Hästar skadade vid NATO-övning

(Ridsport)
En häst flydde i sken och blev svårt skadad. Ett nydräktigt sto riskerar att förlora sitt föl. Det blev resultatet av att två amerikanska stridsplan på måndagen gjort en djupdykning över en hästgård i Unbyn.

Läs mer...

Sv: Hästar skadade vid NATO-övning

Men jävla IDIOTER!
Träna kan dessa krigsgalna amerikanare göra över sina gårdar där på andra sidan klotet!

De har ju fått tillåtelse att träna här av våran regering, så det kan vi knappast klaga på det.

Däremot ska de ju kanske inte flyga så lågt, men är hästarna vana så tvivlar jag på att de skulle reagerat på det. Mina gör iaf inte det.'
Dock är det mest helikoptrar över mina marker och då skakar ju inte allt som det gör av flygplanen.

Det är inte bara i strid krig är förödande. :grin: Satan vad jag skulle vara förbannad om jag var hästägaren.

Här flyger de där förbannade JAS planen titt som tätt, inga problem så länge de håller sig på normal höjd. Men en dag flög de så lågt att jag åkte efter min gamling hem, han var helt okontaktbar. Men då låg de så lågt att tillomed en annan blev halvdöv. Tror även det var nån som ringde upp de som är ansvariga den dagen eftersom de flög så lågt över husen.

Har varit med om detta, två JASplan som tog lågflygning över min gård (dessutom två varv), huset skakade, hörde ingenting, inte ens telefonsignalen när jag slängde mig på telefonen för att ringa till närmsta flygflottilj.

Normalt brukar de bara säga att de ber om ursäkt etc. Men, de är ersättningsskyldiga (men vad spelar det för roll när det gäller hästar), och måste egentligen förvarna om de skall göra lågflygning.

I de trakter där jag bor numera så var det någon pilot som gjorde lågflygning och bang med följd av att flera hus fick sprickor.

Lider med den som drabbats, det går så himla snabbt när de kommer och de försvinner lika snabbt igen och däremellan hinner mycket elände hända.

Tror de att det är någon j-a lekstuga här?! :mad:

Stackars hästägare, måtte det kosta rejält för dem att göra sådana här saker! Och som jag uppfattade det så "skylldes" det på flygplanet, felprogramerat eller vad sa de? Hurra, här ska inte sunt förnuft råda inte! :mad:

Det var inte jag som ringde men efter det så har det inte hänt igen iaf

Nej, jag förstod att det var någon annan som ringt.
Men jag trodde att även du ringt upp. Hade detta hänt mig så hade jag gjort det. Både för att gardera vid ev skadeståndbegäran och för att försöka förhindra ett upprepande.

LIA

Däremot ska de ju kanske inte flyga så lågt, men är hästarna vana så tvivlar jag på att de skulle reagerat på det. Mina gör iaf inte det.'
Dock är det mest helikoptrar över mina marker och då skakar ju inte allt som det gör av flygplanen.

Oavsett hur van hästen är vid vissa sorters flyg så är den knappast van vid detta.

Har själv en häst som i många år bott vid en flygplats och står ut med det mesta i flygväg, men inte med det som avviker från det vanligaste. T ex höll vi på att få något som såg ut som en polishelikopter i huvudet i höstas, eller i våras cirklade en helikopter över stallet i ett par timmar. Det gjorde min häst riktigt orolig trots att hon i vanliga fall inte bryr sig om flyg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 538
Senast: _Taggis_
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Norrbottens-Kuriren) Boden. En häst skadades svårt och en annan riskerar att mista sitt föl sedan två amerikanska stridsplan...
Svar
0
· Visningar
616
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Höglandsnytt) I samband med en Natoövning under måndagen flög två amerikanska stridsflygplan från F21 in över det lilla samhället...
Svar
1
· Visningar
727
Senast: noreen
·
Hästmänniskan Jag sitter i ett dilemma känner jag. Min dröm är att bli veterinär. Nu har jag hittat ljuset i tunneln, Polen. Jag kommer under vintern...
2
Svar
34
· Visningar
4 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka