Hästar med god prognos efter ledinfektion sökes!!!

Sv: Hästar med god prognos efter ledinfektion sökes!!!

Håller tummarna allt jag orkar!! Det mest jobbiga är som jag minns det att slitas mellan hopp och förtvivlan... :crazy:

jamenvisst är det så!
nu undrar jag hur länge man måste hålla andan efter antibiotika utsättningen? sista dosen måndag kväll och fortf feberefri och rör sig allt bättre.
är faran över snart??

*lånar egen knapp*

skatan nu förklarad infektionsfri av strömsholm!!:banana::bump::banana::bump:

forts rörelse och rehabilitering samt betäckning står på sommarschemat!
känns overkligt, otroligt och fantastiskt!!

tack!
vill forts att rapportera i tråden då jag själv hade hjälp av att läsa om andras erfarenheter när skatan insjuknade.

dagens rapport är att hon nu går på bete med kompis, är seminerad och hon rör sig besvärsfritt i alla gångarter. hon är pigg och glad och planen är att gå på betet tom augusti för att sedan sakta sättas igång.

Härligt att allt har gått vägen!!!

Min lilla tjej fick ett sticksår in i hasleden när hon var 5 månader.. ordentlig infektion som inte vill ge med sig. Opererades sövd 1 gång och det gick mycke bättre än väntat. Fick oxå oddsen att till 70% så skulle hon bli helt återställd. Och efter 6 månaders box vila med massor med promenader och massor med omvårdnad så röntgade jag henne när hon fyllde 1 år. Vet hade tidigare sagt att det garanterat skulle finnas lösa benbitar som troligtvis måste plockas bort. Men icke sa nicke.. allt såg så fint ut. Endast en yttepytte förändring på leden som var för liten för att göra nått åt. Tänker röntga henne igen när hon blivit riden en stund så hon inte får pålagringar, annars är hon helt återställd!!! :laugh:

Hej!
Jag har just fått hem min från Skara så jag återkommer när jag får en prognos. Återbesök om 14 dagar, innan dess får jag väl försöka att inte fundera för mycket på huruvida det verkar finnas fler här med dåliga erfarenheter än goda. Hon blev ju spolad stående och sen 6 dagar på antibiotika efter sårskada och infektion i hasleden. Du har säkert redan fått någon uppdatering av Disa men jag hör iaf av mig, det kan ju vara skönt med kontakt med någon som varit i samma situation.

skönt att din häst är hemma igen och att den inte behövde spolas flera gånger!
är lång antibiotikabehandling har det fått/får?

håller tuumarna för din häst!

ja, det har varit en otrolig resa med en tapper häst:love:
om betäckningen går som den ska får nog bebis heta något med mirakel tror jag:laugh:

Hon har fått 6 dagars iv-antibiotika och 3 dagars muskulärt, men jag får en dos kvar så jag tänkte ringa o kolla om det inte är lika bra att ge henne en dag till. Det är iaf skönt att ha henne hemma men hon har gått ner i vikt synbart på en vecka o det lär ju dröja innan det vänder :S

Mirakel tycker jag låter som ett passande namn, det fungerar väl nästan oberoende av könet!

Idag fick jag iaf höra om en till häst som klarat sig utan bestående men efter en ledinfektion så det är väl bara att fortsätta att hoppas och hålla tummarna ett tag till... Risken att tummarna växer fast kanske man kan ta om det funkar ;)

Åh, vad roligt höra att det gått bra med din häst oxå! Det är tungt men man upptäcker hur glad man är för sina hästar i sådana här situationer oxå. Här fungerar det fortfarande toppen o nästa helg är det tävling igen! Lycka till nu o hoppas att det går vägen utan problem i framtiden!

Nu har vi varit på återbesök!
Hasleden såg tydligen fin ut, enligt mig är hon ju svullen men enligt vet var det inte alls så farligt. Hon visar en svag hälta i trav men även detta verkade vara bra i jämförelse med "normalfall".
Däremot såg röntgenplåten på den eventuella griffelbensfrakturen sämre ut idag än för 3 veckor sedan så antagligen får vi operera bort denna :( Hon ska röntgas igen om 3 veckor för att se vad som hänt med "fliken", troligen kommer den börja stötas ifrån benet och bli en lös benbit istället för att läka samman så då får blir det op. För att avsluta med en god nyhet så verkar jag iaf kunna sluta oroa mig för en senskada på samma ben :P

låter ändå postitivt i mina öron:laugh: en lös benbit är ju en liten åtgärd, om det kommer behövas.
skatan är nu helt ohalt i alla gångarter och skall dräktighetskollas imorgon och förhoppningsvis släpaas med stora flocken så fort det går beroende på dräktigheten.
skall bli så spännande att sätta igång henne senare i augusti, det är ju inte förrän då man får definitvt kvitto på hur det gått...

jag tror och hoppas innerligt att din häst blir helt återställd!

skatan dräktig :bump:och släppt på bete med stoflocken. allt ser bra ut. nu skall vi båda föröska ha en så normal sommarmånad som vi kan med utevistelse dygnet runt, vila och återhämtning:laugh:

Ja själv fick jag en box/sjukhagehäst igår... precis vad man vill ha på sommaren, framförallt på en 2 åring som är av det tunnare slaget, han behöver verkligen allt bete han kan få!!

men vad trist! hur går det för din 2-åring?

skatan är forts dräktig och nu har jag börjat rida! behöver såklart sättas igång med korta pass men samtidigt muskla då hon är tunn så det blir en utmaning. men trevlig sådan!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka