Hästar med god prognos efter ledinfektion sökes!!!

Sv: Hästar med god prognos efter ledinfektion sökes!!!

Hej!
Här kommer jag med en glad uppdatering!
Var på återbesök idag och vi slapp operera griffelbenet, blev inga lösa fragment iaf! :) Hasleden ser jättefin ut, hon har en liten galla från ingångshålet när de sprutade leden men förutom det är leden torr o fin. Idag inga böjprovsreaktioner så nu fick vi ordinationen "avsluta smekmånaden" och kör igång som vanligt! Jag har ju skrittat 1,5 månader o joggat de senaste 3 veckorna. Idag blev det både arbetstrav o galopp och det kändes jättebra! :)

Så bra, och tvååringen här är ohalt och allt ser bra ut här oxå!!

Jag har en 1-åring (drygt) som jag fick köra till Helsingborg i mitten av juli. Där konstaterades infektion i höger bakknä (var inne i leden). Prognosen var mycket dålig... Han har titthålsopererats 2 gånger för att få rent i leden, gått på diverse olika antibiotika eftersom de inte hittat "rätt" bakterie på odling och varit ordentligt halt.

Efter 2,5 veckor fick han komma hem (mager och knotig) med en hälta i skritt på 1 grad och har sedan dess stått i box eller boxhage.

Efter 2 återbesök och 2 IRAP-behandlingar så börjar han bli häst igen. Muskularturen börjar komma tillbaka (han har varit väldigt sned i bakdelen), han rör sig nästan helt rent i skritt, han är pigg och busig och om 1,5 vecka ska han få bli häst igen och gå i stor hage:-).

Nu får tiden utvisa hur bra han blir. Vet tycker att vi ska vänta ca 6 månader innan vi behandlar mer eftersom han svarat mycket bra redan på den första behandlingen. Det viktigaste för mig i dagsläget är att han liv är räddat och att veterinären på Helsingborg hade ett stort leende när hon träffade honom förra veckan.

Jag vet att tråden är gammal men jag vill skicka en uppdatering samtidigt som jag vill tacka hannacecilia för denna tråd då jag var som mest nere och aldrig trodde min häst skulle bli ridbar igen. Nu är det snart ett år sedan hon skadade sig och hon har INGA men av det! =) Är nu i full tävlingskondition och tävlar i både dressyr hoppning och fälttävlan så visst finns det goda prognoser även på ledinfektioner! :)

Jag fick dessvärre ingen solskenshistoria... Ledbrosket i knät var så dåligt att han fick åka till himlen för ett par veckor sedan.

Grattis till att det gick bra med din häst!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka