Hästar skrämdes av helikopter

Sv: Hästar skrämdes av helikopter

Ska man anmäla allt nu för tiden..
Ska man anmäla om en häst blir rädd för bärplockare också..

Ja, om de inte hade tillstånd för att flyga lågt......

Det ska ju annonseras i förväg, just för att djurägare ska kunna hålla koll på sina djur så att de inte blir skrämda.

Råkade ut för det förrförra sommaren, då ett plan som letade mineralfyndigheter strök över taket, då med en enorm ring under planet...
Hästarna på betet blev skrämda men tack och lov höll de sig kvar i hagen. Då är dom enormt tåliga i alla andra situationer, har heller aldrig haft problem vid ledningsinspektionerna, fast de går ju lite högre upp. Här handlade det om ca 15 m från marken.

Skulle hålla koll och anteckna tíder etc om det hände igen, enligt Luftfartsverket

Här skulle det inte funka med att gå ut med det tidigare då polisen flyger lågt var eller varannan månad för att hitta ungdomar som rymt från anstalten.

Visst tycker hästarna det är läsligt när helikoptern flyger över trä topparna för att kolla så man inte är någon som rymt men inget jag skulle anmäla.

De har flugit lågt i minst en vecka i området (kollar elledningarna). Själv hade jag precis släppt ut mina hästar i hagen när helikoptern kom flygande. Det var utannonserat att det skulle ske så även o någon skadat sig så hade det varit mitt bristande ansvar om hästarna slet sig och skadade sig på något vis (tog båda samtidigt). Eller så hade jag kunnat ha dem inne tills helikoptern passerade om jag ansåg att de skulle bli rädda med skaderisk.

Inget som är nödvändigt att polisanmäla, det var ju schemalagda undersökningar. Men kanske kan ryttarna själva meddela varandra via det kända forumet FBs alla säljarsidor var helikoptern är och snurrar för säkerhetskull.

Kan tycka att det är lite skillnad, och antar att polisen har den befogenheten och även tillstånd att göra det :laugh:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ett helikopterföretag ska betala skadestånd sedan en häst blivit skrämd av en lågt flygande helikopter utanför Nyköping.
Svar
1
· Visningar
758
Senast: Seabaz
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Trots att ryttaren viftade och skrek att skotern inte skulle komma närmare fortsatte föraren att köra. Till slut tappade hon hästen som...
Svar
0
· Visningar
553
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Händelsen har nu anmälts till polisen som vållande av kroppsskada. ... Källa / Läs mer...
2
Svar
27
· Visningar
2 157
Senast: skuggi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Polisen har fått in en anmälan om ofredande mot grupp. Vid två tillfällen ska en man ha skrämt ett sjuårigt barn, den ena gången så hon...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama