att träna på skogsvägar...:)
(Nä, jag är ingen dressyrryttare och kommer aldrig att bli - men jag tror hästen Ajax hade kul under träning!)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 820
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama