Hästar på grönbete

Sv: Hästar på grönbete

Köp dunkar också kör du dit dem med bil eller fyrhjuling.
Om det finns något hus i närheten så fråga om du kan få ta vatten hos dem. Det är värt att betala några kronor och köpa slang för det är jobbigt att köra vatten.
.

Det fann inget hus med vattenslang i närheten. Så det blir väl att köra dunkar då :p
Finns det 50 liters dunkar eller större? :confused:

Hjälp! Jag vet inte vad jag ska göra! Mina föräldrar vägrar köra dunkar med bilen, dom vill inte behöva göra någonting, och jag kan inte ta tom en halvmil själv! Jag måste lösa det här innan tisdag annars får jag inte ha hästarna i sommar :cry:
Har ni någon annan bra lösing? :confused:

Om du är omyndig så måste dina föräldrar ta ansvaret för hästarna. Tänk om något händer och de behöver veterinär, vad gör du då? Vem betalar?
Skaffa en stabil cykelkärra till vattnet istället för att köra dunkarna i bilen om de inte vill göra det.

Jag som har två hästar tycker att det enbart är bökigt med så stora kärl som 200 liter, jag har en murarbalja på 70 liter som vi byter vatten i varje dag istället. Vattnet blir snabbt äckligt i värmen så man bör byta ut vattnet och skura baljan varje dag.
:bow: I second that. Badkar är värdelösa, det blir bara äckligt och ett jätteprojekt att tömma, rengöra och fylla på. Mycket bättre att skaffa en rejäl balja.

Håller även med om att en cykelkärra nog är enda lösningen. En cykelkärra, tre 25-litersdunkar och en balja så har du din lösning, om än bökig. riktigt tråkigt att dina föräldrar inte vill hjälpa till, som sagt - är de medvetna om att de har ansvaret för hästarna?

1 km till betet kan man köra med skottkärra i värsta fall. Bara hoppas det inte är mycket uppför ;-)
Vill man så går allt även om det är lite kämpigt.
Håller med om badkaret också, köp en balja istället så du byter varje dag! Blir otroligt äckligt en varm sommardag med samma vatten flera dagar.
Lycka till!

:bow: I second that. Badkar är värdelösa, det blir bara äckligt och ett jätteprojekt att tömma, rengöra och fylla på. Mycket bättre att skaffa en rejäl balja.

Men, hallå! Man måste ju inte fylla hela badkaret. Vi vill göra rent karet varje dag och fyller bara så det blir "lagom". Svårt att beskriva, men vi vet ju hur mycket de dricker normalt och vi fyller lite till, så att det aldrig blir tomt även om det skulle bli kanonvarmt men inte så att det blir mer än en skvätt på botten över.

Fördelen med ett badkar är att man kan ha en propp i botten så det blir lätt att tömma och att plåten gör att vattnet håller sig svalare och därmed även mindre algbeväxt. Tycker även att emaljen är lättare att skrubba ren än plast. Sedan har det hänt att min ene gubbe vevat omkull plastbaljan (som de har på vintern, för då blir det för kallt i plåtkaret) men ett badkar fixar han inte att välta :grin:

Jag tycker du ska fjäska med dina föräldrar - byt med att du fixar diskmaskinen varje dag eller något. Vi hade typ 200 m till vattenkranen förra året - det var otroligt jobbigt och slitsamt att kånka och köra med skottkärra. Det slutade med att vi hade flera mindre dunkar och körde med bilen :cool:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 218
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 750
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 168
Senast: cf234k
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 920
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka