Hästar med magsår

P

Poetry_princess

Läste just en artikel på Aftonbladet Ridsport om det här. Hade aldrig hört talas om det tidigare - att hästar kan drabbas av magsår och att det är relativt vanligt också! Orsakerna var också detsamma som hos människor: stressigt liv och dåliga foderrutiner. Tävlingshästar var mest drabbade.
Har någon av er någon erfarenhet av detta??

Främsta orsaken tycks välan vara för lite grovfoder - helt fel för en gräsätare som ska tugga i sig mat uppåt en 18 timmar per dygn och dessutom en betydande orsak till stress, eftersom hästen förhindras att utföra sitt naturliga beteende.

Min enda erfarenhet av det var när jag hade en längre praktik på ett djursjukhus. Där gjorde de en hel del gastroscopier av framför allt travhästar. Har hört att löphästar (travare och galoppörer) ofta kan drabbas av magsår och att de i löpstall många gånger använder medel som ex. FiberPlex för att hålla en sund tarmflora.

min häst har precis fått diagnosen med lindrig magsår.
dom gjorde gastroskopi på henne och hittade 2 st småsår, men inget dom skulle medicinera.
Men det stog att jag gärna skulle ge henne linfrö och någon sorts fil med aktiv bakteriekultur!

Anledningen till att hon fått magsår beror antagligen p.g.a. medicinering
för halta med läkemedlet Finadyn!

:devil:Mia

Eftersom jag har min hast in pa klinik for stor utredning ang. nagot som vi annu inte vet vad det ar sa laser jag mycket pa natet.

Jag har hittat mycket info om bla magsar.

Jag har sjalv ett halvblod men har last mycket pa www.travsport.se
under fliken hastveterinar. Dar finns en faktabank och aven forskningsinfo.
en annan sida som behandlar amnet magsar ar

http://w1.231.telia.com/~u23107148/mage.htm

och

http://www.boehringer-ingelheim.dk/Web/Boehringer+Ingelheim+Danmark/Animal+Health+++svensk/S%E4llskapsdjur/Handelsvaror/Pronutrin

och manga manga mer sidor

Jag laser for att lara men givetvis provar jag inte utan rad fran veterinar. Jag tankte om du var intresserad av att ha lite att lasa. Den sista sidan ar ju info om ett lakemedel men om du bortser fran det sa ger den info om magsar.

Förmodligen så är det så att tävlingshästarna KOLLAS upp i mer utsträckning än hobbyhästen, hästar får väldigt lätt katarr/sår i magslemhinnorna...kan räcka med att ge penicillin så har man det..otillräckligt med grovfoder, kolik, stress.....det behöver inte ens "synas" på dom att dom har det.

Inte roligt alls. :(
Linfrö är väldigt bra eftersom det ju smörjer både mage och tarmar. Filen du skrev om måste väl vara A-fil, och det är också jättebra för lilla magen.

Hoppas att det löser sig för din pålle. :)

Jag tror inte stt man kan skriva att det är främst travare och galoppörer som får det. Det indikerar påatt det skulle ligga i rasen, det ligger ju snarare i att dessa hästar utsätts för extrema förhållande när det gäller stress, utfodring mm. Och detta måste ju sannolikt även gällar tävlingindivider som tävlar inom hoppning dressyr :confused: Travar eller fullblod som aldrig tävlat eller tränats för tävling tillhör troligen inte riskgruppen för magsår
Samt tror jag det stämmer som någon skrev att travare och galoppörer är de raser som mest kollas för magsår, det är nog inte många ridskolehästar som kollats för magsår...

Jag har aldrig påstått att det är FRÄMST travare och galoppörer som får magsår. Det var bara ett exempel. Givetvis gäller det ALLA hästar som utsätts för mer stress än normalt, däribland även "vanliga" tävlingshästar.
Det jag berättade om var att jag under min praktik mest såg travare gå igenom dessa undersökningar, därav inte sagt att det var enbart travare.

Travar eller fullblod som aldrig tävlat eller tränats för tävling tillhör troligen inte riskgruppen för magsår

Nä, det förstår väl jag med och det har jag heller aldrig påpekat. Klart att det gäller hästar som utsätts för mycket stress.

Tror att du har missuppfattat mitt inlägg totalt, för riktigt så korkad är jag faktiskt inte. :)

"Det är inte ovanligt att hästar kan få magsår. Hos tävlingshästar kan frekvensen vara så hög som 80%. Det drabbar i de flesta fall i övergången mellan blindsäcken och magsäckens fundusdel. En av orsakerna kan vara att hästar som utfodras sällan och som snabbt äter upp fodret står långa perioder med tom magsäck. mycket sur magsaft kan då skvalpa upp mot den körtelfria slemhinnan som inte skyddas av något slemlager och som därför är känslig för syrapåverkan. Stress i samband med tävling, träning och transporter kan vara en bidragande orsak" -professor Göran Björnhag, SLU. Hade honom i min kurs om husdjurens fysiologi... :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 883
Senast: mars
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 086
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
912
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka