Hästar på grönbete

S

summerfruit

Hej! I sommar ska jag hyra två hästar från en ridskola. Dessa hästar har inte ätit gräs på ett helt år.
Jag har skaffat en hage intill vårat hus, där vi ska släppa dem på bete, som är ca 100 X 150 m, vi ska sätta upp elstängsel några dagar innan de kommer. Gräset i hagen är ganska högt och enligt min kompis är det mycket gult gräs.
Jag undrar om vi kan släppa dom där direkt eller om vi ska gränsa av hagen till en början och om de måste få hö de första dagarna?

Jag undrar också hur mycket elstängsel (ungefär) kostar per meter? :)

Sv: Hästar på grönbete

Du bör vänja in hästarna försiktigt på gräs så det bästa är om du kan få med det hö de tidigare ätit av så att det räcker minst en vecka, helst längre och gränsa av hagen.
Vad elstaket kostar beror helt på vad du vill ha. Det billigaste är att köpa plaststolpar men tänk på att du behöver vanlig trästolp också i hörnen och några på sidorna annars blir det ostadigt. Det brukar fungera med fyra-fem plaststolpar och sedan en trästolpe osv. Nu var det några år sedan jag köpte så kolla på lite olika sidor och affärer vad de har för alternativ. Nordpost har bra elaggregat som inte är alltför dyra och som är bra. Ring dem gärna så får du bra hjälp med vad för aggregat du behöver. De har stolp och tråd också.

Tänk bara på att betet i den hagen inte kommer räcka långt för 2 hästar så du lär behöva mer mark

... eller tillskottsfodra när betet tryter!
Hur många kvadratmeter äter en häst på sju veckor? Hagen är ju ca 10 000 kvadratmeter..
Har ingen erfarenhet egentligen av detta område men jag kommer få hjälp när det börjar närma sig, men hagarna måste jag fixa själv. :)

Är "hagen" inte använd förra året? Inte klippt/putsad?
// Linda

Nej det är den inte. Det är lite sånt jag undrar, vad ska jag tänka på? Förr, förra året gick det kor där. Gräset är ganska vildvuxet just nu, men detta kanske gör att det blir svårare för hästarna att äta för mycket till en början, då det är ganska gult gräs. Eller borde det klippas/putsas?
Hjälp, har jättedålig koll på sånthär! Men jag kan få hjälp, ville bara kolla lite tips här först :)

Det är en lite ängsblommor där, är det något jag borde se upp med?

För det första så om det blir högt gräs i hagen innan man släpper hästarna så kommer dom att trampa ner en hel del. Ner trampat gräs äter inte hästar så då blir det genast mindre bete. Finns det sedan mycket gammalt visset gräs i botten kvar från förra året så tar det och bort en del av det gräs som hästarna äter av.
Så vad du ska göra med hagen beror lite på när du kommer att släppa hästarna där. Egentligen hade den mått bra av att slås så att gräset kom upp jämt över hela ytan. Men då skulle det nog redan ha gjorts plus att det man slog av skulle ha tagits bort för att det skulle bli bra bete till hästarna.

Blommor som inte får finnas i ett bete är först och främst Stånds men det finns också andra växter som är mer eller mindre önskvärda. Det enklaste är om du försöker artbestämma de som finns och slår upp varje växt för sig.

Högt gräs=ofta näringsfattigt (är som näringsrikast när det precis växer upp)
Gult gräs= dålig "smakbarhet"
Av de anledningarna är inte hästar överförtjusta i sådant bete så därför räcker det inte lika länge som ett välskött grönt bete med kortare strån.
Skulle tippa (ren gissning) att det räcker 3 veckor högst, utan tillskottsfodring.

Du bör invänja hästarna på gräs i minst 10 dagar för att magen ska ställa om. Det bästa är då att de kan gå i rel. gräsfattig hage (gärna den de står i nu om det finns möjlighet) och vänjas för hand eller gå i gräshagen successivt längre tid, tex nån timme per dag.

Helst ska ni putsa till betet och klippa ner gräset en tid innan hästarna kommer så gräset hinner växa till sig lite.

Hur väl hästarna funkar på betet utan tillskottsfoder kan ingen uttala sig om förrän de känner hästarna och har sett betet. Kanske räcker det i 3 veckor, kanske räcker det i 3 månader. Det beror helt på hur lättfödda hästarna är och hur man sköter betet. Du kanske får stängsla av till en liten hage i 1-1.5 vecka (efter 3-4 veckor) och låta gräset växa till sig lite innan du släpper ut dem igen. Men det får ni ju ta som det kommer. Blir hästarna feta som tunnor räcker betet gått och väl.

Hur många kvadratmeter äter en häst på sju veckor? Hagen är ju ca 10 000 kvadratmeter..

Min travare och shettis (med betesbegränsare) åt upp en hage på ca 1½ hektar (15 000 kvadratmeter) på 2 veckor.
Om dom äter fort eller långsamt vet jag inte, men kanske kan vara kul att veta hur lång tid det tagit för andra. Självklart hade jag flertalet stora hagar att växla mellan.

Har ingen erfarenhet egentligen av detta område men jag kommer få hjälp när det börjar närma sig, men hagarna måste jag fixa själv. :)

En tumregel vi fick lära oss var att bete bör vara ca en hektar/häst. Det är ju ett lite luddigt mått dock då det ju beror på tiden de ska gå i hagen, vad det är för hästar och vad som växer i hagen.

Låter rimligt. Vi hade 3 hästar på ca 1 hektar en gång. 1 litet halvblod, stort halvblod och en jääättestor varmblodig travare. Dom renskrapade hela hagen på knappt 2 veckor. Gräset i den hagen var jättefint, tät svål och bara grönt och skönt, absolut ingen misskött lägda...dom äter fortare än vad man tror. Men i och för sig så betar ju hästar drygt 18 timmar/dygn om tillfälle ges..så då kan man ju tänka att det går åt lite gräs.

Jag undrar också hur mycket elstängsel (ungefär) kostar per meter? :)
Per meter är svårt att säga för som skrivet innan beror det vilken typ av staket man vill ha.
Men en stolpe beroende på material, längd och den är ny eller begagnad kommer att kosta mellan 10 till 50 kronor per styck. Vi har i vår "lilla" vinterhage, som är något större än den ni ska ha, har vi tre meter mellan stolparna. Man kan ha längre med till en ny hage med nya hästar hade jag inte rekommenderat att man har längre än max fyra meter mellan stolparna. Så om jag räknar rätt efter de mått som du har angett kommer det att gå åt cirka 125 stolpar. Om det är trästolpar så kommer det till kostnad för isolatorer ett fästa eltråden i. De flesta plaststolpar har det inbyggt i sig redan från början.
Nästa bit blir vilken tråd ni ska ha och där finns otroligt stora variationer i pris beroende på kvalité, så det går nog inte att säga vad det kostar ens på ett ungefär. Lite vad kostnaden blir beror ju också på hur många trådar ni tänker sätta. Har sett häststaket med allt från en till fem trådar.
Ni kommer också att behöva en grind av något slag för att komma in och ut ur hagen. Det kan ju vara allt från att man sätter handtag på eltrådarna till att man har en "riktig" grind. Skulle tro att ett något så när bra staket runt den biten ni har i material kostar mellan 3 till 5 tusen.

Till sist men inte minst så behöver ni ju ett el aggregat för att få ström till hagen och ordentligt jord till det så att det håller staketet med ström även om det blir en torr sommar.

Låter rimligt. Vi hade 3 hästar på ca 1 hektar en gång. 1 litet halvblod, stort halvblod och en jääättestor varmblodig travare. Dom renskrapade hela hagen på knappt 2 veckor. Gräset i den hagen var jättefint, tät svål och bara grönt och skönt, absolut ingen misskött lägda...dom äter fortare än vad man tror. Men i och för sig så betar ju hästar drygt 18 timmar/dygn om tillfälle ges..så då kan man ju tänka att det går åt lite gräs.

Våra går 3 st på en dryg ha och den räcker hela sommaren om det inte blir extrem torka. Vi har andra hagar att växla med vid behov.

Hej igen! Nu har det blivit en stor skillnad och det är att hästarna är "inbetade" redan´. Tycker ni att detär en bra ide om jag har en hage på ca 2 hektar och bara använder en hektar i taget? :)

Vi ska ha vatten i kar på ca 200 liter där. Hagen ligger kanske 1 km från vårat hus, så har ni någon bra ide på hur man skulle kunna fylla på vatten? :)
Det låter lite jobbigt att köra hinkar :crazy:

Större dunkar? Hagen kanske är nära något hus där ni kan få "köpa vatten"
och koppla vattenslang? Räkna med att det blir lätt smutsigt på sommaren, diskborste är bra att ha så ni kan rengöra när ni sköljer ur :)

Hej igen! Nu har det blivit en stor skillnad och det är att hästarna är "inbetade" redan´. Tycker ni att detär en bra ide om jag har en hage på ca 2 hektar och bara använder en hektar i taget? :)

Vi ska ha vatten i kar på ca 200 liter där. Hagen ligger kanske 1 km från vårat hus, så har ni någon bra ide på hur man skulle kunna fylla på vatten? :)
Det låter lite jobbigt att köra hinkar :crazy:

Jag tycker att det låter som en bra ide att växla mellan hagarna :)

Köp dunkar också kör du dit dem med bil eller fyrhjuling.
Om det finns något hus i närheten så fråga om du kan få ta vatten hos dem. Det är värt att betala några kronor och köpa slang för det är jobbigt att köra vatten.
Jag som har två hästar tycker att det enbart är bökigt med så stora kärl som 200 liter, jag har en murarbalja på 70 liter som vi byter vatten i varje dag istället. Vattnet blir snabbt äckligt i värmen så man bör byta ut vattnet och skura baljan varje dag.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 218
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 750
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 168
Senast: cf234k
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 920
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka