Hästar med god prognos efter ledinfektion sökes!!!

Sv: Hästar med god prognos efter ledinfektion sökes!!!

skatan idag feberfri:bump::banana::bump::banana::bump:

fortf halt och stel men belastar bättre enl personalen.
inga andra åtgärder än forts antibiotika, massage och promenad under helgen om inget försämras.
finns risk för bakslag men idag tänker jag bara vara glad!

Hej!

När jag arbetade som ridskolechef för ett antal år sen hade jag en lektionsponny som fick hasledsinfektion. Han behandlades på djursjukhuset i runt två veckor och fick sen sedvanlig konvalecens. Han tuffar och går sina lektioner fortfarande! Det här måste ha varit -99, eller möjligen -00.

härligt att höra:laugh:
hur lång rehab blev det och vad innebar den?

Ohh, vad bra att hon är bättre din fina fina häst!

Jag har en bra erfarenhet och en dålig från ledinfektioner.

Den dåliga var mitt 2 dagar gamla föl som fick infektion i hasleden och trots snabb behandling och flera spolningar av leden på strömsholm fick de inte bukt med infektionen, så det fölet fick vi ta bort. Bakterierna började äta på benet:eek:

Den bra är min häst som skar upp karleden på stängseltråd. Ledvätskan rann ut och vi körde snabbt till strömsholm. Han spolades ett par gånger och syddes ihop, tror aldrig infektionen fick fäste, han fick ingen feber. Däremot lång konvalicent men det var främt senan som tog tid att läka.

Jag håller alla mina tummar!

tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!

jag kan rapportera att allt verkar gå vägen för lilla skatan:laugh:. fortf feberefri och nu bara måttligt svullen.
troligen kommer antibiotika sättas ut imorgon och då blir det hemgång onsdag:bump:

lite nervöst är det allt med antibiotikaavveckling men jag håller tummarna!

*kl*
jaha. skatan sämre idag, mer stel och halt men ingen feber ännu.
de tar nya prover och hoppas att det inte vänder åt fel håll med feber under uppsegling.

idag har veterinären medd att vid försämring kommer de rekommendera avlivning snarast.
oddsen för tillfrisknande är mycket små.

jättetråkigt! Försök hålla ut, hoppas på det bästa!

Mitt sto är triangelmärkt efter ledinfektion. Hon har lite initialhälta men verkar inte bekymra sig om det, får bli fölsto istället. Väntade sex månader innan jag insåg att någon tävlingshäst blir hon inte mer...

Vet inte om det hjälper dig i nuläget men mitt HBLsto fick en ledinfektion i en hasled januari när hon fyllt 4 år. Stod på klinik i 19 dagar då det inte ville ge med sig riktigt. Hasen såg ut dom en fotboll när jag hämtade henne och på återbesök visades det att hon fått lite pålagringar samt en lös bit i leden efter detta. Det bestämdes iaf. att ingen operation skulle utföras förrän hon visade mer hälta. Ca 1/2 grad vid böjprov då.

Idag är hon 5 år och rids för fullt, tävlar dressyr med placeringar i än så länge LC-LB med siktet inne på att debutera LA när lämplig tävling dyker upp. Leden går knappt att se någon galla på i dagsläget och då vet vi ändå att någonstans där inne simmar det en liten :devil:. Kan ju inte veta om hon håller i längden men förhoppningsvis får hon startat lite till så hon har lite i bagagen när hon blir avelssto. :)

vilken solskenshistoria! och det behöver jag verkligen höra så hoppet inte sviker mig ännu -tack!

min prinsessa hänger i men ingen förbättring ännu. temp 38,1 och stel vid rörelse men belastar benet helt.
de skuklle prova att ta ett nytt ledprov idag mhja ultraljud.

dagens rapport:
äntligen har leden slutit sig så man kunde få ett nytt prov.
tyvärr visade den att infektionen har ett fast grepp:(
däremot frotf inte så halt och ingen temp. fick nu valet att byta antibiotika vilket jag valde. känns dock läskigt:crazy:
dessutom kan den öppna leden dränerat sig så bra att det kanske är därför hon ej varit så halt som hon "borde" så nu när den slutit sig kankse hältan kommer.

så återigen massa super jobbig läskig oviss väntan... hatar!!!

Vad tråkigt att höra men försöka härda ut. Jag fick ringa till kliniken varannan dag för att få besked om och i så fall när vi skulle få hämta hem min häst. Väntan att tung när man inte vet vilket håll det barkar åt.. Men det kan bli bra, vi har haft den turen så hoppet för dig o din häst är inte ute ännu. Vi tävlade ju som sagt i helgen och då är det "bara" 8 mån efter min lilla blev dålig. Sen att hon bara raceade inne på banan gör inte så mycket, hon skötte sig i alla fall på framridningen:D

Hoppas att det blir bra!
/Jessica

härligt med tävlingsdebut!

jag skall nu åka och hämta hem skatan!!! hon är inte friskförklarad och fortf i riskzon men skall iaf bli underbart skönt att se henne!
både läskigt och så fantastiskt roligt att hon kommer hem, en av de konstigaste blandning av käsnlor jag känt de 14 sista dagarna:p

bara 12' kvar till försäkringstaket så komplikationer och försämringar frånsäger vi oss bestämt:devil:
så i prncip är hon nu utan veterinärvårdsförsäkring 11,5 månader...:crazy::crazy::crazy: men just idag tänker jag ej täna på det mer.
nu får vi ta en dag i taget:laugh:

Hjälp vilken berg och dalbana! :crazy:

Har följt din tråd och nästan inte vågat läsa när det skrivits nya inlägg..

Har själv ingen erfarenhet av dylika skador men ville bara säga att jag håller alla tummar och tår för ett snabbt tillfrisknande!:)

Håll oss uppdaterade!

/ Ida

bara 12' kvar till försäkringstaket så komplikationer och försämringar frånsäger vi oss bestämt:devil:
så i prncip är hon nu utan veterinärvårdsförsäkring 11,5 månader...:crazy::crazy::crazy: men just idag tänker jag ej täna på det mer.
nu får vi ta en dag i taget:laugh:

Precis samma med min häst efter 14 dagar på HSB har också bara 12 tusen kvar.. :crazy: Ska vi linda in dem i bomull och ha dom i en vaderad box? affärsidé? :idea::angel:

då får de väl kolik... det är nog bara att ta dagen som den kommer. klinikkalaset gick loss på 12000 för mig, (förs bolaget ers 76000)
bara att betala och se glad ut!
men det är lättare sagt än gjort när man senare samma dag får hämta ut antibiotika för 2500 på apoteket...

men men, prinsessan är vid liv ett tag till vilket är värt varenda liten krona:love::love:

hej jag har en 26 åring med ledproblem och rätt säker på att han haft infektion (mycket i huvudet nu) han har varit nära döden 2 gånger en gång som 22 åring han var helt slut lederna stela och glimten i ögonen borta=redo för slakt men min mamam som är utbildad inon kost och hälsa vet en hel det om örter så han fick djävulsklo, probiotika, msn svavel, bränneslebulver, nyponpulver är det jag komemr ihåg.. Sånbar skillnad på en vecka han började ta över i hagen (innan fick dom äta upp hans mat utan att han rörde öronen) jag köpte honom som 24 då han skulle säljas eller slaktas och han är värdens buse! snabb och pigg som han vore 3 ;)

*kl*
skatan hänger i och proverna ser bättre ut:bump:.
allt normalt frånsett vita blodkropparna i leden som nu är 2000.
så nu åker antibiotikat ut och vi vet innan helgen om hon är bakterifri eller inte. så vinna ekller försvinna är ett väldigt träffande uttryck just nu...
lite för spännande för min del:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka