Hästar och hundar med jaktinstinkt

S

Sveipur

Jag har en liten Parson Russelhane på lån sen en knapp vecka tillbaka. Idag skulle jag för första gången prova att ha honom lös en liten stund, eftersom han måste få rasa av sig. Jag gick långt bort från bilar och katter och släppte honom på en äng och det gick jättebra. Han kom när jag kallade på honom.

Efter ett tag kommer dock mina hästar springande i en rasande fart, i en närliggande hage, när de får syn på honom. De skuttar runt i uppslupna lekrace. När hunden får syn på hästarna rusar han in i hagen och efter dem. Ömsom jagar hästarna honom och vice verca. Både hästar och hundar ser ut att ha jättekul. Detta vore ju toppen om det funkade, eftersom två av hästarna behöver gå ned i vikt och hunden behöver få leka av sig. Mina korpulenta islänningar svävade fram i hagen som värsta dressyrhingstar.

MEN naturligvis envisas hunden med att springa i haserna på hästarna, som kickar bakut rejält. Mina hästar som jag haft i 10 år har aldrig lyft ett ben mot en människa eller häst. En liten spark och sen finns ingen hund mer.

Hästarna har varit väldigt nyfiken på hunden under veckan. De är i viss mån vana vid hundar och de har inte sparkat mot någon tidigare vad jag vet, men de har inte varit små ettriga terriers heller.

Hunden har så vitt jag vet aldrig träffat hästar tidigare. Hur gör ni andra hästmänniskor som har såna här ettriga jagande hundar? Som det känns nu kommer jag inte våga släppa honom i närheten av hästarna mer.

Min absoluta ögonsten av hästarna verkade dessutom svartsjuk. Vi har en väldigt nära relation efterom han är lite utstött av de andra hästarna. Han har alltid uppvisat en mycket vänlig attityd till alla levande varelser. Nu gjorde han utfall mot hunden när det var i närheten av mig.

Nå, är jag sjåpig eller bör jag hålla honom borta från hästarna?
 
Sv: Hästar och hundar med jaktinstinkt

Hur gör ni andra hästmänniskor som har såna här ettriga jagande hundar?
Ettriga och ettriga, har vi väl aldrig haft några. Det är ganska normalt för hundar att tycka att det är kul att jaga hästar.
Gör hagen till förbjudet område, med eller utan hästar i.
 
Sv: Hästar och hundar med jaktinstinkt

Hur gör ni andra hästmänniskor som har såna här ettriga jagande hundar?
Det kommer att ge sej det där. Det är lite av nyhetens behag tror jag. Själv hade jag en JRT som jättegärna vallade hästarna, och svärfars boskap också för den delen. Hästarna vänjer sej vid hunden också och kommer snart att inte ens tycka att han är intressant.

Min absoluta ögonsten av hästarna verkade dessutom svartsjuk.
Hästar kan inte känna avundsjuka som vi människor kan. Dock kan han ha varit konfunderad och lite rädd, men avundsjuk var han inte.

Nå, är jag sjåpig eller bör jag hålla honom borta från hästarna?
Jag tycker inte att du är sjåpig, hästar är starka djur och en JRT kan vara lagomt jobbig att ha med att göra ibland. Dock tycker jag att du ska träna hunden till att vara med i stallet, vid hagarna osv utan att jaga hästarna. Felet du gjorde var att du lät honom jaga hästarna från första början. Det är inte roligt att ha en hund som inte fungerar med resten av "familjen" på gården. Klart att hunden ska få vara lös om du har kontrollen på honom, men han ska inte få jaga hästarna. En dag blir en häst rädd och spränger staketet i hagen, en dag kanske hunden får en spark. Lika bra att lära hunden att hästar är roliga, men man får inte jaga dem.
 
Sv: Hästar och hundar med jaktinstinkt

Det kommer att ge sej det där. Det är lite av nyhetens behag tror jag. Själv hade jag en JRT som jättegärna vallade hästarna, och svärfars boskap också för den delen. Hästarna vänjer sej vid hunden också och kommer snart att inte ens tycka att han är intressant.

Hästar kan inte känna avundsjuka som vi människor kan. Dock kan han ha varit konfunderad och lite rädd, men avundsjuk var han inte.

Jag tycker inte att du är sjåpig, hästar är starka djur och en JRT kan vara lagomt jobbig att ha med att göra ibland. Dock tycker jag att du ska träna hunden till att vara med i stallet, vid hagarna osv utan att jaga hästarna. Felet du gjorde var att du lät honom jaga hästarna från första början. Det är inte roligt att ha en hund som inte fungerar med resten av "familjen" på gården. Klart att hunden ska få vara lös om du har kontrollen på honom, men han ska inte få jaga hästarna. En dag blir en häst rädd och spränger staketet i hagen, en dag kanske hunden får en spark. Lika bra att lära hunden att hästar är roliga, men man får inte jaga dem.

Hm, jag lyckas inte med tekniken att citera dig när du har citerat mig. Hur sjutton gör man :confused: .

Ja, jag tror också att det är nyhetens behag, men frågan är om hunden lever tills dess dvs om han hinner bli sparkad innan.

Inte avundsjuka, men väl något åt svartsjukehållet. Jag har vid många tillfällen sett hästar mota bort andra hästar som velat närma sig deras bästis i hagen.

Mina hästar var absolut inte ett spår rädda. Däremot oerhört nyfikna. Men någon annan häst kan ju mycket väl bli skrämd av honom och det vill jag naturligvis inte.

Ja, felet var att jag "lät" honom jaga hästarna. Det var som sagt första gången jag släppte honom lös och när vi var en bit bortanför hagen kom han när jag kallade på honom, men när han fick syn på hästarna som började "racea" och showa i hagen, fanns jag inte längre :( .

Tidigare har han fått följa med till hagen kopplad och inte fått komma närmare hästarna än max en meter.

Tack för att du inte tycker jag är sjåpig ;)
 
Sv: Hästar och hundar med jaktinstinkt

Min terrier ogillar hästar i allra högsta grad... Hon har nämligen blivit riktigt illa sparkad en gång. Hon trodde på Terriervis att hon var oövervinnelig och skulle nafta nordisstoet i hasen.... *Tjong* en riktig stjärnsmäll rätt i planeten på terriern...

Direkt efter sparken blödde terriern ur nosen en stund och hon gick snett och stelt ett bra tag efter det.

Hur som helst så hade hon lika gärna kunnat dö på kuppen. Det är nu 7 år sedan och hon ogillar fortfarande hästar. Hon vägrar att komma närmre än 15 meter...

Övriga hundar som inte blivit "vaccinerade mot hästar" på det viset och som visar för mycket intresse för hästarna avdresseras av mig nu för tiden. Det är för stora risker när hästarna skall sköta den saken.
Mitt nuvarnad sto tycker inte om hundar... hon angriper dem direkt om hon får chansen. Hon både sparkar och hugger om tillfälle ges. Jag har sett henne jaga rävar ur hagen och en och annan älghund har gått på pumpen här när de trott att de hittat fina älgar under jakten. :angel: Faktum är att grannen lärde sin älghund att ge fanken i hästar med hjälp av den hästen.

Nu för tiden har jag inte hundarna med mig när jag håller på med hästarna. Hundar har sin tid och hästar har sin tid.
 
Sv: Hästar och hundar med jaktinstinkt

Övriga hundar som inte blivit "vaccinerade mot hästar" på det viset och som visar för mycket intresse för hästarna avdresseras av mig nu för tiden.


Och hur gör du då? Jag har nyss övertagit en ettårig schabrador som inte haft någon kontakt med hästar förut. Han är mkt osäker i deras sällskap även om han är kopplad och hästarna är i hagen. Han alternerar mellan att lägga sig sig ner på marken eller skäller.
 
Sv: Hästar och hundar med jaktinstinkt

För det första så uppmuntrar jag inte hundarna att ta kontakt med hästarna. Jag vill att hundarna helt enkelt skall strunta fullständigt i att det finns hästar närvarande. Jag tränar i närheten av hästarna. Så fort hunden visar intresse så antingen avleder jag intresset eller så korrigerar jag hunden... -"Nej! den får inte intressera sig"..

Exakt vilka metoder jag använder mig av är olika från hund till hund. Vissa hundar kräver lite tuffare tag för att tappa intresset, och vissa hundar räcker det med att avleda och sen berömma när de inte bryr sig.

Målet med träningen är alltså att få hunden helt och hållet likgiltigt inställd till hästar.
 
Sv: Hästar och hundar med jaktinstinkt

Ettriga och ettriga, har vi väl aldrig haft några. Det är ganska normalt för hundar att tycka att det är kul att jaga hästar.
Gör hagen till förbjudet område, med eller utan hästar i.

Jag har dvärgschnauzer och beauceron och har aldrig någonsin någon enda gång varit med om att de jagat hästar.

Vare sig hästarna springer eller inte.

Jag tror att om en hund jagar hästar beror det på en kombination av rastyp och ovana vid hästar.

Det är nog lättare att vänja en valp vid att inte jaga än en vuxen hund .
 
Sv: Hästar och hundar med jaktinstinkt

Jag har tyvärr sett en olycka med dödlig utgång när en liten hund blev ihjälsparkad av hästen som han nog egentligen bara lekte med.

Så se upp.
 
Sv: Hästar och hundar med jaktinstinkt

Jag har dvärgschnauzer och beauceron och har aldrig någonsin någon enda gång varit med om att de jagat hästar.
Jag skrev inte att alla hundar tycker det är kul, men det är inte bara
ettriga jagande hundar
som jagar hästar. Jag har också en hund som inte finner någon glädje i att jaga hästar och aldrig gjort. Det räcker med fåglar :D

Jag tror att om en hund jagar hästar beror det på en kombination av rastyp och ovana vid hästar.
Det kan jag inte helt hålla med om, klart att hundar med mkt jakt i gör det med större frekvens eller vad man ska säga, men det är långt ifrån enda anledningen.
Gamla dalmatinern pep in i hagen så fort man vände ryggen till och hästarna fanns på gården långt innan hon kom dit. Hon blev noggrant "invand" som valp. Mor min hade tänkt ha henne med på ridturer i skogen (ska ju ligga ju naturligt hos en dalmis) men så blev inte utfallet kan jag säga. En knäpp arab vande sig inte heller vid hunden, snacka om cirkus när hon tog sig in i hagen!

allmänt: hästar är "knäppa" :p djur och man vet inte vad de tar sig till. Trodde min häst var så hundsäker han kunde bli tills ena hunden en dag spatserade förbi hagen helt lugnt, det slår runt för honom och han hoppar över 1.20m staket i vintertäcke och 50 cm snö därefter skenar 300 m och klyver nästan skallen på hunden i förbifarten!

För sjåpig kan man nog aldrig bli när det gäller lösa hundar tillsammans med hästar!
 
Sv: Hästar och hundar med jaktinstinkt

Ja det har du rätt i att för försiktig kan man ju aldrig vara och det är klart att man aldrig kan lita till 100% varken på en häst eller en hund.
 
Sv: Hästar och hundar med jaktinstinkt

Jag har tyvärr sett en olycka med dödlig utgång när en liten hund blev ihjälsparkad av hästen som han nog egentligen bara lekte med.

Så se upp.

Ja, det ska jag verkligen göra. Tack för era svar.
 
Sv: Hästar och hundar med jaktinstinkt

Jag tror att om en hund jagar hästar beror det på en kombination av rastyp och ovana vid hästar.

Det är nog lättare att vänja en valp vid att inte jaga än en vuxen hund .

Jag visst har vissa raser oändligt mycket mer jaktinstinkt än andra.

Jag har haft en strävhårig jakttax (med pappa som var nordisk jaktchampion) men han var inget, mot denna lilla Parson Russelhund. han är helt fixerad vid att jaga katterna och att jaga hästar var tydligen också en höjdare.
 
Sv: Hästar och hundar med jaktinstinkt

Nu för tiden har jag inte hundarna med mig när jag håller på med hästarna. Hundar har sin tid och hästar har sin tid.

Lite trist är det ju att inte kunna kombinera. Mina hästar går en bit bort på lösdrift och det blir minst en 45 minuters promenad för jycken när jag matar hästarna. Får väl binda honom utanför hagen, men det är inte så roligt när han sitter och skäller (ja det blir nästa projekt att ta i tu med).
 
Sv: Hästar och hundar med jaktinstinkt

Lite trist är det ju att inte kunna kombinera. Mina hästar går en bit bort på lösdrift och det blir minst en 45 minuters promenad för jycken när jag matar hästarna. Får väl binda honom utanför hagen, men det är inte så roligt när han sitter och skäller (ja det blir nästa projekt att ta i tu med).

Trist... ja kanske.... Jag tycker dock att det är skönt... När jag jobbar med hästarna så vill jag ha 100% koncentration på dem. Jag varken vill eller behöver ha ögon i nacken för att se vad hunden/hundarna håller på med.

Samma sak när jag jobbar med hunden... koncentration på den utan att jag samtidigt behöver ha koll på hästen.

Jag har hästarna hemma på egen gård. När hundarna är rätt tränade i att inte alls bry sig om hästarna så får de gå lösa på gården när jag håller på med hästarna. Unga hundar som har lite svårt att släppa hästarna tränas först i att inte bry sig om hästar innan jag låter dem gå lösa.

Inga lösa hundar i hästhagen... Utanför helt OK men inte inne i hagen.
Innan jag är helt säker på att hundarna är avdresserade från häst så får de lov att sitta i hundgård eller inne när jag jobbar med häst.

Mina hundar är för värdefulla för mig för att jag vill riskera att de skadas eller dödas av en häst.
 
Sv: Hästar och hundar med jaktinstinkt

Trist... ja kanske.... Jag tycker dock att det är skönt... När jag jobbar med hästarna så vill jag ha 100% koncentration på dem. Jag varken vill eller behöver ha ögon i nacken för att se vad hunden/hundarna håller på med.

Klart man ska ha hundra procent fokus på hästarna när man "jobbar" med dem. Jag ville ju bara kunna ha med hunden när jag kastar till dem hö.
 
Sv: Hästar och hundar med jaktinstinkt

Inte avundsjuka, men väl något åt svartsjukehållet. Jag har vid många tillfällen sett hästar mota bort andra hästar som velat närma sig deras bästis i hagen.
Det är för att skydda fölen, inte för någon annan anledning än rent beskydd mot en svagare individ. Hästen känner ingen form av svartsjuka - jag lovar!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 188
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik Hypotetisk frågeställning, jag har funderat på det här ett tag. Om en hund skrämmer en häst, så skada uppkommer på någon/något, vems är...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 401
Senast: citrus
·
Hästvård Min häst är skadad. Igen. Alla reagerar och säger att "nu får det väll räcka för er",för det är verkligen något hela tiden. Inte ens...
Svar
5
· Visningar
4 867
Senast: Fibusen
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är i hundköpartagen och postade ett inlägg här nyligen där jag fick lite input kring era erfarenheter av olika raser. Vi har...
Svar
19
· Visningar
3 805
Senast: Turelur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp