Hästar rullar "fast" 7-8 ggr/natt ???

HannaZ

Trådstartare
Fick idag höra av en person att hon sett nån studie man gjort med travhästar där man monterat upp kameror och kommit fram till att hästarna rullade fast flera gånger per natt. Hon nämnde 7-8 ggr.

Nån som känner igen detta?

Sv: Hästar rullar "fast" 7-8 ggr/natt ???

Då får jag börja med at be dig definiera "rulla fast". Enligt min definition är det att hästen inte kommer loss/upp av sig själv, utan behöver hjälp. Men om den gör det flera gånger på en natt så måste definitionen vara en annan. Om inte någon är och hjälper hästen, men då skulle man inte behöva filma för att veta det...

Och sedan undrar jag om det skulle vara sensationellt/speciellt på något vis? Har hästarna visat några fysiska men av det? Åtminstone upplever de själva det inte som något problem om det händer flera gånger per natt och natt efter natt. Skulle hästarna anse det som ett problem skulle de inte våga rulla sig efter några gånger.

Då får jag börja med at be dig definiera "rulla fast". Enligt min definition är det att hästen inte kommer loss/upp av sig själv, utan behöver hjälp. Men om den gör det flera gånger på en natt så måste definitionen vara en annan. Om inte någon är och hjälper hästen, men då skulle man inte behöva filma för att veta det...

Och sedan undrar jag om det skulle vara sensationellt/speciellt på något vis? Har hästarna visat några fysiska men av det? Åtminstone upplever de själva det inte som något problem om det händer flera gånger per natt och natt efter natt. Skulle hästarna anse det som ett problem skulle de inte våga rulla sig efter några gånger.

Eftersom jag, som det framgår av mitt inlägg, inte själv läst studien så vet jag inte exakt vad de avsåg med rullade "fast" men jag förutsätter att det betyder att hästarna behövde kämpa lite/eller mkt för att komma upp men naturligtvis kan det inte ha behövt hjälp.

Personen nämnde nåt om skador men jag fattade det mer som att de handlade om snedheter, kanske lite hälta. Jag vet som sagt inte eftersom jag inte ens vet om "studien" existera.

Men att hästar skulle sluta rulla sig för att inte rulla fast låter ju rätt osannolikt, finns väl många historier om hästar som rullar fast ofta, och då på riktigt eftersom deras ägare vet om det.

Jag har kamera övervakning i stallet och absolut ingen uppfattning om att hästarna överhuvudtaget rullar runt 7-8 gånger per natt ?

Mia

SVårt att tro på det rent generellt, dvs att det gäller alla/de flesta hästar.

Min definition på rulla fast är när hästen rullar för nära vägg, och kommer för nära väggen för att enkelt ta sig upp. Och endera inte kommer upp alls utan hjälp, eller måste sparka/skjuta sig själv ifrån väggen kraftigt (vilket ger en stor risk för skador).

Under alla de gånger jag av en eller annan anledning vakat i stallet har aldrig någon häst ens 'rullat fast light'. De har förvisso inte rullat speciellt mycket alls, utan oftast lagt sig och rest sig utan 'rulla'. De kan ju dock 'lägga sig' fast eg med, utan att rulla, men inte sett det heller. Inte ens hos den häst jag hade som tre gånger på 10 år rullade såpass fast att han endera inte kom loss själv, eller kom loss men med mycket ansträngning och skador som resultat.

Så jag tror det är mer undantag än regel att de ens fastnar 'light' (dvs utan större besvär tar sig loss, men hamnar för nära väggen) om de bara har vettigt stora boxar. (Min som fastnade tre ggr gjorde det i STOR box dock, så boxstorleken är ju ingen garanti).

När jag haft nymålat/nykalkat etc så ytterst sällan man ser 'skrapmärken' ens från hovar på väggen. Däremot, genom åren så nu och då ser man att de varit och 'viftat' med benen på väggen, dvs de kan ha fastnat light. Men inga 7 - 8 ggr i månaden ens, än mindre per natt.

Att hästar rullar sig och kan fastna och/eller skada sig i boxen är ju inget nytt. Men hur vanligt det är vet jag inte. Men på den tiden jag delade stall med ett par landslagsryttare hade som standard att sätta på alla sina hästarna sådan täckesgjordar som förhindrade att hästen kunde rulla runt. Just för att minska risken för skador i boxen.

ja pappas gammel hade ju en stooor box men han rullade fast tre gånger och slog av griffelbenen i bak. Sen fick han ha överrullningsgjord

Har sett en sådan gjord och den kan nog vara bra om man har problem med att hästen rullar fast. Min gjorde det som ung men måste ha "vuxit ifrån" det. Han rullade till och med in i staketet på sommarbetet - flera gånger.. :o

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 371
Senast: qitis
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 331
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 339
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
11
· Visningar
617
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI